گزارشی از عملیات تنگه کورک و ایثار دلاورمردان همدانی؛

رزمنده‌ای که از فاصله یک متری پنج بعثی را از پا درآورد/ ادامه عملیات با وجود نبود حتی یک فشنگ

عملیات مطلع‌الفجر، صحنه ایثار و مردانگی رزمندگان همدانی بود. چند تن از رزمندگان به تشریح برخی از زوایای این عملیات غرورآفرین پرداختند.
کد خبر: ۲۷۰۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ - 19December 2017

رزمنده‌ای که از فاصله یک متری پنج بعثی را از پا درآورد/ ادامه عملیات با وجود نبود حتی یک فشنگبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمود احدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص عملیات مطلع‌الفجر یا تنگه کورک، اظهار داشت: عملیات مطلع‌الفجر در منطقه گیلان‌غرب در آذرماه سال ۶۰ و در برهه‌ای از دفاع مقدس که موضوع آزادسازی خاک کشور از دشمن پیگیری می‌شد، انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس به ۶ دوره تقسیم می‌شود، افزود: دوره اول مربوط به تهاجم ارتش بعث، دوره دوم مربوط به تثبیت اراضی اشغالی، دوره سوم مربوط به آزادسازی اراضی اشغال شده از دست دشمن، دوره چهارم تعقیب و تنبیه دشمن، دوره پنجم ورود آمریکا به جنگ و دوره ششم مربوط به پذیرش قطعنامه و انجام عملیات مرصاد است که عملیات تنگه کورک هم جزء دوره سوم و آزادسازی مناطق اشغال شده توسط دشمن می‌شود.

مسؤول یادواره شهدای عملیات تنگه کورک استان همدان ادامه داد: این عملیات با رمز «یا مهدی (عج)» و با نقش‌آفرینی رزمندگان همدان انجام گرفت که شهید همدانی و شهید شهبازی نیز جزء فرماندهان حاضر در این عملیات بودند.

وی با اشاره به اینکه این عملیات دو مرحله داشت، تأکید کرد: مرحله اول تا ۲۷ آذرماه طول کشید، مرحله دوم نیز به مدت ۴۸ ساعت انجام گرفت و باید دقت کرد که این عملیات یک عملیات منحصر به فرد بود که در مناطق کوهستانی انجام گرفت.

احدیان عنوان کرد: این عملیات به دلیل اینکه در ایام اربعین حسینی سال ۶۰ انجام گرفت، روح عاشورایی و حماسی داشت، در مرحله اول عملیات تعدادی از نیرو‌های سپاه و ارتش وارد عمل می‌شوند و موفقیت‌هایی نیز به دست می‌آورند، اما به دلیل پاتک دشمن نزدیک به ۴ هزار رزمنده در آن منطقه محاصره می‌شود.

وی تصریح کرد: در قرارگاه عملیاتی شهید صیاد شیرازی فرماندهی را به عهده داشت و شهید همدانی و شادمانی هدایت عملیات را به دست داشتند و استعداد و نیرو‌های همدان در این عملیات ۱۴۰ نفر بود.

مسؤول یادواره شهدای عملیات تنگ کورک استان همدان بیان داشت: روزی که عملیات انجام گرفت، مصادف با ایام اربعین بود و در جلسات توجیهی طی دو مرحله سختی کار بیان شد و نیرو‌هایی که انتخاب شده بودند آماده حضور در مناطق کوهستانی بودند.

وی توضیح داد: در روز اول عملیات ارتفاعات زیادی به دست نیرو‌های ما افتاد، اما به دلیل روشن شدن هوا امکان ادامه عملیات نبود، همچنین تعدادی از سنگر‌های عراقی در مسیر باقی مانده بود و دشمن در طول روز حمله کرد و ما در محاصره قرار گرفتیم.

احدیان بیان کرد: با همه این‌ها با ایثار رزمندگان یک عملیات عاشورایی از ۴.۵ صبح تا شب انجام گرفت و دشمن مجبور شد نیرو‌های خود را کمتر کند که این موضوع موجب خیر شد و نیرو‌های ما از معرکه خلاص شده و اهداف عملیات محقق شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه استان همدان در این عملیات ۵۶ شهید تقدیم انقلاب کرده است، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم یادواره شهدای عملیات تنگ کورک استان همدان روز چهارشنبه در مسجد بنی فاطمه شهرک شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

سردار همدانی گفت: باید به عملیاتی برویم که برگشت ندارد

حجت‌الله کتابی رزمنده دقاع مقدس نیز در ادامه بیان کرد: بعد از عزل بنی‌صدر فرماندهی کل قوا به عهده حضرت امام (ره) بود و نیرو‌های انقلابی و دلسوز انگیزه پیدا کرده و جوانان بیشتری در جنگ حضور پیدا می‌کردند.

وی افزود: ۷ مهر ۱۳۶۰ عملیات ثامن‌الائمه شکل گرفت، در هفتم آذر عملیات طریق‌القدس و آزادسازی بستان بود و در ادامه عملیات مطلع‌الفجر در غرب کشور به دنبال آزادسازی خاک کشور و راندن دشمن بود که همگی در طول سه ماه انجام شدند که نشان می‌دهد نیرو‌های انقلابی حضوری بیشتری و پرشورتری در جنگ داشتند.

این رزمنده دفاع مقدس تأکید کرد: قبل از عملیات تنگه کورک، سردار همدانی ۲۲ آذرماه سال ۶۰ به سپاه همدان آمد و گفت: نیرو‌ها را جمع کنیم که باید به منطقه‌ای برویم که راه برگشت ندارد.

وی ادامه داد: نیرو‌ها را جمع کردیم و به منطقه روستای «شیشه راه بالا» رفتیم، در آنجا نیرو‌ها سازماندهی شدند و شهید شهبازی سخنرانی‌های مفصلی کرد، تأکید داشت که این عملیات، عملیات شهادت‌طلبانه است و منطقه سخت است و راه عبور و پشتیبانی نداریم، اما تکلیف را باید انجام دهیم.

کتابی تصریح کرد: دو روز مانده به اربعین نیرو‌ها در همان روستا مراسم سینه‌زنی و نوحه‌خوانی داشتند و شب ۲۶ آذرماه مراسم مفصل سینه‌زنی بود که غوغایی شکل گرفت و همه آماده شهادت بودند تا در اربعین حسینی، کربلایی وارد منطقه شوند.

وی تصریح کرد: شب عجیبی بود و شوری حسینی همه بچه‌ها را فرا گرفته بود؛ آن شب بچه‌ها با خداوند راز و نیاز کردند و فردا ۲۶ آذرماه به منطقه رفتند و حماسه‌ای آفریدند که در تاریخ جنگ تحمیلی بی‌نظیر بود.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: سردار همدانی در تجلیل از این عملیات می‌گفت، عملیات تنگه کورک سراپا اعجاز، حماسه و معرکه‌ای بود که مصداق انسان‌های شهادت‌طلب داشت و موفقیت ایمان بر ابزار را به نمایش گذاشت.

وی عنوان کرد: این عملیات افتخاری بر سینه شهید شهبازی بود و ثابت کرد، زمانی که پای تکلیف در میدان باشد خود شهید شهبازی نفر اول است.

کتابی گفت: سردار همدانی تأکید داشت که اگر نمونه این عملیات در دیگر عملیات‌ها پیاده می‌شد، نتیجه جنگ خیلی تغییر کرده بود.

فرماندهان قرارگاه مرکزی باور نمی‌کردند این عملیات به پیروزی رسیده است

مهدی کزازی مسؤول اجرایی یادواره شهدای تنگه کورک استان همدان نیز اظهار داشت: هدف اصلی از این یادواره این است که عملیاتی که سردار همدانی درباره حسنات آن می‌گوید بیشتر به مردم معرفی شود که تصمیم گرفتیم این عملیات را بازخوانی کنیم.

وی افزود: این عملیات در دو مرحله صورت گرفت، مرحله اول توسط رزمندگان استان تهران و چند استان دیگر انجام شد که به بنا به دلایلی به محاصره دشمن می‌افتند و حدود ۵ هزار نفر محاصره می‌شوند، در مرحله بعدی شهید بروجردی از شهید شهبازی می‌خواهند رزمنده‌های همدانی جمع شوند و تکی به دشمن زده شود.

مسؤول اجرایی یادواره شهدای تنگه کورک استان همدان ادامه داد: بچه‌های همدان با عملیاتی که انجام دادند اسباب شکستن محاصره رزمندگان را فراهم کردند؛ ویژگی منطقه عملیات این بود که بسیار صعب‌العبور بود و فرماندهان فکر نمی‌کردند به این سرعت آزادسازی منطقه به پیروزی برسد، اما با تدبیر شهید همدانی و شهید شهبازی این اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: وقتی پیروزی را به قرارگاه اعلام کردند آن‌ها باور نمی‌کردند که با اصرار فرماندهان عملیات بالگردی به منطقه آمد و پیروزی عملیات را به قرارگاه اعلام کرد.

کزازی عنوان کرد: به خاطر اهمیت این عملیات، مردم باید آن را بشناسند، همچنین به این دلیل که از شهدا جا ماندیم تصمیم به برگزاری یادواره گرفتیم تا طبق فرموده مقام معظم رهبری با زنده نگه داشتن یاد شهدا اجر شهدا را داشته باشیم.

وی گفت: استان همدان طی دو مرحله در این عملیات حضور داشت؛ یک مرحله بچه‌های همدان بوده‌اند و یک مرحله نیز بچه‌ها همدان ملایر بودند که آن‌ها در مجموع ۲۸ شهید در این عملیات تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

مسؤول اجرایی یادواره شهدای تنگ کورک استان همدان عنوان کرد: این یادواره سخنران محور نیست و رزمندگان حاضر در عملیات به بیان خاطرات خود می‌پردازند.

علی موحدیان از رزمندگانی که در این عملیات حضور داشت، در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: همگی در روستای شیشه راه مستقر شدیم و شب اول به طرف محور عملیاتی رفتیم، به حدی دشمن مسلح بود و منور در آسمان پخش می‌کرد که ستون به هم خورد و به در نزدیکی عراقی‌ها رسیدیم که شهید همدانی در آن زمان دستور عقب‌نشینی داد.

وی افزود: در شب بعد قسمتی را با نفربر به جلو رفتیم و حدود یک کیلومتری خط دشمن رسیدیم، به طرف محور که حرکت می‌کردیم به صخره‌ها رسیدیم که بالا رفتن از آن‌ها سخت بود.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: آتش دشمن بسیار سنگین بود و عده‌ای از پشت ما را می‌زدند و از طرف خود تنگه کورک هم بالا آمده و دشمن دوباره مقر فرماندهی خود را پس گرفت.

وی در پایان به خاطره جالبی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در قله سوم تنگه کورک مستقر بودیم و به داخل یکی از سنگر‌های عراقی که پاکسازی کرده بودیم مراجعه کردیم تا استراحت کنیم، به یکباره دیدیم صدای عراقی‌ها از بیرون سنگر می‌آید و دوستم زمانی که بیرون رفت با پنج سرباز عراقی مواجه شد که تنها یکی دو متر با هم فاصله داشتند که با سرعت عمل سلاح خود را بالا آورد و همه را کشت.

دشمن وجب به وجب منطقه نیرو‌های پشتیانی عملیات را بمباران می‌کرد/ عصر عملیات یک فشنگ هم نداشتیم

کریم بختیاری رزمنده دوران دفاع مقدس نیز در ادامه عنوان کرد: نیرو‌های پشتیبانی قرار بود از خط پشتیبانی کنند، اما به دلیل اینکه دشمن وجب به وجب منطقه را بمباران می‌کرد اکثر نیرو‌های پشتیبانی شهید شدند و دشمن با حمله‌های عظیم مجال این را نمی‌داد بچه‌ها آماده شوند.

وی افزود: تا عصر عملیات حمله‌های دشمن موجب شده بیشتر نیرو‌های ما شهید شوند که گاهاً با درگیری تن به تن این اتفاق می‌افتاد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: تا عصر عملیات ما یک فشنگ هم نداشتیم و در آن مرحله آخر عملیات حدود ۱۰ نفر بیشتر باقی نمانده بودند.

وی مطرح کرد: حال رزمندگانی که برای شهادت آمده بودند قابل توصیف نیست، آن‌ها با نیت شهادت‌طلبانه وارد عملیات شدند تا راه برای عملیات‌های وسیع باز شود.

نتوانستم برای اعزام به منطقه از خانواده خداحافظی کنم

محمد رشیدی دیگر رزمنده حاضر در این عملیات نیز اظهار داشت: این منطقه عملیاتی وسعت زیادی داشت و همین کار را سخت می‌کرد.

وی افزود: یک روحیه شجاعت و ایثارگری بچه‌ها را در بر گرفته بود، چراکه قله‌هایی که نیرو‌های آذربایجان نتوانسته بودند فتح کنند، رزمندگان ایرانی در عرض ۳۰ دقیقه فتح کردند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: نکته مهم این عملیات این بود که فرآیند تجهیز و اعزام نیرو‌های همدان به سرعت انجام گرفت، به کونه‌ای بود که بنده فقط در این عملیات نتوانستم با خانواده خود خداحافظی کنم و بدون خداحافظی راهی منطقه شدم.

یادواره شهدای عملیات تنگ کورک (مطلع‌الفجر) استان همدان روز چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد بنی فاطمه شهرک شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار