آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران:

مسئولان در گزینش‌هاحق را مد نظر داشته باشند

امام جمعه موقت تهران گفت: مسئولان در انتخاب افراد، نسبت به تقوا و توانایی آن‌ها دقت داشته باشند و در گزینش‌ها حق مد نظرشان باشد.
کد خبر: ۲۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸ - 05September 2014

مسئولان در گزینش‌هاحق را مد نظر داشته باشند

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیت الله سید احمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران، طی سخنانی در خطبههای اول نماز جمعه این هفته تهران، همگان را به تقوای الهی و نگه داشتن حریم یکدیگر دعوت کرد و گفت: تقوا، عنصر بصیرت، روشنبینی و چراغ راهی است که در گرد و غبارها دست انسان را میگیرد و از بیراهه رفتن نجات میدهد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به آیه 29 سوره انفال اشاره و بیان کرد: این آیه میفرماید که اگر مومنین اهل تقوا باشند، خداوند چراغی در جانشان برخواهد افروخت که حق و باطل را در همه عرصهها پیدا میکند.

خاتمی با بیان اینکه فضای جامعه اسلامی را فضای حاکمیت ارزشها قرار دهید، افزود: در عرصه ارزشهای دینی، فضاسازی کنید، یعنی همان کاری را که انبیا میکردند را انجام دهید.

وی در ادامه بیان کرد: خداوند در آیه 25 سوره حدید می فرماید که انبیا را فرستادیم و  ابزار هدایت را به ایشان دادیم تا فضایی بسازند که خود مردم عدالتمحور شوند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که قرآن به تواصی یا سفارش کردن به یکدیگر اشاره کرده است، گفت: خداوند در سوره عصر، میفرماید مومنین، همدیگر را تواصی به حق کنند. تواصی به حق، یعنی گسترده کردن فرهنگ حقمداری که عنوان بسیار گستردهای دارد.

خاتمی در ادامه اظهار داشت: مسئولان نظام شایسته سالاری داشته باشند. ملاک مسئولان در انتخاب افراد، خویش و قوم، همشهری و هم حزبی بودن نباشد.

وی افزود: مسئولان در انتخاب افراد، نسبت به تقوا و توانایی آنها دقت داشته باشند و در گزینشها حق مد نظرشان باشد.

* رسانهها حق را بگویند

امام جمعه موقت تهران با بیان این که رسانهها در گفتنها و نوشتنها، باید تواصی به حق داشته باشند، خاطرنشان کرد: رسانهها اعم از بیداری، شنیداری و مکتوب، همدیگر را به راستگویی و انعکاس واقعیات سفارش کنند.

خاتمی با اشاره به این که دروغ در همه عرصهها حرام است، بیان کرد: دروغ، حتی بهعنوان نقل شایعه نیز حرام است. همچنین مردم، رسانهها را سفارش کنند که حرفها را تحریف نکنند.

وی با بیان این که در همه جامعه، مراقب گفتهها و نوشتهها باشیم، افزود: در عرصه قضاوت، چه قضاوتهای در محکمه و چه، در قضاوتهای عمومی، مراقب گفتارمان باشیم و از مرز حق بیرون نرویم.

امام جمعه موقت تهران به تواصی به صبر تأکید کرد و گفت: کسانی که بی صبری میکنند و در بی صبری میدمند، دوستانشان، آنها را نصیحت و سفارش به صبر کنند.

خاتمی با بیان این که نباید در برابر دوستانمان که به طرف انحراف و هلاکت میروند، بی تفاوت باشیم، اظهار کرد: بی تفاوتی در برابر گناه، کار دستمان میدهد، و امتی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند، باید آماده بلایی سخت باشد و اگر انحرافی دیدیم، همه به سبک قرآنی وارد میدان شویم.

وی به توصیهای از قرآن اشاره کرد و گفت: قرآن در این تواصی، همه را سفارش به مهرورزی میکند؛ مثل مهرورزی والدین به فرزندان و بالعکس، مهرورزی زوجین به یکدیگر، مهرورزی حکومت به مردم و بالعکس و مهرورزی مردم به یکدیگر.

* گروههای سیاسی به یکدیگر مهرورزی کنند

امام جمعه موقت تهران با بیان این که گروهها و جناحهای سیاسی داخل نظام، به یکدیگر مهرورزی کنند، خاطرنشان کرد: پرخاش کردن گروههای سیاسی به یکدیگر و تلاش برای بیرون راندن یکدیگر از صحنه سیاسی جامعه، مخالف تواصی مهرورزی است.

خاتمی با اشاره به این که برای این که مهرورزی بین گروههای سیاسی شکل بگیرد، 4 نسخه قرآنی نوشته است، افزود: اول این که همه گروههای سیاسی، باور کنند گروههای داخل نظام، با هم برادرند و برادرانه با هم رفتار کنند.

وی در ادامه به دومین نسخه برای گروههای  سیاسی اشاره کرد و گفت: در نقدها، گفتهها را نقد کنند و شخصیت یکدیگر را نقد نکنند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که گروهها در نقد، حرمتها را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: مسئله بعدی، حفظ حرمتها و مؤدبانه گفتن و نوشتن است. ادب، ادب میآورد و بی ادبی، بی ادبی صادر میکند؛ همچنان که مولای متقیان علی(ع) فرمودند: "زیبا حرف بزنید و زیبا پاسخ میشنوید"؛ مفهومش این است که اگر بد حرف بزنید، بد میشنوید.

خاتمی به نکته چهارم اشاره کرد و گفت: دعواها اگر پایان نداشته باشد، مراع میآورد.

وی در پایان خطبههای اول خاطرنشان کرد: هر کسی که در داخل نظام، ولایت فقیه را پذیرفته است، وقتی ولی فقیه، دستوری دادند، تمکین در برابر او سبب میشود که تواصی بالرحمه شکل گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار