نویسنده کتاب "تجربه غربشناسی علمای شیعه" مطرح کرد:

ریشه تئوریک بیداری اسلامی در اندیشه های امام (ره) نهفته است

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان این که تمایز دیگر این حرکت ها به شخص رهبر است، تصریح کرد: رهبران جنبش های اسلامی علاوه بر اینکه مسلمان بوده اند، اما امتیازات فردی، ایمانی، علمی، بینش سیاسی و توانمندی مدیریتی امام (ره) را نداشتند. چرا که اگر این شرایط وجود داشت، انقلاب های اسلامی دیگر نیز مانند انقلاب اسلامی ایران پس از شکل گیری جنبش به قیام تبدیل و سپس به ایجاد یک نظام اسلامی منجر می شدند.
کد خبر: ۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸ - 03June 2013

ریشه تئوریک بیداری اسلامی در اندیشه های امام (ره) نهفته است

حجت الاسلام احمد رهدار (محقق و پژوهشگر) در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس به وجود یک کانون رهبری و نقطه ثقل مدیریتی در اندیشه حضرت امام (ره)  اشاره و افزودند: با توجه به شرایط موجود در عصر حاضر جنبش های اجتماعی می توانند بدون وجود یک رهبر به وجود آیند، اما این جنبش ها درمقطعی موفق ودرنهایت آسیب پذیر بوده؛بدین ترتیب که پتانسیل انحراف و تحریف از اهداف اولیه جنبش در آنها وجود دارد.

وی وجود یک رهبر مقتدررا برای بقا و دوام یک جنبش لازم و ضروری دانست و گفت: معتقدم یک رهبر تنها آغازگر جنبش نیست، بلکه تداوم بخش آن است. اگر جنبش ها شیعی باشند، موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه وجود یک رهبر مذهبی و دینی را در جنبشهای شیعی حجیت دانست و ادامه داد: اگر در حرکت های اسلامی این حجیت وجود نداشته باشد، جنبش توانایی ادامه ندارد. در این زمینه باید به این نکته توجه شود که در فضای اسلامی به حسب ارزش های اسلامی معامله، سازش، اعتبار و فشار حجیتی ندارد. در این خصوص می توان به جنبش های اسلامی آسیای جنوب شرقی مانند مالزی، تایلند در دهه های 90-80 میلادی در قرن 20  اشاره کرد که تحت تاثیر فردی بنام محمد انور ابراهیم بوده است. وی فردی مسلمان با انگیزه و حتی متاثر از انقلاب اسلامی، اما فاقد ویژگی های مذهبی و فقهی بود که کم کم متمایل به سیاست آمریکا شد، به گونه ای که امروزه به عنوان مهره امریکا شناخته می شود.

نویسنده کتاب "تجربه غربشناسی علمای شیعه" ضمن تاکید به وجود یک رهبر مذهبی، امام خمینی (ره) را به عنوان آغاز گر یک جنبش و ضامن بقا ی ان دانست.

وی انقلاب اسلامی را به رودخانه ای تشبیه کرد که انقلاب های دیگر اسلامی مانند نهرهای کوچک به این رودخانه عظیم پیوستند.

رهدار چند عامل را در بیداری اسلامی مهم دانسته و افزود: ابتدا غنای مکتب شیعه که شامل قرآن، احادیث پیامبر و ائمه  می شود که در مکتب اهل تسنن چنین غنایی دیده نمی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، تجربهی قیام ها و حرکت های انقلابی در تشیع بیشتر از اهل تسنن است  که می توان به اوج این قیام ها، قیام کربلا اشاره کرد که در 14-15 قرن اخیر تمام حرکت ها را  تحت تاثیر خود قرار داده است.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با ببان این که تمایز دیگر این حرکت ها  به شخص رهبر است، تصریح کرد: رهبران جنبش های اسلامی علاوه بر اینکه مسلمان بوده اند، اما امتیازات فردی، ایمانی، علمی، بینش سیاسی و توانمندی مدیریتی امام (ره) را نداشتند. چرا که اگر این شرایط وجود داشت، انقلاب های اسلامی دیگر نیز مانند انقلاب اسلامی ایران پس از شکل گیری جنبش به قیام تبدیل و سپس به ایجاد یک نظام اسلامی منجر می شدند.

رهدار تمایز سوم انقلاب های منطقه را در مردم جست و جو کرده و اظهار داشت: اندیشه های امام (ره) بر دوش مردمی بود که گوش به فرمان ایشان بودند.

نویسنده کتاب "تجربه غربشناسی علمای شیعه" افزود: تجربهی پس از انقلاب  نشان می دهد که مردم ایران بحران ها و فشارهایی را تحمل کرده که اگر درصد کمی از این فشارها به دیگر کشورهای مسلمان وارد می شد، این کشورها از هم می پاشیدند.

وی بر جایگاه مردم در حماسه سیاسی و حضور مردم در صحنه سخن به میان آورده و 24 خرداد را یک حماسه پر شکوه سیاسی خواندند.

رهدار در خصوص تاثیر کلام امام خمینی (ره) در بین ملت های مسلمان تاکید کرد: در جهان عرب اندیشه مقاومت وجود ندارد و اگر هست متاثر از کلام امام (ره) است. یعنی علاوه بر ظرفیت های موجود در بین این ملت ها و رهبران آنها می توان کلام امام راحل را نیز موثر دانست.

وی در بخش پایانی گفت و گو افزود: بخش قابل توجهی از  اندیشه مقاومت و آنچه که بنام اندیشه ناب اسلام نامگذاری می شود را می توان در کلام امام جست و جو کرد. ما می توانیم صحت این موضوع را در دنیای اسلام ببینیم که کمتر کتابی  در مقابل استکبار جهانی منتشر می شود که در آن صحبتی از اندیشه امام به میان نیامده باشد و در وافع باید گفت نمی توانند مبانی تئوریک بیداری اسلامی را به امام  (ره) نسبت ندهند.

نظر شما
پربیننده ها