کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تامین منافع اقتصادی آمریکا با ایران هراسی/ پاریس در پرونده موشکی ایران مواضع مشترکی با واشنگتن دارد

شعیب بهمن با بیان اینکه منافع اقتصادی آمریکایی‌ها با ایران هراسی تامین می‌‌شود، گفت: آمریکایی‌ها با وارد کردن اتهامات واهی علیه ایران قصد دارند تسلیحات بیشتری به کشورهای عربی مخصوصا عربستان و امارات بفروشند تا منافع اقتصادی زیادی را کسب کنند.
کد خبر: ۲۷۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ - 19December 2017

منافع اقتصادی آمریکایی‌ها با ایران هراسی تامین می‌‌شود/ فرانسه در پرونده موشکی ایران مواضع مشترکی با آمریکا داردشعیب بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس در خصوص سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در این سند اتهام‌های واهی علیه ایران وارد شده است، اظهار داشت: اتهام‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه ایران وارد می‌کند، مسئله جدیدی نیست؛ آمریکایی‌ها به دلیل دشمنی دیرینه‌ای که از زمان وقوع انقلاب اسلامی با ایران دارند، می‌خواهند قدرت ایران را در سطح منطقه‌ و بین‌الملل محدود کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایران هراسی منافع اقتصادی زیادی برای آمریکایی‌ها فراهم آورده است، گفت: از یک سو آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از طریق ایران هراسی حضور نظامی خود را در منطقه تثبیت و پایگاه‌های خود را در کشورهای منطقه حفظ یا پایگاه‌های جدیدی ایجاد کنند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها با وارد کردن اتهامات واهی علیه ایران قصد دارند، تسلیحات بیشتری به کشورهای عربی مخصوصا عربستان و امارات بفروشند.

بهمن در ادامه با اشاره به اینکه روسیه و چین در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا دشمن توصیف شده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها از نفوذ چین به این دلیل هراس دارند که معتقدند چین سوار بر اقتصاد بین‌المللی می‌شود و در آینده نه چندان دور نیز می‌تواند اقتصاد جهانی را هدایت کند؛ اتفاقی که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم همیشه کنترل آنرا در دست داشته است در حال حاضر از کنترل آنها خارج می‌شود، به همین دلیل آمریکایی‌ها در اطراف چین بحران‌هایی مثل درگیری با کره شمالی را ایجاد می‌کنند و فقط هدفشان محدود کردن چین است.

وی گفت: آمریکایی‌ها از قدرت روسیه و حضور این کشور در ساختارهای بین‌المللی نیز هراس دارند. روس‌ها در طول سال‌های گذشته در رقابت‌های ژئوپلیتیکی که با آمریکایی‌ها داشتند به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند، این درحالی است که قبلا آمریکایی‌ها در اکثر بحران‌های بین‌المللی به عنوان فاتح معرفی می‌شدند و کنترل بحران‌ها را به دست می‌گرفتند؛ اما این روند در سال‌های اخیر تغییر یافته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به بحران اکراین و سوریه که کنترل و مدیریت این بحران‌ها از دست آمریکایی‌ها خارج شده است، گفت: این ترس برای آمریکایی‌ها ایجاد شده است که آنها نباید در رقابت‌های ژئوپلیتیک خود با روس‌ها عقب‌نشینی کنند و تمایل دارند روسیه را کنترل و فشار بیشتری بر آنها وارد کنند تا روسیه دستکم از برخی بلند پروازی‌های خود در سطح منطقه و بین‌الملل دست بکشد.

بهمن گفت: رابطه ایران و روسیه برای آمریکایی‌ها بویژه بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوری خیلی مهم است؛ در شرایط فعلی همکاری تهران و مسکو در بحران سوریه نیز حساسیت آمریکایی‌ها را بیشتر کرده است. آمریکایی‌ها تلاش می کنند این رابطه را محدود کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه خبر خروج بخشی از نیروهای نظامی روسیه از سوریه چه پیامی دارد؟ تصریح کرد: این خبر پیامی برای نگه داشتن مخالفان دولت بشار اسد و حامیان عربی-غربی پای میزمذاکره است تا روند مذاکرات سوری-سوری با سرعت بیشتری پیش برود.

وی در پاسخ به این سوال مبنی براینکه نقش فرانسه در تحولات منطقه چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: فرانسوی‌ها در گذشته در منطقه بویژه در سوریه و لبنان نفوذ قابل توجه و تعیین کننده‌ای داشتند. فرانسوی‌ها برعکس انگلیسی‌ها تمایلی برای همراهی آمریکایی‌ها در منطقه بویژه منطقه خاورمیانه ندارند؛ چون معتقدند از لحاظ جغرافیایی به منطقه نزدیک‌تر از آمریکایی‌ها هستند و احتمال دارد آشوب‌های ایجاد شده در منطقه خاورمیانه زودتر از آمریکا به کشورهای اروپایی منتقل شود.

بهمن در پایان تصریح کرد: فرانسوی‌ها در پرونده موشکی ایران مواضع مشترکی با آمریکایی‌ها دارند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار