مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تأکید کرد؛

لزوم ارائه رشته «آمادگی دفاعی و تفکر زندگی» در دانشگاه فرهنگیان

سرهنگ «احمد یارمحمدی» گفت: اولویت ما در ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس، یکی حوزه‌­های علمیه و دیگری دانشگاه فرهنگیان است که در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر پیگری ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس، به دنبال تربیت دبیر در مقطع کارشناسی برای درس «آمادگی دفاعی و تفکر زندگی» هستیم که خروجی آن علاوه بر دبیر آمادگی دفاعی، راوی معلم هم هست.
کد خبر: ۲۷۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ - 19December 2017

3 میلیون نفر از دانشجویان کشور درس «آشنایی با دفاع مقدس» را گذرانده ­اند/ ضرورت آشنایی کارکنان دانشگاه­ها با دفاع مقدسبه گزارش دفاع پرس از مشهد، نشست هم‌اندیشی رؤسا و معاونین مراکز آموزش عالی مشهد با موضوع بررسی عملکرد دانشگاه‌های مشهد در ارائه درس «آشنایی با دفاع مقدس»، امروز (سه‌شنبه) با حضور سرهنگ «احمد یارمحمدی» مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی برگزار شد.

سرهنگ یارمحمدی در این نشست، طی سخنانی با تأکید بر این‌که تأثیر بسیار بالای درس «آشنایی با دفاع مقدس» بر روی دانشجویان برای ما اتفاق مهمی است، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۷ که این درس در دانشگاه‌ها ارائه شد، حدود ۳ میلیون نفر از دانشجویان کشور این درس را گذرانده‌­اند که این آمار نشان از علاقه دانشجویان به این درس دارد.

وی در خصوص اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس نیز گفت: از سال ۱۳۹۲ اساتید باتجربه که از دانش بالایی نیز در این حوزه برخوردارند و صرفاً هم نظامی نیستند، برای تدریس این درس در دانشگاه‌­ها، دوره‌های آموزشی را طی کرده که به عنوان یکی از سرمایه­‌های گران‌قدر کشور، پشتیبان نظام آموزشی‌مان هستند.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: اگر فضای آموزشی برای درس آشنایی با دفاع مقدس باز شود این اساتید دعوت به کار خواهند شد و ما می‌­توانیم از ظرفیت آن­‌ها در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه دانشگاهی کشور استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که نسل امروز ما از وقایع تاریخی و خیلی از آموزه­‌های تاریخی کشورمان بی اطلاع هستند، خاطرنشان کرد: در درس آشنایی با دفاع مقدس به بالاترین سرمایه‌­ها و ثروت‌های کشورمان که عامل بازدارندگی و جهاد است اشاره شده که دانشجویان با بهره­‌گیری از این درس می‌­توانند شناخت خوبی از دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت مردم کشورمان در برابر پنجمین ارتش قوی زمینی دنیا پیدا کنند.

سرهنگ یارمحمدی تصریح کرد: اگر در بعضی استان­‌ها ، دانشگاه‌­ها در ارائه این درس مشکلاتی دارند، باید با استفاده از ظرفیت­‌های داخلی و بر اساس توافقات محلی این مشکلات از بین برود.

وی با تأکید بر این‌که جدای از بحث درس آشنایی با دفاع مقدس، دو مسئله مهم دیگر است که باید در نظام آموزشی دانشگاه‌­ها به آن توجه شود، بیان داشت: مسئله اول، آموزش دفاع مقدس ویژه کارکنان دانشگاه‌­ها با اولویت کارکنان معاونت­‌های آموزشی و هیئت­‌های علمی دانشگاه­‌ها است که طبق ابلاغ دولت در ۱۲ جلسه باید انجام شود.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: مسئله­ دومی که باید به آن پرداخته شود این است که رشته­‌های دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار بگیرد و آموزه‌­های دفاع مقدس در آن جانمایی شود که اگر این کار صورت بگیرد موفقیت بیشتری نسبت به ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس کسب خواهیم کرد.

وی در بیان اولویت‌های ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس گفت: اولویت ما یکی حوزه‌­های علمیه و دیگری دانشگاه فرهنگیان است که در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر پیگری ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس، به دنبال تربیت دبیر در مقطع کارشناسی برای درس «آمادگی دفاعی و تفکر زندگی» هستیم که خروجی آن علاوه بر دبیر آمادگی دفاعی، راوی معلم هم هست.

سرهنگ یارمحمدی در مورد طرح «راوی معلم» گفت: یکی از اردوکشی­‌های عظیم کشورمان، اردوی راهیان نور است که در طول سال ۸۰۰ هزار نفر از دانش‌­آموزان پایه دهم در آن شرکت دارند و این فرصت مغتنمی است که معلمینی که در این اردو دانش‌­آموزان را همراهی می­‌کنند تاریخ دفاع مقدس را برای آن‌ها روایت کنند.

وی افزود: راوی معلم یکی از خروجی­‌های تربیت دبیر درس «آمادگی دفاعی و تفکر زندگی» است که برای تحقق این مهم، جلسه­‌ای با مسئولین مربوطه برگزار شده که کارشناسی هم از معاونت توسعه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشت که بعد از بیان طرح راوی معلم، اعلام کرد که در صورت موافقت دانشگاه فرهنگیان ما طرح «راوی معلم» را در نظام توسعه سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش تعریف خواهیم کرد.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ما باید مباحث مربوط به دفاع مقدس را در دوران تحصیل دانش آموزان به مدارس ارائه دهیم تا زمانی که محصلین وارد دانشگاه شدند به دنبال درس آشنایی با دفاع مقدس نباشند و به مباحث کارشناسی این حوزه ورود پیدا کنند.

خاطرنشان می‌شود در ابتدای این نشست، نمایندگان دانشگاه‌­های «فردوسی»، «علوم پزشکی»، «فرهنگیان»، «علمی­ کاربردی» و «خیام» مشکلات و نواقص موجود در ارائه درس آشنایی دفاع مقدس در دانشگاه‌­های خود و همچنین پیگیری‌هایی که باید از طریق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت بگیرد را بیان کردند.

همچنین، «حسن امیری» جانشین اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی نیز در سخنانی، اقدامات تبلیغی و برگزاری کرسی‌­های آزاداندیشی و اجتماعات دانشجویی را به مناسبت سالگرد عملیات‌­های دفاع مقدس، از مجموعه فعالیت­‌هایی دانست که در ایجاد انگیزه در دانشجویان برای انتخاب درس آشنایی با دفاع مقدس مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار