حکمت وقوع زلزله در کلام امام صادق (ع)

امام صادق (ع) در حدیثی به برخی حکمت‌های نهفته در وقوع زلزله اشاره کردند.
کد خبر: ۲۷۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ - 22December 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، امام صادق (ع) ضمن روایتی درباره حکمت آفرینش زمین و وقوع زلزله به یکی از اصحابشان به نام مفضل فرمود: «آنگاه در آفرینش زمین و در این شکل و هیأت بنگر: زمین آن گونه آرام است که گویى هیچ حرکتى ندارد و ساکت است و براى استقرار و ثبات اشیا جاى مناسبى است. مردم می‌‏توانند بر روى آن در رفع نیازهایشان بکوشند، آرام بنشینند، به راحتى بخوابند و هیچ تزلزلى در کارشان پدید نیاید.

اگر زمین، لرزان و ناآرام بود اینان قادر به ساخت بنا، نجارى و یا هر صنعت و حرفه دیگر نبودند و اگر زمین زیر پایشان مى‌‏لرزید، زندگى براى اینان گوارا نبود. اگر به حال مردم که در وقت وقوع زلزله زود گذر پدید مى‏‌آید و اینان خانه و کاشانه خود را مى‏‌گذارند و از آنها فرار مى‏‌کنند، بنگرى به این سخن بیشتر پى می‌بری‏.

اگر کسى بگوید: چرا این زمین لرزه‏‌ها پدید آمد؟ باید گفته شود: زمین‌لرزه و همانند آن، براى آن است که مردم غافل نشوند، به هوش باشند و در هراس افتند و «با احساس ضعف خود و قدرت آفرینشگر» از گناه و فساد به دور مانند. تمام بلاها و گرفتاری‌هایى که در جسم و مالشان پدید مى‏‌آید براى همین امر و به سود و مصلحت و استقامت بخشیدن به آنان است.

و اگر صلاح یابند به عوض آنچه از ایشان فوت شده است‏، در سراى دیگر چنان پاداش‌هایى براى شخص ذخیره شود که با هیچ نعمت دنیوى برابرى نکند. پس گاه صلاح و مصلحت عام و خاص در آن است که در نزول این بلاها در دنیا شتاب شود.»


انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها