گفت‌و‌گوی تفصیلی دفاع پرس با سردار کریمی؛

راه‌اندازی مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ برای مشمولان/ ثبت‌نام روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به تشریح اقدامات این سازمان در خصوص مشمولان سربازی، اجرای طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران، نحوه ثبت‌نام و تحویل مدارک در این طرح پرداخت.
کد خبر: ۲۷۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵ - 20December 2017

گروه اجتماعی دفاع پرس: آغاز سن جوانی همراه با دغدغه‌ای مهم به نام «سربازی» است. برخی با ورود به دانشگاه، خدمت خود را به تعویق می‌اندازند و برخی به دنبال کسر خدمت و معافیت هستند. هرچند طرح‌هایی همچون «خوشایندسازی خدمت» و «مهارت آموزی سربازان» در حال اجرا است اما کماکان بسیاری از جوانان تلاش دارند، مدت خدمت سربازی خود را به حداقل برسانند تا زودتر وارد بازار کار شوند؛ البته امید است با توسعه طرح‌های «مهارت آموزی» و «خوشایندسازی» شاهد این باشیم تا جوانان برای تامین آینده خود شوقی نسبت به گذراندن خدمت سربازی داشته باشند تا سربازی را همچون دوره‌ای برای آمادگی بهتر برای ورود به جامعه و بازار کار بدانند. با این حال دغدغه مهم جوانان همچنان دریافت کسر خدمت و معافیت است. بدین منظور به سراغ سردار «ابراهیم کریمی» جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا رفتیم تا ضمن آشنایی با فعالیت‌های این سازمان، سوالاتی را که از سوی مخاطبان به دست ما رسیده بود را از وی بپرسیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:  

دفاع پرس: در خصوص فعالیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا و نحوه توزیع سرباز در یگان‌های نیروهای مسلح بفرمایید؟

سازمان وظیفه عمومی ناجا در مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح اولین جایی است که با جوانان ارتباط برقرار می‌کند؛ جوانان ایران پس از رسیدن به سن سربازی به مدت 2 سال خدمت سربازی خود را در یکی از یگان‌های نیروهای مسلح طی می‌کنند.

خوشبختانه در چند سال اخیر با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه فناوری در سازمان نظام وظیفه توانسته‌ایم خدمات‌دهی خوبی به جوانان داشته باشیم. در گذشته کسانی که به سن مشمولیت می‌رسیدند، باید به مراکز وظیفه عمومی ناجا در سراسر کشور مراجعه می‌کردند اما خوشبختانه امروز با راه‌اندازی پلیس +10 و از طریق اینترنت درخواست‌های خود را ثبت و خدمات دریافت می‌کنند.

راه‌اندازی مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ برای مشمولان/ ثبت‌نام روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران

در خصوص دانشجویان و ایثارگران نیز کارهای خوبی صورت گرفته است و امروز تمام مشمولان می‌توانند با شماره‌گیری 096480 در حوزه‌های مختلف از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنند. به طور مثال مشمولینی که در حوزه‌های مختلف تخصص لازم را دارند می‌توانند از این کارشناسان جهت آشنایی با قسمت‌هایی که در نیروهای مسلح با تخصص آن‌ها مرتبط است، اطلاعات لازم را دریافت کنند. همچنین مشمولین می‌توانند رزومه کاری خود را در سامانه سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت کنند تا ما بتوانیم آن را در اختیار یگان‌های نیروهای مسلح قرار دهیم.

خوشبختانه با راه‌اندازی و به کارگیری سامانه‌های هوشمند در حوزه‌های مختلف توانسته‌ایم از بار حضور مردم در مراکز سازمان وظیفه عمومی کم کنیم؛ تلاش این است که افراد به راحتی بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

در حوزه توزیع سرباز در مراکز آموزشی و یگان‌های نیروهای مسلح نیز تلاش بر این است که این کار با عدالت انجام بگیرد. خوشبختانه بخش‌های خدماتی ما به خوبی کارهای خود را انجام می‌دهند؛ به عنوان مثال سایت سازمان وظیفه عمومی به خوبی پاسخگوی مشمولین است. برای دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور، مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ در نظر گرفته شده که مشمولین خارج از کشور می‌توانند برای طی مراحل پزشکی به این مراکز مراجعه کنند. مشمولان سربازی همچنین می‌توانند با ارسال درخواست خود به سامانه پیام کوتاه  110206010 آخرین وضعیت خود را مشاهده کنند.

در حوزه ایثارگران، خانوده‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان طبق قانون شرایطی وجود دارد که فرزندان آن‌ها از معافیت و کسر خدمت برخوردار خواهند شد؛ طبق قانون کسانی که 30 ماه در جبهه حضور داشتند فرزندان آن‌ها معاف از خدمت خواهند شد. همچنین طبق قانون آزادگان به ازای هر 24 ماه اسارت یک فرزند معاف می‌شود. جانبازانی نیز که درصد جانبازیشان 25 درصد به بالا است یک فرزند آن‌ها معاف می‌شود؛ و یکی از موضوعاتی که اخیراً در برنامه ششم توسعه تصویب و ابلاغ شد کسر خدمت فرزندان ایثارگران است. طبق این قانون هر سال حداکثر 20 هزار نفر معاف می‌شوند و یا کسر خدمت دریافت می‌کنند. ثبت‌نام این طرح از 11 آذر شروع شده و در حال حاضر در حال انجام است.

در گذشته کسر خدمت براساس اذن مقام معظم رهبری به فرزندان ایثارگران تعلق می‌گرفت اما این موضوع در برنامه ششم توسعه پیش بینی شد و به ازای هر یک ماه ایثارگری یک ماه کسر خدمت به فرزندان ایثارگران تعلق می‌گیرد.

راه‌اندازی مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ برای مشمولان/ ثبت‌نام روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران

10 میلیون کارت پایان خدمت الکترونیکی شده است

دفاع پرس: تا به امروز چه تعداد کارت پایان خدمت تعویض شده است؟

برای اینکه زیر ساخت‌ها را بتوانیم تقویت کنیم، باید داده‌ها و اطلاعات را استخراج و الکترونیکی کنیم که خوشبختانه طی فراخوانی که داده شد، توانستیم 10 میلیون کارت کاغذی را جمع‌آوری و آن‌ها را به الکترونیکی تبدیل کنیم. در حال حاضر کارت‌های قبلی ابطال شده و تا سال آینده دیگر کارت کاغذی نخواهیم داشت. امروز ما به اطلاعات همه کسانی که خدمت کرده‌اند دسترسی داریم و بر اساس نیاز نیروهای مسلح می‌توانیم فراخوان نیرو داشته باشیم. به عنوان مثال اگر نیازی به توپخانه‌چی داشته باشیم، می‌توانیم به افراد مورد نیاز دسترسی داشته باشیم.

طرح مشمولان غایب بالای 8 سال هم یک طرح ملی است؛ در این طرح مشمولان غایب بالای 8 سال با پرداخت جریمه، کارت معافیت دریافت می‌کنند. در سال 94 حدود 320 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که 200 هزار نفر جریمه را پرداخت کردند، در سال 95 نیز حدود 176 هزار نفر ثبت‌نام کردند و بیش از 80 هزار نفر جریمه خود را پرداخت کردند و امسال حدود 48 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و تا پایان سال فرصت برای ثبت‌نام ادامه دارد. مشمولان غایب باید به این نکته توجه داشته باشند این قانون تا پایان امسال باقی است و برای سال آینده گرچه در برنامه بودجه سال 97 در نظر گرفته شده اما اجرای آن منوط به تصویب آن توسط مجلس است.

 راه‌اندازی مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ برای مشمولان/ ثبت‌نام روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران

دفاع پرس: برای کسر خدمت فرزندان ایثارگران مدت خدمت سربازی از 24 ماه حساب می‌شود یا از 21 ماه؟

از 24 ماه حساب خواهد شد؛ نحوه اجرا نیز بدین صورت است که از بالاترین میزان جبهه محاسبه می‌شود. پس از آن کسانی که از میزان کمتری برخوردار باشند در اولویت قرار می‌گیرند. کسانی که مشمول باشند یا در خدمت هستند در اولویت قرار می‌گیرند. ایثارگرانی که 24 ماه در مناطق عملیاتی یا جبهه حضور داشته باشند فرزندان آن‌ها کارت معافیت خواهند گرفت اما تعهدی از آن‌ها گرفته می‌شود که اگر ظرف 5 سال شرایطی فراهم شد که به آموزشی فراخوانده شدند باید حضور پیدا کنند.

مشمولان غایب نمی‌توانند از طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگر استفاده کنند

دفاع پرس: آن دسته از مشمولین غایب که تا 22 بهمن خود را معرفی کنند و مورد بخشودگی قرار بگیرند آیا در اولویت قرار خواهند گرفت؟

مشمولانی که غیبت دارند فعلاً نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند. مشمولانی که تا 22 بهمن ماه خود را معرفی کنند اضافه خدمت آن‌ها بخشیده خواهد شد؛ اما تبعات آن پابرجا خواهد بود.

دفاع پرس: آیا دانشجویان که در حال تحصیل هستند می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند؟ آیا ثبت‌نام در سال آینده ادامه خواهد داشت و برای اثبات حضور در مناطق عملیاتی ارائه چه مدارکی لازم است؟

به دلیل اینکه بانک اطلاعاتی ایثارگران باید تکمیل شود از این رو همه ایثارگرانی که بخواهند از این طرح استفاده کنند باید اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوان تصمیم‌گیری درستی در خصوص افراد انتخابی داشته باشیم. ممکن است شخصی 5 سال دیگر مشمول سربازی شود اما باید اطلاعات ایثارگری خود را ثبت کند. با توجه به اینکه مدت ثبت نام 1 ماه در نظر گرفته شده است، از همه ایثارگران می‌خواهیم در این مدت اطلاعات خود را ثبت کنند.

ایثارگران در مرحله نخست فقط اطلاعات خود را در خصوص مدت زمان حضور در جبهه ثبت می‌کنند، در مرحله بعد پس از دریافت پیامک مبنی بر اینکه جزو 20 هزار نفر اول انتخاب شده‌اند، زمان و مکان مراجعه به آن‎ها اعلام خواهد شد و در ادامه برای دریافت کسر خدمت ایثارگر به یگان خدمتی خود مراجعه کرده و فرم ثبت سوابق خود را دریافت و تکمیل کرده و آن را به مراکزی که اعلام می‌شود، باید تحویل دهند. برای کسانی که معاف خواهند شد نیز علاوه بر فرم تکمیل‌شده توسط یگان ایثارگر باید مدارک شناسایی خود را تحویل دهند.

راه‌اندازی مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ برای مشمولان/ ثبت‌نام روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران

دفاع پرس: آیا این مطلب که به علت زلزله کرمانشاه ثبت‌نام جهت اعزام به خدمت به تعویق افتاده است، صحت دارد؟

ثبت نام به تعویق نیافتاده و در حال انجام است و کسانی که طبق ابلاغیه ستاد کل شامل معافیت، کسر خدمت و یا مرخصی می‌شوند، کارهای آنان توسط ماموران ما در سرپل ذهاب در حال انجام است.

روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران ثبت‌نام می‌کنند

دفاع پرس: با توجه به اینکه در کل برنامه ششم توسعه قرار است، 100 هزار نفر از این خدمات استفاده کنند تکلیف افراد مازاد چه می‌شود؟

به دلیل اینکه آمار و اطلاعات دقیقی وجود ندارد، به همین دلیل تاکید بر این است که همه ثبت‌نام کنند. زمانی که همه ثبت‌نام کنند، میزان نهایی کسانی که بخواهند از این طرح استفاده کنند مشخص خواهد شد و تعداد کسانی که معافیت یا کسر خدمت گرفتند مشخص می‌شود؛ پس از اتمام و مشخص شدن کسانی که معافیت و کسر خدمت دریافت کرده باشند برای مازاد آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

دفاع پرس: تا به امروز چه تعداد در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند؟

بیش از 320 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و خوشبختانه تا به امروز هیچگونه مشکلی وجود نداشته و روزانه بین 20 تا 30 هزار نفر ثبت نام می‌کنند. پس از اتمام ثبت‌نام کار رسیدگی برای انتخاب 20 هزار نفر اول طی 20 روز تا 1 ماه رسیدگی خواهد شد؛ پس از اتمام رسیدگی به افراد انتخاب شده پیامک ارسال خواهد شد تا مدارک خود را به مکان‌هایی که گفته می‌شود تحویل دهند.

راه‌اندازی مراکز پزشکی در دبی، چین و مونیخ برای مشمولان/ ثبت‌نام روزانه بیش از 20 هزار نفر در طرح کسر خدمت فرزندان ایثارگران

دفاع پرس: آیا مشکلی در خصوص ورود و خروج مشمولان سربازی در راهپیمایی اربعین به وجود آمد؟

خوشبختانه با الکترونیکی کردن ثبت درخواست خروج و با همکاری دانشگاه‌ها و نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خروج از کشور به خوبی انجام شد؛ با هماهنگی‌های صورت گرفته خروج دانشجویان و مشمولان خدمت نسبت به گذشته افزایش 25 درصدی داشته است و تنها مشکلی که وجود داشت بررسی خروج دانشجویانی بود که در آخرین ساعات درخواست خود را ثبت کرده بودند.

گفت‌وگو از سعید نوروزی‌پور

انتهای پیام/ 241 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار