روزنامه الاهرام مصر:

آمریکا نمی‌خواهد قدس بار دیگر مسئله اصلی اعراب شود

روزنامه الاهرام مصر با اشاره به عدم درک تغییرات جهانی از سوی هیئت حاکمه آمریکا می‌نویسد که حملات واشنگتن علیه تهران، با هدف دور کردن اذهان اعراب از مسئله فلسطین است.
کد خبر: ۲۷۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ - 19December 2017

آمریکا نمی‌خواهد قدس بار دیگر مسئله اصلی اعراب شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روزنامه الاهرام در مقاله‌ای با عنوان «ترامپ و رویای حکومت جهانی» با اشاره به روند افول و سیر نزولی قدرت و نفوذ جهانی آمریکا در روند عبور از جهان دوقطبی  به جهان تک‌قطبی به‌ دنبال حوادث 11 سپتامبر و حملات آمریکا به افغانستان و عراق، می‌نویسد: خوشبختانه دوران «امپراطوری آمریکا» بعد از بحران اقتصادی و ظهور قدرت‌های نوظهوری مثل چین، روسیه، هند و برزیل به پایان رسید و در نتیجه افول زودهنگام عصر آمریکا، شاهد رویکرد جهان به سوی قدرت‌هایی برای تاسیس نظام جهانی چند قطبی و عبور از وضعیت «بی‌قطبی» هستیم. 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در «کنفرانس امنیتی مونیخ» در ماه مِی گذشته با صراحت تمام خواستار تاسیس «نظام بین‌المللی عادلانه» به‌ نام «نظام بین‌المللی پساغرب» شد که اشاره مهمی به انتقال رهبری جهان از غرب و به‌طور مشخص غرب آمریکایی به شرق یعنی چین و روسیه و هند به‌عنوان ببرهای اقتصادی آسیا بود. 

در حالی واشنگتن به‌ دنبال تحمیل خود بر جهان در قالب «حکومت جهانی» است، که دولت آمریکا دیگر «حکومت جهانی» نیست و کنگره آمریکا هم دیگر «پارلمان جهانی» نیست و جهان به‌ دنبال نظامی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر به‌دور از پدیده‌هایی مثل سیطره و سلطه و نقض قوانین جهانی است. این فقدان درک از شرایط نوین جهانی موجب شده تا ترامپ خود را در معضل مسئله قدس برخلاف قوانین  و مقررات بین‌المللی گرفتار سازد. 

فقدان این درک، دولت آمریکا را به ارتکاب اشتباهی دیگر و مضاعف در تشکیل «ائتلاف بین‌المللی» علیه ایران سوق داده، همانطور که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان بر آن تاکید کرد که ایالات متحده درصدد «تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با ایران» است و در صحنه‌ای نمایشی اقدام به رونمایی از «بقایای موشکی شلیک شده به ریاض» از اراضی یمن به‌عنوان «موشک ساخت ایران» کرد. 

تکیه نیکی هیلی در دعوت به تشکیل این ائتلاف بین‌المللی ضد ایرانی تاکید بر نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط ایران در صدور سلاح و حمایت از تروریسم است، مساله‌ای که سوالات مهمی را مطرح می‌سازد و در صدر آن این سوال که به فرض اگر آمریکا به‌دنبال مجازات ایران به‌دلیل نقض یکی از قطعنامه‌های بین‌المللی است، آیا ایالات متحده می‌پذیرد که به‌دلیل نقض ده‌ها قطعنامه بین‌المللی صادره علیه اسرائیل و آخرین آن در مورد قدس به‌ عنوان شهر اشغالی توسط آمریکا، ائتلاف بین المللی علیه این کشور تشکیل شود؟ 

سوال دوم اینکه آیا دولت آمریکا که درصدد مجازات ایران به‌دلیل حمایت این کشور از حوثی‌ها با این نوع موشک آنهم پس از گذشت چندین ماه است واگر ایران از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند، پس چرا آمریکا از دو سال قبل خواستار تشکیل چنین ائتلافی نشد؟ و آیا این اقدام در شرایط کنونی صرفا تلاشی برای منحرف کردن توجهات از مسئله قدس نیست؟ 

واشنگتن خواستار وحدت مواضع اعراب علیه اسرائیل نیست و نمی‌خواهد هیچگونه قطعنامه‌ای در ابطال تصمیم ترامپ صادر شود، اما مهمتر از همه اینکه آمریکا نمی‌خواهد روحیه مقاومت به مردم فلسطین باز گردد و مسئله فلسطین یک بار دیگر به مسئله اصلی اعراب تبدیل شود و حاضر است هرکاری برای جلوگیری از این امر انجام بدهد و در این راه غرق در رؤیاهای خود به‌عنوان رئیس کشوری است که همچنان «حکوت جهانی» را در اختیار دارد، آن هم در عصری که ملت‌ها صاحب چنان اراده و هوشیاری هستند که قادرند هر حکومت ظالم و مستبدی را که به عدالت و قانون احترام نمی‌گذارد، سرنگون سازند. 

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار