دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بازتاب منطقه‌ای و جهانی حمله موشکی ارتش یمن به کاخ یمامه ریاض

حمله موشکی ارتش یمن به کاخ یمامه در پایتخت رژیم سعودی، از نظر نتایج منطقه‌ای و جهانی آن، حادثه‌ای بسیار مهم به شمار می‌آید.
کد خبر: ۲۷۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷ - 20December 2017

بازتاب منطقه‌ای و جهانی حمله موشکی ارتش یمن به کاخ یمامه ریاض؛به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، رژیم متجاوز سعودی در حالی در هزارمین روز جنگ یمن دست به بمباران گسترده اهداف غیرنظامی در نقاط مختلف این کشور زد که گمان نمی‌کرد این بار کاخ سلطنتی این رژیم (موسوم به قصر یمامه) در ریاض پایتخت این رژیم هدف حمله موشکی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار بگیرد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شلیک یک فروند موشک برکان اچ ۲» (آتش‌فشان) که دارای بردی معادل هزار و ۴۰۰ کیلومتر است، کاخ فرمانروایی رژیم سعودی را مورد اصابت قرار داد.

همان طور که مانند گذشته قابل پیش‌بینی بود، این بار نیز ارتش متجاوز سعودی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «یک فروند موشک بالستیک یمنی در آسمان ریاض رهگیری و منهدم شد!»

سعودی‌ها در ادامه این ادعای تکراری، باز هم موضوع ایران را پیش کشیدند و گفتند: «این موشکی ایرانی بود که به سمت ریاض شلیک شد!»

دنباله این بلوای رسانه‌ای را نیکی هیلی، نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل، گرفت و با برگزاری یک نمایش شبه‌علمی، خارج از دایره وظایف نماینده یک دولت در سازمان ملل، سعی کرد با نشان دادن قطعه‌هایی از یک موشک، که ادعا می‌کرد موشکی است که به ریاض شلیک شده است، آن را نمونه‌ای از موشک قیام ساخت جمهوری اسلامی عنوان کند.

نیکی هیلی اهدافی از این اقدام داشت، اما محور تمام این اهداف را می‌توان «گمراه کردن اذهان عمومی جهان از تجاوزات رژیم سعودی علیه ملت یمن» در نظر گرفت. با این حال، هیلی به طرز غیرقابل‌تصوری از اقدام خود، نتایج منفی دریافت کرد.

همان‌طور که وی پیش از این، در مورد حمله موشکی ارتش و انصارالله یمن به ابوظبی همین ادعا را مطرح کرد و با واکنش منفی کارشناسان وزارت دفاع آمریکا مواجه شد، این بار نیز بسیاری از کارشناسان نظامی و محققان حوزه تسلیحات در سطح جهان، با بررسی ادعا‌های هیلی برای بار دوم دروغ بودن گفته‌های وی را اثبات کردند.

اصابت موشک ارتش یمن به ریاض و نتایج منطقه‌ای و بین‌المللی آن
هیلی با طرح این ادعای دروغین، به دنبال این بود که بتواند با دستاویز قرار دادن شلیک موشکی ساخت ایران به سمت پایتخت عربستان، ذهن مردم جهان خصوصا ملل عرب را از جنایات رژیم سعودی علیه غیرنظامیان یمنی منحرف و متوجه تهدید ایران علیه امنیت منطقه کند؛ اما تا این لحظه نتوانسته است به نتیجه‌ای که از این موضوع برای خود تصور کرده بود، دست یابد.

از سوی دیگر، مداخله ناشیانه نیکی هیلی در مسائل تخصصی نظامی را باید یک نقطه سیاه برای تاریخ فعالیت پرسنل دولت ایالات متحده در سازمان ملل، از زمان تأسیس آن تا امروز، به حساب آورد.

نماینده کنونی آمریکا در سازمان ملل در حالی برای سوءاستفاده‌های سیاسی، تصمیم به دستاویز قرار دادن مسائل نظامی گرفته است که کمترین تخصص یا سابقه مطالعاتی یا پژوهشی در این مورد ندارد.

از سوی دیگر تا پیش از این، نمایندگان آمریکا در سازمان ملل مانند هر کشور دیگر، تنها از اصول و روش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به اهداف سیاسی مورد نظر خود استفاده می‌کردند؛ اما نماینده کنونی منصوب شده از سوی ترامپ گویا برای حمایت از هم‌پیمانان کودک‌کش واشنگتن حتی حاضر است خلاف عرف دیپلماتیک اقدام کند.

همزمان با این اقدامات منفعلانه و خلاف واقع، «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، که به مناسبت هزارمین روز تجاوز رژیم سعودی علیه ملت یمن از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کرد، با دفاع از ایستادگی ملت یمن اظهار داشت: «امروز نه فقط هزارمین روز تجاوز دشمن بلکه هزارمین روز مقاومت ملت یمن نیز هست.»

رهبر جنبش انصارالله در ادامه به تغییرات قابل توجه در وضعیت جنگ یمن اشاره و خاطرنشان کرد: «امروز موشک‌های ما به کاخ‌های متجاوزان می‌رسد. هر قدر جنایات آنان افزایش پیدا کند، روش‌های ما در مهار جنایات آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. من به متجاوزان می‌گویم: شما صنعا را بمباران می‌کنید، ما هم ریاض و ابوظبی را موشک‌باران خواهیم کرد.»

سید عبدالملک الحوثی در پایان با تهدید متجاوزان، تأکید کرد: «تجربه [عملیات‌های]یگان موشکی بهترین تجربه ملت یمن است. تجربه یگان موشکی ما هر روز توسعه می‌یابد و مکان‌های دیگری [در خاک دشمن]را در بر خواهد گرفت.»

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار