سناتور فرانسوی:

سفر ماکرون به ایران تعیین‌کننده است

سناتور فرانسوی سفر آتی رئیس جمهور فرانسه به ایران را سفری تعیین کننده توصیف کرد.
کد خبر: ۲۷۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ - 23December 2017

سفر ماکرون به ایران تعیین‌کننده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، ناتالی گوله، سناتور فرانسوی و رئیس اسبق گروه دوستی فرانسه و کشورهای خلیج فارس، در مقاله‌ای در هافینگتون پست نوشت: رئیس‌جمهور ماکرون بار دیگر فرصتی برای مبازره‌طلبی پیدا کرده است، آن هم سفر به ایران است.

این سناتور زن فرانسوی در ادامه خاطرنشان کرد: این سفر تعیین‌کننده است. رییس جمهور باید خود واقعیت این کشور را که مخاطبان اخیرش تمام بدی‌ها را به او نسبت می‌دهند، دریابد. او خود باید بدون ساده‌نگری در خصوص واقعیت کشوری که تنها دولت- ملت در منطقه است، قضاوت کند. او خود باید درباره اراده ایرانیان به رعایت یا عدم رعایت توافقنامه هسته‌ای، که اروپا حامی آن است، داوری کند.

وی افزود: سعودی‌های هم‌پیمان ما توانایی فهم این موضوع را دارند که فرانسه یک سیاست مستقل و مقتدر دارد و با همه حاضر به گفت‌وگو است.

این سناتور فرانسوی تأکید کرد: در این زمان فرانسه نباید این موقعیت را از دست بدهد. اگر امروز ما می‌توانیم نیروهای خود را از سوریه بیرون ببریم، نباید فراموش کنیم که این پیروزی را مدیون چه کسانی هستیم. البته بمباران‌های هوایی نیروهای ائتلاف تعیین‌کننده بود ولی سهم نیروهای زمینی کرد و ایرانی بیشتر است.

گوله افزود: نمایش‌های رنج‌آور مقامات آمریکایی برای نشان دادن نقش ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای طعم و بوی خاطره تلخ مداخله بوش در عراق سال 2003 را دارد. فرانسه امانوئل ماکرون بیشتر از دوران ژاک شیراک تلاش می‌کند که فریب دروغ‌های ساختگی را نخورد. تجربه پیامدهای حمله به عراق ما را به تامل وا می‌دارد. با این وجود، موضع ما، یعنی فرانسه، به همان نسبت که رییس جمهور ما در همه زمینه‌ها حضور دارد، باارزش است.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که ایران سیاست نفوذ از طریق پیروان خود را دنبال می‌کند. ولی این اقدام نه کمتر و نه بیشتر از اقدام سایر کشورها نظیر عربستان سعودی قابل مقایسه نیست. در هر حال، جنگ نیابتی یکی از سنت‌های منطقه است.

گوله نوشت: درباره تمام این مسایل اساسی مربوط به صلح و ثبات منطقه و جهان، رئیس جمهور ماکرون باید شخصاً با همتای خود آقای روحانی گفت‌وگو کند. سفر رئیس‌جمهور کشور ما به ایران، بدون شک مرحله‌ای بسیار مهم در 2018 برای به سرانجام رساندن یک دو 110 متر با مانع و یک دیپلماسی نمونه با حفظ تعادل است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها