یادداشت/ محمدجواد اخوان

موج جدید انتفاضه قدس

تصمیم رئیس‌ جمهور آمریکا برای اجرای قانون انتقال سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به قدس که اسلاف وی 22 سال جرئت اجرای آن را نداشتند، موجی عظیم در سراسر دنیای اسلام و بلکه در میان آزادگان جهان ایجاد کرده که می‌توان آن را «موج جدید انتفاضه قدس» تلقی کرد.
کد خبر: ۲۷۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 14December 2017

موج جدید انتفاضه قدسبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، محمدجواد اخوان در یادداشتی نوشت:

تصمیم رئیس‌ جمهور آمریکا برای اجرای قانون انتقال سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به قدس که اسلاف وی 22 سال جرئت اجرای آن را نداشتند، موجی عظیم در سراسر دنیای اسلام و بلکه در میان آزادگان جهان ایجاد کرده که می‌توان آن را «موج جدید انتفاضه قدس» تلقی کرد. البته مبارزه مردم فلسطین سابقه‌ای طولانی و به درازای اشغال این سرزمین مقدس دارد و پیش‌ازاین نیز شاهد امواج انتفاضه مردمی این ملت در سال‌های 1987 و 2000 بوده‌ایم. بااین‌حال موج جدید انتفاضه قدس ویژگی‌هایی خاص دارد که تفاوت‌هایی اساسی با امواج پیشین آن ایجاد می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

1ـ انتفاضه جدید، برخلاف امواج پیشین که مختص داخل فلسطین بود، محدود به مرزهای جغرافیایی این سرزمین نمانده و اقصی‌ نقاط جهان اسلام را درمی‌نوردد. این در حالی است که تمام تلاش محور عبري-عربي-غربي در طول سال‌های گذشته بر مشغول‌سازی امت اسلامی به جریان تکفیر و به فراموشی سپرده شدن مسئله اول جهان اسلام – یعنی اشغال فلسطین از سوی غده سرطانی صهیونیسم ـ بوده است. اینک به برکت مقاومت مدافعان حرم، ستاره بخت تکفیر در منطقه غروب کرده و این جریان در حال احتضار قرار دارد. در این شرایط صهیونیست‌ها نمی‌توانند توطئه علیه قدس شریف را در غبار فتنه پنهان کنند. بر این اساس شاید بتوان موج جدید انتفاضه را، «انتفاضه امت اسلامی» دانست.

2ـ در موج جدید انتفاضه، تشت رسوایی همه حکام مرتجع منطقه که پیش‌تر مدعی حمایت عربی از فلسطین بودند، از بام افتاده است. وقاحت هیئت بحرینی در سفر به سرزمین‌های اشغالی ـ که با استقبال معنادار مردم فلسطین مواجه شدـ و تلاش بی‌محابا و آشکار ولیعهد جوان سعودی برای عادی‌سازی رابطه با رژیم‌صهیونیستی، حجت را بر همه و حتی ساده‌لوح‌ترین افراد (همچون سازشکاران ساف) تمام کرده است. اینک تمام کسانی که قلبشان برای قدس شریف می‌تپد می‌دانند که نه‌تنها نباید امیدی به ارتجاع منطقه داشته باشند، بلکه باید منتظر شرارت و همکاری محور عبري-عربي برای پایمال کردن حقوق مردم فلسطین نیز باشند. ناامید شدن از حمایت این کشورها (که البته قبلاً هم در واقع وجود خارجی نداشت) خود گام مهمی است که موجب می‌شود ملت فلسطین و مستضعفین حامی آنها روی پای خود بایستند.

3ـ از آغاز اشغال این سرزمین مقدس، رژیم ایالات‌متحده آمریکا -که مجری تصمیمات شبکه بین‌المللی صهیونیسم است ـ مهم‌ترین حامی این رژیم اشغالگر قدس بوده و هست. در تمام سال‌هایی که تلاش می‌شد با شعارهای فریبنده‌ای همچون «صلح خاورمیانه» مقاومت مردم فلسطین به میرایی رود، دولت آمریکا مدعی بی‌طرفی و میانجی‌گری در آشتی میان طرفین بود، اما در عمل مسیر مذاکرات را به سود صهیونیست‌ها پیش می‌برد. اکنون نقاب از چهره آمریکا نیز افتاده و ادعای بی‌طرفی و ژست میانجی‌گری را نیز کناری نهاده است. اکنون حتی ساده‌لوح‌ترین افراد نیز می‌توانند بفهمند که چگونه آمریکا مهم‌ترین دشمن مردم فلسطین و مانع اصلی احقاق حق آنها بوده و هست. ازاین‌رو می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتفاضه جدید را «استکبارستیزی» آن دانست.

علاوه بر موارد فوق، آنچه شرایط جدید قدس و فلسطین را از گذشته متمایز می‌سازد، قدرت بیش‌ازپیش حامیان آزادی قدس شریف است. اکنون جبهه قدرتمندی از مقاومت در منطقه شکل‌گرفته که از تهران تا بیروت و از خلیج‌فارس تا باب‌المندب امتداد یافته و در جنگ تمام‌عیار تروریسم تکفیری را شکست داده و نبرد نیابتی را ناکام نهاده است. دیگر ملت فلسطین تنها نیستند و آزادگان جهان اسلام و سراسر کره خاکی را در کنار خود می‌بینند. محور مقاومت نیز در حمایت تمام‌عیار از آزادی قدس هیچ ابا و رودربایستی ندارد و به‌زودی اشغالگران قدس طعم تلخ شکست مفتضحانه و اضمحلال را خواهند چشید؛ ان‌شاءالله.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها