یادداشت/ عباس عباسی

نقش بی‌نظیر مقام معظم رهبری در کنترل فتنه ۸۸

در فتنه ۸۸ نقش مقام معظم رهبری در کنترل بحران بی‌نظیر و بی‌بدیل بود. حرکت خودجوش مردم در ۹ دی ۸۸ بدون حضور مسئولین و در حمایت اصل ولایت فقیه و پیروزی از مقام معظم رهبری نیز حکایت بصیرت بالای مردم ایران اسلامی دارد.
کد خبر: ۲۷۱۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ - 30December 2017

نقش بی‌نظیر مقام معظم رهبری در کنترل فتنه ۸۸گروه استان‌های دفاع پرس ـ عباس عباسی؛ فتنه عبارت از وضعیتی است که قدرت تشخیص حق از باطل در بخشی از جامعه به دلیل وجود تردیدها، ابهامات و شبهات تضعیف شده باشد؛ بنابراین مؤلفه‌های آن عبارتند از این‌که افراد جامعه حق و باطل را با اشخاص می‌سنجند، معارضه خودی‌ها علیه حاکمیت، لغزش خواص، به هم ریختن مرز دوستی‌ها و دشمنی‌ها، وجود عقبه مردمی هر چند در ابتدا، جابجا شدن متن با حاشیه به طوری‌که جریان فتنه نیت واقعی را بیان نمی‌کند.

همه مؤلفه‌های فوق‌الذکر در جریان فتنه سال ۸۸ کاملاً مصداق عینی داشت و دشمنان برنامه وسیع و از پیش تعیین شده‌ای برای سرنگونی انقلاب اسلامی چیده بودند. با این وجود نقش مقام معظم رهبری در کنترل بحران بی‌نظیر و بی‌بدیل بود. حرکت خودجوش مردم در ۹ دی ۸۸ بدون حضور مسئولین و در حمایت اصل ولایت فقیه و پیروزی از مقام معظم رهبری، حکایت از بصیرت بالای مردم ایران اسلامی دارد.

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با تحلیل درست حوادث بعد از انتخابات و این‌که فتنه‌ای عمیق در راه است و ریشه در گذشته دارد و با به‌کارگیری سیاست شفاف‌سازی، بصیرت‌افزایی و برخورد نرم و با مدارا و قاطعیت توأمان در مواجهه با جریان فتنه، مدیریت مثال زدنی‌ای داشتند.

ایشان بعد از انتخابات تا خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ محوری‌ترین رهیافت‌شان حفظ جریان غیرپیروز و جلوگیری از عبور نمودن از مرز‌های قانونی بود و از ۲۹ خرداد تا حادثه عاشورا، اتمام حجت حداکثری نظام و رهبری با جریان فتنه برای بازگشت به نظام و جبران خطا و اشتباهات گذشته آن‌ها. همچنین پس از راهپیمایی ۹ دی و ۲۲ بهمن در این محدوده زمانی جریان فتنه علی رغم فرصت برگشت و جبران خطا‌ها به روند گذشته ادامه داده و از کشتی انقلاب پیاده شدند، در عین حال در هرسه مقطع با آشوب‌گران قاطعانه برخورد شد.

هدف جریان فتنه، عقب‌راندن نظام از مواضع اصولی خود و رهبری، هدف مرکزی این راهبرد است، لذا ایستادگی قاطع رهبری، علی‌رغم فشار‌های گوناگون خارجی و داخلی و دوستان ساده‌لوح، مدیریت در ناکام گذاشتن استراتژی فشار از پایین و چانه زنی از بالا را اثبات نمود.

همچنین حفظ و صیانت وحدت جامعه و انسجام هرچه بیشتر مردم و مسئولین، به‌عنوان محور اساسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده است، چرا که هدف مصمم فتنه‌گران شکستن وحدت مردم بود، چون از اختلاف سود می‌بردند.

جریان فتنه اساساً با انتقاد از قانون‌گریزی دولت نهم وارد عرصه انتخابات شده بود و اینک بعد از شکست در انتخابات، قانون را مهم‌ترین مانع برای حرکت ساختارشکن خود می‌دید و مطالبات خود را از راه‌های غیرقانونی جستجو می‌کرد، اما رهبری تأکید به فصل‌الخطاب بودن قانون داشتند.

مدیریت مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در جریان فتنه ۸۸، نتایجی بدین شرح در جامعه به دنبال داشت:

اقتدار مردمی و معنوی انقلاب و رهبری؛

یکی از اهداف جریان فتنه تضعیف پایگاه مردمی انقلاب و نظام بود که با روشنگری رهبری و حرکت اصولی مردم در ۹ دی و ۲۲ بهمن دشمن به این هدف خود دست نیافت.

انزوای سیاسی و مردمی جریان فتنه؛

این جریان که در ابتدا با فریب مردم، عده‌ای خواص و عوام را با خود همراه نموده بود که با عریان نمودن چهره خود در حوادث روز عاشورا و قیام مردم در جریان ۹ دی، آن‌ها را کاملا به انزوا کشاند.

انسجام مردم از یک سو و مردم و نظام از سوی دیگر؛

یکی دیگر از اهداف جریان فتنه شکاف بین مردم و نخبگان و مسئولین بوده که با روشنگری رهبری و شرکت مردم در حماسه ۹ دی این هدف را خنثی نمودند.

در نهایت شکست سنگین استکبار، ضد انقلاب و عوامل داخلی و بالا رفتن ضریب امنیتی و بازدارندگی بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران از نتایج مدیریت رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و حرکت خودجوش مردم ایران اسلامی در ۹ دی سال ۸۸ بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار