یادداشت/ سید رحیم لاری

میلیاردر اردنی در تله بن سلمان

صبیح المصری 80 ساله میلیاردر اردنی است که ریاست هیئت مدیره بانک عربی را به عهده دارد و به واسطه ثروت و نفوذ قابل‌ توجه خود در اقتصاد اردن، روابط بسیار نزدیکی هم با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن دارد.
کد خبر: ۲۷۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 17December 2017

میلیاردر اردنی در تله بن سلمانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید رحیم لاری در یادداشتی نوشت:

صبیح المصری 80 ساله میلیاردر اردنی است که ریاست هیئت مدیره بانک عربی را به عهده دارد و به واسطه ثروت و نفوذ قابل‌ توجه خود در اقتصاد اردن، روابط بسیار نزدیکی هم با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن دارد. المصری علاوه بر تابعیت اردنی از تابعیت عربستانی برخوردار است اما این تابعیت باعث دردسر او شده است، چرا که گفته می‌شود در سفر اخیر خود به ریاض توسط نیروهای امنیتی آل‌سعود دستگیر شده و به احتمال زیاد در هتل ریتز کارلتون در بازداشت به سر می‌برد. این همان هتلی است که 200 نفر از شاهزاده‌های آل‌سعود و ثروتمندهای این کشور مثل متعب بن عبدالله، ولید بن طلال، ترکی بن ناصر، صالح کامل، محمود العامودی و خالد التویجری پس از موج جدید به اصطلاح مبارزه با فساد در آنجا حبس شده‌اند هرچند که حالا معلوم شده نگه‌ داشتن آنها بیشتر به خاطر تسویه حساب سیاسی محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع آل سعود، با رقبای سیاسی‌اش و البته باج‌خواهی از آنها بوده تا مسئله فساد مالی. حالا میلیاردر اردنی هم به فهرست طولانی بازداشتی‌‌‌‌ها اضافه شده و باید دید که ثروت او باعث طمع سعودی‌‌‌‌ها برای بازداشت او بوده یا یک تسویه‌حساب سیاسی اما از نوع دیگر در کار است.

قبل از هر چیز، باید توجه داشت که المصری متوجه اوضاع سعودی‌‌‌‌ها بوده و به همین جهت هم در رفتن به ریاض بی‌احتیاطی نکرده است. گفته می‌شود او قبل از رفتن به ریاض فرزند خود به نام خالد را به بهانه سر زدن به برخی پروژهای اقتصادی به ریاض فرستاده بود تا مطمئن شود هیچ اتهامی علیه او در کار نیست و می‌تواند با خیال راحت به اردن بازگردد. این حد از احتیاط برای میلیاردر اردنی فاید‌ه‌ای نداشت و او برخلاف توصیه‌های نزدیکان و دوستانش به ریاض رفت تا اسیر دام سعودی‌‌‌‌ها بشود. شاید فرستادن او به هتل کارلتون نشانه‌ای از این باشد که سعودی‌‌‌‌ها المصری را هم در پرونده‌های اقتصادی خود قرار داده‌اند اما توئیت ماهر سلامه، نویسنده و هنرمند اردنی، نشان می‌دهد که موضوع بسیار بیشتر از این و در طرح کلی‌تر سعودی- صهیونیستی قرار می‌گیرد که برای ضربه زدن به وضعیت مالی فلسطینی‌‌‌‌ها برنامه‌ریزی شده است. سلامه در توئیت خود می‌نویسد: «المصری به این علت بازداشت شده که اسرائیل از سال‌‌‌‌ها پیش درصدد برنامه‌ریزی‌ علیه بانک عربی و اموال ملت فلسطین بوده است.» ‌لازم به ذکر است که بانک عربی از روزهای اولیه مصیبت‌های فلسطینی‌ها، نکته اتکای مالی آنها بود تا آنجا که سرنوشتی مشابه فلسطین را تجربه کرده و حالا بعد آن سال‌های سخت توانسته نه تنها خود را حفظ کند بلکه در میان 500 بانک برتر جهانی قرار بگیرد. شکی نیست که تضعیف این بانک می‌تواند در نوع خود ضربه قابل‌توجهی به منافع اقتصادی فلسطینی‌‌‌‌ها و در راستای اهداف صهیونیست‌‌‌‌ها باشد که سعودی‌‌‌‌ها با بازداشت المصری این خدمت را به آنها کرده‌اند.

از طرفی دیگر، بازداشت المصری می‌تواند به اجلاس اخیر کنفرانس همکاری اسلامی در استانبول ارتباط داشته باشد چرا که معلوم شده عربستان و مصر به درخواست آمریکا مأمور شده‌ بودند مانع شرکت ملک عبدالله دوم و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در آن اجلاس شوند. این موضوع را پایگاه خبر میدل‌ایست فاش کرده به نحوی که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، مأمور شده‌ بودند با فراخواندن ملک عبدالله و عباس به قاهره و ریاض این مأموریت را انجام بدهند. هدف اصلی از این کار کاستن اهمیت اجلاس بود تا سازمان همکاری نتواند جبهه واحدی را در مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، ایجاد کند که بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خوانده بود و تصمیم گرفته بود سفارت امریکا را از تل‌‌آویو به این شهر منتقل کند. در هر صورت، ملک عبدالله و عباس درخواست السیسی و ملک سلمان را اجابت نکردند و با رفتن به استانبول طرح این دو را ناکام گذاشتند. حالا سعودی‌‌‌‌ها با بازداشت دوست نزدیک ملک عبدالله قصد انتقام‌جویی از اردن را دارند و چه بسا قصد دارند از این طریق مشکلات مالی برای این کشور ایجاد کنند. روزنامه القدس‌العربی همین ارزیابی را از دستگیری المصری دارد و اقدام سعودی‌‌‌‌ها را در بازداشت المصری «تلاشی برای مجازات اردن و فلسطین از نظر سیاسی و اقتصادی» ارزیابی کرده است. به این ترتیب، سعودی‌‌‌‌ها نحوه برخورد و تعامل خود با نزدیک‌‌‌‌ترین دوستان و متحدان‌شان را هم به سبک و شیوه مافیایی پیش می‌برند و حالا پروژه‌ای دیگر مثل بازداشت سعد حریری را در حدود دو ماه قبل در دست گرفته‌اند تا به این نحو انتقام خود را از اردنی‌‌‌‌ها بگیرند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار