حجت الاسلام و المسلمین منتظری:

مبارزه سازمان یافته با قاچاق کالا و ارز مستلزم تعامل کلیه دستگاه‌های مسئول است

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه مبارزه سازمان یافته با قاچاق کالا و ارز مستلزم تعامل کلیه دستگاه‌های مسئول است، گفت: در یک بررسی و تحلیل ببینیم، موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری که درباره آن دستور داده‌اند و نیز قوانین لازم را نیز در اختیار داریم و حتی ستادی برای آن پیش‌بینی شده، چرا همچنان شاهد قاچاق فراوان در کشور حتی از طریق گمرکات رسمی هستیم.
کد خبر: ۲۷۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ - 18December 2017

مبارزه سازمان یافته با قاچاق کالا و ارز مستلزم تعامل کلیه دستگاه‌های مسئول است/شاهد قاچاق حتی از طریق گمرکات رسمی هستیمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «محمد جعفر منتظری» دادستان کل کشور در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار داشت: توفیقی است برای شما عزیزان و ما، تا بتوانیم گامی را در راه اصلاح بهتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز برداریم و به سهم خود، از شما عزیزان تشکر می‌کنم که در این سنگر تلاش می‌کنید.

دادستان کل کشور تصریح کرد: نخستین نکته، خدا قوت به شما عزیزان است و از پروردگار متعال می‌خواهم تا توان و قدرت شما را در راه مبارزه با پدیده شوم قاچاق کالا و ارز بیفزاید.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت اقتصاد برای هر کشوری، امری بدیهی است که احتیاج به توضیح و تبیین ندارد، البته اقتصاد یک سری آسیب‌ها و مولفه‌هایی دارد، سال‌هاست استکبار جهانی و در راس آن آمریکا، یکی از راه‌های مبارزه با نظام جمهوری اسلامی ایران را مبارزه اقتصادی از جمله تحریم‌ها قرار داده و قصد زمین زدن و از بین بردن این نظام را دارد.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به اینکه دشمن با تمام توان به جنگ اقتصادی با ما آمده است، گفت: دشمن هنگامی که دید با فعالیت نظامی و اجیر کردن یک سری سرسپرده مانند داعش موفق نمی‌شود و پوزه‌اش به خاک مذلت کشیده شد، قدرت مبارزه خود را بر روی اقتصاد متمرکز کرد تا بتواند از این طریق به کشور، ضربه بزند.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های دشمن در مبارزه اقتصادی، بیکار کردن جوانان و به تعطیلی کشاندن کارخانه‌ها و در نهایت آسیب رساندن به پایه‌های اقتصاد مقاومتی است.

دادستان کل کشور افزود: دشمن با برنامه‌ریزی‌های حساب شده کار می‌کند که آثار آن را در کشور می‌بینیم از جمله ضربه زدن به اقتصاد از طریق قاچاق کالا و ارز؛ البته عده‌ای نیز ناخواسته یا ندانسته، جاده صاف کن استراتژی دشمن شده‌اند.

منتظری تاکید کرد: بنابراین باید به استراتژی جدی دشمن و نیز غفلت عده‌ای در داخل کشور توجه کنیم؛ مشکلات اقتصادی در جامعه امری پنهان نیست و مردم و مسئولان این مشکلات و نابسامانی‌ها را حس کرده و به صراحت آن را اعلام می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا مبارزه با این امر ناگوار و آسیب اجتماعی، راهکار دارد و هیچ مشکلی نیست که قابل حل نباشد و فقط باید برای حل آن عزم خود را جزم کنیم؛ قطعاً و مسلماً هنگامی که نیازهای مردم به صورت غیر قانونی وارد کشور شود به اقتصاد، اشتغال، داد و ستد، سلامت بازار و بخش اداری، آسیب وارد می‌کند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا این معضل را کاهش داده و به نقطه صفر برسانیم، چراکه با همه تلاش‌ها همچنان شاهد قاچاق کالا و ارز، آن هم به صورت کانتینرهای فراوان از مرزهای رسمی و غیر رسمی هستیم.

منتظری خاطرنشان کرد: متاسفانه قاچاق کالا و ارز شبیه مقوله مواد مخدر است باید توجه داشته باشیم که افزایش کشفیات حاکی از چیست؟ آیا این افزایش، حاکی از افزایش ورودی است؟ آیا این افزایش کشف، موجب کاهش ورودی نیز شده است یا خیر؟ اگر همراه با کاهش ورودی باشد، موفق بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: مسئله مبارزه با قاچاق کالا و ارز شوخی بردار نیست و اگر موفق به کاهش این آسیب شویم بزرگترین خدمت را به مردم کرده‌ایم البته در این راه با برخی مقاومت‌ها نیز مواجه خواهیم بود.

این مقام عالی رتبه قضائی یادآور شد: عوامل اصلی قاچاق کالا و ارز برای اینکه به منافع شوم خود برسند، دست به خیلی کارها می‌زنند که می‌توان به آلوده کردن مقامات تصمیم گیرنده، نفوذ در دستگاه‌های مبارزه کننده و یا پاشیدن دانه برای افراد موثر در امر مبارزه با قاچاق، اشاره کرد.

دادستان کل کشور بیان کرد: به یک حقیقت تلخ که در جامعه شاهد آن هستیم، اشاره می‌کنم و شما را به این واقعیت ناگوار هشدار می‌دهم، در یک بررسی و تحلیل ببینیم، موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری که درباره آن دستور داده‌اند و نیز قوانین لازم را نیز در اختیار داریم و حتی ستادی برای آن پیش‌بینی شده، چرا همچنان شاهد قاچاق فراوان در کشور حتی از طریق گمرکات رسمی هستیم.

منتظری یادآور شد: وقتی می‌بینیم برخی مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه باشند، خودشان و یا فرزندان و وابستگانشان به نحوی در قاچاق کالا سهیم هستند، چگونه انتظار نتیجه مطلوب در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را داریم.

این مقام عالی رتبه قضائی کشور تاکید کرد: وقتی از یک مقام مسئول به صراحت می‌شنوم که برخی دست اندرکاران دولتی نمی‌خواهند با این پدیده شوم، مبارزه جدی انجام شود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملاً به تعطیلی کشانده شده، چه انتظاری می‌توان داشت.

این مقام عالی رتبه قضائی افزود: ابتدای امسال از بندر شهید رجایی و کلیه دستگاه‌های کنترل کننده آن بازدید کردم و حتی جلساتی با مسئولان مربوطه آن نیز داشتم، دو سه روز بعد که برای تبریک سال نو، خدمت رئیس جمهور رفتم، وضعیت بندر شهید رجایی و اینکه این بندر از لحاظ کنترل کالا و ارز تقریبا رها شده به ایشان اطلاع دادم.

وی اضافه کرد: در روز به طور میانگین حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار کانتینر از بندر شهید رجایی عبور داده می‌شود در حالی که فقط 2 دستگاه ایکس ری برای کنترل در این بندر وجود دارد؛ یعنی تنها 10 درصد از کانتینرها بررسی و کنترل می‌شود.

منتظری خاطر نشان کرد: چندی پیش، فردی در تلویزیون مطرح کرد دستگاه کنترل کننده‌ای آوردیم که خودروها با سرعت 50 کیلومتر در ساعت می‌توانند از آن عبور کنند؛ اما بعدها مشاهده کردیم که تازه در حال مقدمات نصب این دستگاه هستند.

دادستان کل کشور تأکید کرد: مجموعه این اطلاعات نشان می‌دهد با سهل انگاری‌ها و ندانم کاری‌ها روبرو هستیم و ساماندهی این عرصه‌ها نیازمند تعامل کلیه دستگاه‌هاست تا ان‌شاءالله آثار خدمات اجتماعی به منصه ظهور برسد.

وی خاطر نشان کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار دادستانی‌های کل و دادسراهای سراسر کشور است، به طور حتم وظیفه خود می‌دانیم که در این حوزه با سایر دستگاه‌ها تعامل داشته و در حیطه وظیفه خودمان به جد ایستاده‌ایم؛ در دادستانی کل کشور، اداره ویژه‌ای ایجاد کرده‌ایم که یکی از با تجربه‌ترین قضات را مسئول این اداره قرار داده‌ایم.

دادستان کل کشور اضافه کرد: طبق اطلاعاتی که دریافت کردم، هنوز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس جمهور نماینده خود را معرفی نکرده، این نشان از چیست؟ اهتمام لازم را ندارند و یا فردی متخصص برای معرفی ندارند؟ زمانی از این ستاد گلایه کردم که دوستان نیز از گله من، گلایه مند شدند، اگر اقدام مثمر ثمری انجام دادند، بگویند تا ما نیز مبلغشان شویم، اما این میزان ورود کالای قاچاق و ارز نشان دهنده چیست؟

حجت الاسلام منتظری خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملکرد قابل قبولی دارد و احساس می‌کنم مسئله مبارزه با این پدیده شوم، در جاهای دیگر گره‌هایی دارد که شناسایی کردیم و گفتیم که باید این گره‌ها باز شود؛ در دستگاه قضا نیز مشکلاتی داشتیم که این مشکلات شناسایی و بخشی از آن حل شده و بخش دیگر نیز با مساعدت دستگاه قضا در حال برطرف شدن است.

دادستان کل کشور در خاتمه خطاب به رؤسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: مراقب باشید آلودگی‌ها، توصیه‌ها، تذکرات و تهدیدات به شما لطمه نزند و ثانیاً از سازمان‌های مسئول بخواهید تا در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز شما را یاری دهند و اگر کوتاهی می‌کنند، مطالبه گرانه و مصرانه از آنها بخواهید چرا که خواه ناخواه اثرگذار خواهید بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها