شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

در مسیر مقاومت شهر حلب شهدای بسیاری از ملیت‌های مختلف در این جغرافیا شهید شدند؛ اما بخش زیادی از این شهدا ایرانی بودند.
کد خبر: ۲۷۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ - 24December 2017

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ایام جشن مقاومت و پیروزی مردم سوریه و نخستین سالگرد جشن آزادسازی شهر مهم و استراتژیک حلب است. شهر حلب در دی ماه سال ۹۵ با خروج آخرین نفر از مسلحین و خانواده‌هایشان از آن و پس از گذشت ۴ سال و ۵ ماه به طور کامل از اشغال تکفیری‌ها آزاد شد. در مسیر مقاومت این شهر و آزادسازی آن از دست تروریست‌ها، شهدای بسیاری از ملیت‌های مختلف در این جغرافیای مقاومت به شهادت رسیدند. رزمندگان افغانستانی، ایرانی، پاکستانی، عراقی، لبنانی و سوری. بخش زیادی از شهدای آزادسازی حلب، ایرانی بودند. رزمندگانی که تا پای جان برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) و جلوگیری از ظلم سلفی‌ها ایستادند. در ایام جشن سالگرد آزادسازی حلب، یادآوری رزم این شهیدان که در حلب به شهادت رسیدند، حماسه‌های آنان را همچنان زنده نگه می‌دارد.

عملیات آزادسازی شرق حلب پس از اقدامات نظامی پیوسته‌ای اجرا شد که عملاً در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ یعنی پس از گذشت بیش از یک سال از سیطره تروریست‌ها بر این مناطق آغاز شد، اما عملیات واقعی و نهایی برای آزادسازی شرق حلب عملاً از یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵ برابر با ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ آغاز شد. در اوج عملیات آزادسازی شرق حلب، مسکو روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵ (۸ دسامبر ۲۰۱۶) از توقف عملیات نظامی با هدف فراهم شدن زمینه خروج تعداد بیشتری از غیرنظامیان از محله‌های شرقی خبر داد که ارتش سوریه با هدف حفظ جان غیرنظامیان پیشروی خود به‌سمت محله‌های باقی‌مانده را متوقف کرد و به تثبیت مواضع خود در مناطق آزادشده پرداخت. نیرو‌های ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت در عمل توانستند بیش از چهار هزار غیرنظامی را طی ۲۴ ساعت پس از اعلام توقف عملیات نظامی خارج کرده و در پناهگاه‌هایی که برای آن‌ها تدارک دیده شده بود، اسکان دهند. ۹۸ درصد شرق حلب تا روز دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵ (۱۲ دسامبر ۲۰۱۶) آزاد شود و تروریست‌ها در تنها دو درصد باقی‌مانده در محاصره شدید قرار گیرند.

تروریست‌ها که در بدترین شرایط به‌ سر می‌بردند و در یک منطقه بسیار محدود که مساحت آن از دو و نیم کیلومتر مربع فراتر نمی‌رفت، محاصره شده بودند، فوراً دست به دامان حامیان خود شدند و از طریق ترکیه از حامیان اصلی خود خواستند تا زمینه خروج آن‌ها را فراهم کند که در نهایت ترکیه به توافقی با روسیه دست یافت تا بر اساس آن تروریست‌های باقی‌مانده با نظارت روسیه از این محله‌ها خارج شوند، در مقابل هم قرار شد تا مجروحان و بیماران هم از شهرک‌های شیعه‌نشین و تحت محاصره کفریا و فوعه در حومه ادلب تخلیه شوند، هرچند تکفیری‌ها در برابر خروج غیرنظامیان از این شهرک‌ها بار‌ها سنگ‌اندازی کردند. اولین گروه از این تروریست‌ها روز پنجشنبه ۲۵ آبان برابر ۱۵ دسامبر از شرق حلب با اتوبوس‌هایی که دولت سوریه تأمین کرد، اخراج شدند.

«السکری، بستان القصر، الأنصاری، الکلاسه، المشهد، الزبدیه» و بخش‌هایی از «صلاح‌الدین و سیف‌الدولة» تنها محله‌های باقی‌مانده در اشغال تروریست‌های تکفیری بود که با اخراج آخرین گروه از تروریست‌ها در روز پنجشنبه دوم دی ۱۳۹۵ برابر با ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶ تمام محله‌های شرقی حلب پاکسازی شد و به این ترتیب امنیت و ثبات به شهری که زمانی پایتخت اقتصادی سوریه بود، بازگشت و مردم برای ابراز شادمانی و خوشحالی خود به خیابان‌ها ریختند.

پنجشنبه دوم دی ۱۳۹۵ برابر با ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶، پس از چهار سال جنگ در حلب ارتش سوریه به‌ صورت رسمی حلب را پس از پاکسازی کامل محله‌های شرقی از لوث تروریست‌های تکفیری، شهر امن اعلام کرد تا واژه «محله‌های شرقی حلب» برای همیشه از قاموس سوری‌ها محو شود و حلب به‌صورت نه شرقی و نه غربی بلکه به‌صورت حلب یکپارچه به آغوش سوریه بازگردد که بر فراز ساختمان‌های آن پرچم رسمی سوریه به اهتزاز درآمده است.

معرفی اجمالی برخی از شهدای ایرانی که در شهر حلب و در مسیر آزادسازی این شهر به شهادت رسیدند، در ادامه می‌آید:

«سردار شهید حاج حسین همدانی» از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان بود و از سال ۱۳۵۹ در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شرکت داشت. وی همچنین از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبههٔ کرمانشاه بود و بعد‌ها مدتی فرمانده لشکر انصار الحسین همدان شد. همدانی همچنین جانشین قرارگاه امام حسین (ع) و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و همچنین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ بوده است. سرلشکر همدانی ارشدترین مقام سپاه پاسداران است که به دلیل هدایت و فرماندهی موفق لشکر‌های تحت امر او در دوران دفاع مقدس مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دستان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرمانده معظم کل قوا شده است. وی همچنین در حفظ و حراست از حرم مطهر حضرت زینب (س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه نقش به سزایی داشت و سرانجام در ۱۶ مهر ۱۳۹۴ حین انجام ماموریت‌مستشاری در حلب به شهادت رسید.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید امیر لطفی» روز ۲۹ آذرماه ۹۴ به شهادت رسیده است. این شهید ۲۹ ساله، اصالتاً مراغه‌ای است که در راه دفاع از حرم به دست تکفیری‌ها در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم صبح پنجشنبه سوم دی‌ماه تشییع و در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. او متولد ۲۷ مهرماه ۶۵ در شهر تهران بود و دانشجوی رشته علوم سیاسی بود.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید امیر سیاوشی» مدافع حرم دیگریست که آخر آذرماه ۹۴ در جنوب حلب به شهادت رسیده است؛ شهید سیاوشی عضو نیروی دریایی سپاه پاسداران و از خادمین امامزاده علی اکبر چیذر (ع) بوده است. شهید سیاوشی تنها ۲۰ روز قبل از دامادی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید ششم دی ماه ۹۴ در تهران تشییع شده و در امامزاده علی اکبر چیذر (ع) واقع در شمیرانات به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید حمیدرضا اسداللهی» ۳۰ ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب در دانشگاه تهران بود؛ او همچنین از فعالان و نخبگان حوزه بین الملل بود که ارتباط مؤثر و مستمری با نیرو‌های جهادی دیگر کشور‌ها داشت. او ۲۹ آذر سال ۱۳۹۴ در نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش در حلب به شهادت رسید. با خبر شهادت این شهید والامقام، مراسمی در کشور‌های عراق و یمن و پاکستان برای بزرگداشت وی برگزار شده است. او که فعالیت‌های فرهنگی مختلفی در کشور‌های مسلمان منطقه داشت، از بانیان کنگره لقاءالحسین (ع) بود. در مراسم وداع با پیکر مطهر این شهید مدافع حرم، دوستان عرب زبان او از کشور‌های عراق و لبنان نیز حضور داشتند. از این شهید والامقام دو فرزند پسر ۴ ساله و دو ماهه به یادگار مانده است. صبح یکشنبه ششم دی ماه ۹۴ طی مراسمی پیکرش تشییع شده و در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید عبدالله باقری نیارکی» متولد ۲۹ فروردین ماه سال ۶۱ از پاسداران سپاه انصارالمهدی (ع) و اعضای تیم حفاظت بود که داوطلبانه برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم به سوریه رفته و در شب تاسوعای سال ۹۴ به دست تروریست‌های تکفیری در حومه شهر حلب به شهادت رسید. از این شهید والامقام، ۲ فرزند دختر به نام‌های محدثه و زینب به یادگار مانده است.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید امین کریمی» متولد اول فروردین ۶۵ و اصالتاً مراغه‌ای و ساکن تهران بود. دانشجوی بسیجی در رشته برق الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) بود که در حین انجام مأموریت مستشاری در ۳۰ مهر ماه ۹۴ در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر حلب در سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر او در امامزاده چیذر تهران خاکسپاری شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید مصطفی صدر زاده» متولد ۱۹ شهریور ۱۳۶۵ در شهرستان شوشتر استان خوزستان است. پدرش پاسدار و جانباز جنگ تحمیلی و مادرش از خاندان جلیله سادات هستند.

مصطفی ۱۱ ساله بود که از اهواز به همراه خانواده به استان مازندران و پس از دو سال به شهرستان شهریار استان تهران نقل مکان و در آنجا ساکن شد. در دوران جوانی در حوزه علمیه به فراگیری علوم دینی پرداخت، سپس در دانشگاه دانشجوی رشته ادیان و عرفان شد، هم‌زمان مشغول جذب نوجوانان و جوانان مناطق اطراف شهریار و برپایی کلاس‌ها و اردو‌های فرهنگی و نظامی و جلسات سخنرانی و... برای آنان بود. نتیجه ازدواجش در سال ۸۶، دختری به نام فاطمه و پسری به نام محمدعلی است. او در سال ۹۲ با نام جهادی سید ابراهیم، داوطلبانه به سوریه عزیمت و به علت رشادت در جنگ با دشمنان دین، فرماندهی گردان عمار و جانشین تیپ فاطمیون شد، سرانجام پس از چندین بار زخمی شدن در درگیری با داعش، ظهر روز تاسوعا مقارن با اول آبان ۹۴ در عملیات محرم در حومه حلب سوریه به شهادت رسید و در گلزار شهدای بهشت رضوان شهریار آرام گرفت.

 شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید روح‌الله قربانی» متولد اول خرداد ۱۳۶۸ در محله دولاب تهران بود. او فرزند دوم خانواده سردار داود قربانی، دانشجوی کارشناسی زبان و پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در ۱۳ آبان ماه ۹۴ در عملیات محرم در شهر حلب به شهادت رسید. خودروی روح‌الله و دوستش قدیر در نزدیکی حلب مورد اصابت موشک قرار گرفت و این دو هم‌رزم و مدافع حرم، جانشان را بر سر آرمانی که داشتند نهادند و به لقاءالله پیوستند. پیکر مطهر شهید قربانی در قطعه ۵۳ گلزار شهدای بهشت‌زهرا در جوار محرم ترک و رسول خلیلی به خاک سپرده شده است.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید محمدحسین محمدخانی» از نخبگان یزدی و مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد بود که ۱۳ آبان ماه سال ۹۴ در عملیات محرم در حلب به درجه رفیع شهادت نائل شد. او به عمار حلب و به نام حاج عمار معروف بود. از این شهید یک پسر به نام «امیرحسین» به یادگار مانده است. محمدحسین محمدخانی ۱۳۶۴ در تهران متولد شد. او مسئول هیئت علمدار حسین (ع) یزد، فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه یزد و دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی بود.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید داود جوانمرد» نخستین شهید مدافع حرم صدا و سیما است که در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. داود جوانمرد، متولد ۱۳۴۹ تهران، فرزند اول خانواده است. وی پس از به پایان دوران دبیرستان در رشته علوم تجربی، در سن ۱۶ سالگی به جبهه رفت. او در سال‌های آخر جنگ تحمیلی (حدود سال ۱۳۶۵) تقریباً سه سال در جبهه جنگید. پس از دوران دفاع مقدس، جوانمرد تصمیم گرفت به کردستان برود و با ضد انقلاب بجنگد. در آنجا حدود ۳ سال فرمانده گردان منطقه عملیاتی سقز بود. پس از بازگشت از کردستان در سال ۱۳۷۶ به استخدام رسمی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درآمد؛ وی در این سال‌ها ابتدا در بخش حراست و سپس در معاونت فنی این سازمان فعالیت کرد. شهید جوانمرد در حلب مورد اصابت ترکش‌های خمپاره دشمنان قرار گرفت و به شهادت رسید. صبح یکشنبه ششم دی ماه ۹۴ با حضور عموم مردم تهران پیکر مطهر شهید جوانمرد تشییع شده و طبق وصیتش که خواسته بود در کنار همرزمان شهیدش که در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند، در قطعه ۴۰ گلزار شهدا تدفین شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید محسن فرامرزی» از اعضای تیم حفاظت آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه تهران بود که در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم (س) و طی عملیات مستشاری به دست تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم چهارم دی ماه با حضور اقشار مختلف مردمی از بلوار ابراهیم یافت‌آباد تشییع و در گلزار شهدای این منطقه به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید میثم نجفی»، ۲۷ ساله از نیرو‌های سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ بود. او متولد سال ۱۳۶۷ و یک تکاور ورزیده بود که طی عملیات مستشاری در شهر حلب سوریه مجروح شد و به علت جراحت حاصل از اصابت ترکش به سر، چند روزی در کما بود که در آذرماه ۹۴ به جمع شهدای مدافع حرم پیوست. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم، میثم نجفی در روز ۱۵ آذرماه ۹۴ در ستاد لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) برگزار و در زادگاهش در شهر قرچک در شهرستان ورامین به خاک سپرده شد. از او یک دختر به نام حلما به یادگار مانده است که ۱۷ روز بعد از شهادت پدرش متولد شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید مهدی قاضی خانی» یکی از شهدای مدافع حرم استان تهران از شهرستان قرچک است که طی عملیات مستشاری در سوریه در ۱۶ آذر سال ۹۴ به شهادت رسید و شهادتش با شهادت امام رضا (ع) مصادف شد. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مهدی قاضی خانی مدافع حرم حضرت زینب (س) در قرچک برگزار شد و در مزار شهدای امامزاده بی بی زبیده خاکسپاری شد. از شهید قاضی خانی دو پسر به نام‌های محمد متین و محمد یاسین و یک دختر به نام نهال به یادگار مانده است.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

چهار شهید مدافع حرم «سید مصطفی موسوی»، «مسعود عسگری»، «احمد اعطایی» و «محمدرضا دهقان» که به علت شهادت هم زمان آن‌ها به «شهدای اربعه حلب» نیز نامیده می‌شوند:

«شهید سید مصطفی موسوی» روز پنج شنبه ۱۸ آبان ۱۳۷۴ به دنیا آمد و در پنج شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۴ و تنها ۳ روز پس از قدم گذاشتن به سن ۲۰ سالگی، در شهر حلب سوریه، جام شهادت را نوشید. او دانشجوی رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب بود که به عنوان بسیجی تکاور به سوریه رفت. پیکر مطهر این شهید والامقام در قطعه ۲۶ ردیف ۷۹ شماره ۱۶ بهشت زهرا (س) آرام گرفته است. شهید مصطفی موسوی در زمان شهادتش لقب جوان‌ترین شهید مدافع حرم ایرانی را از آن خود کرد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید مسعود عسکری» متولد شهریور ۱۳۶۹ بود. او ابتدا در رشته الکترونیک و سپس حقوق را برای تحصیل انتخاب کرده بود، اما هیچکدام نتوانست پاسخگوی شوق او به پرواز باشد. به همین دلیل پرواز را جایگزین تحصیلات کرد. او یکی از پاسداران هوافضای سپاه پاسداران بود که در ۲۱ آبان ماه سال ۹۴ طی عملیات مستشاری در حلب سوریه به شهادت رسید. پیکرش ۲۲ آبان ماه به کشور بازگشت و طی مراسم باشکوهی در ۲۴ آبان ماه تشییع شده و در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«محمدرضا دهقان‌امیری» متولد ۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۷۴ و فرزند دوم و پسر ارشد خانواده بود. او از کودکی پسری بسیار بازیگوش و پر جنب و جوش بود. بسیار شوخ طبع بود و در مدرسه و دانشگاه با دوستانش شیطنت می‌کرد. دوران دبیرستان را در دبیرستان امام صادق (ع) منطقه ۲ تهران در رشته علوم و معارف اسلامی گذراند و علاقه بسیار زیادی به رشته علوم سیاسی داشت. چون علاقه زیادی به قشر روحانیت داشت رشته فقه و حقوق را در مدرسه عالی شهید مطهری انتخاب کرد و به ادامه تحصیل پرداخت. چون دو دایی محمد رضا شهید شده بودند از کودکی با مفهوم شهید و شهادت آشنا شده و در این مسیر قرار گرفت و علاقه خاصی به مطالعه سیره شهدا داشت. شهید محمدرضا دهقان‌امیری از شهدای دهه هفتادی مدافع حرم حضرت زینب (س) بود که ۲۱ آبان سال ۹۴ در سن ۲۰ سالگی طی عملیاتی مستشاری در حلب سوریه به فیض شهادت نائل شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید احمد اعطایی» متولد ۷ شهریور ۱۳۶۴ و ساکن محله فلاح تهران بود و مهندسی برق می‌خواند. او داوطلبانه برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم و مردم مظلوم سوریه، راهی آن دیار می‌شود که در ۲۱ آبان ماه ۹۴ و آخرین روز ماه محرم الحرام، همراه با سه تن دیگر از دوستانش «سید مصطفی موسوی»، «مسعود عسگری» و «محمدرضا دهقان امیری» در حلب به شهادت می‌رسد. از این شهید والامقام دو فرزند پسر به نام محمدعلی و محمد حسین به یادگار مانده است.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید عباس دانشگر» متولد ۷۲/۲/۱۸ از پاسداران دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) است که بیستم خرداد ماه سال ۹۵ طی عملیاتی مستشاری در نبرد با تروریست‌های تکفیری در سوریه به فیض شهادت نائل شد. تصاویر این جوان ۲۳ ساله در قامت شهید مدافع حرم به‌خاطر ظاهر کم‌سن و سال او در عکس‌هایش، حسرت راهی را که رفته است بر دل خیلی‌ها گذاشت. او به خاطر ویژگی‌های درونی‌اش، پس از شهادت به الگوی «جوان مومن انقلابی» برای جوانان تبدیل شد و بسیاری از جوانان از اقصی نقاط کشور علاقه خاصی نسبت به این شهید پیدا کرده‌اند.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید سیداحسان حاجی‌حاتملو» متولد ۱ فروردین ۱۳۶۳ و اهل گرگان است. وی حدود ۱۵ روز به صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم حضرت زینب (سلام‌الله علیها) به سوریه رفت و در راه دفاع از حریم اهل بیت (ع) ۱۳ بهمن ۹۳ در شهر حلب به دست تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. شهید حاتم‎لو از کودکی پسری مومن بود و همیشه سعی می‎کرد حق کسی را پایمال نکند. این شهید مدافع حرم همواره زیارت عاشورا می‎خواند و نمازش ترک نمی‎شد و در طول زندگی بدون به افراد بی‎بضاعت کمک می‎کرد و در روز‌های پنجشنبه و جمعه بر روی ساختمان‎های مردم بدون آن که خودش را معرفی کند کار می‎کرد. از او یک فرزند به یادگار مانده است. پیکر مطهر او در شهر گرگان به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید محمدرضا فخیمی هریس»، در منطقه حلب سوریه به شدت مجروح و پس از دو روز ماندن در کما، در روز ۲۸ آذرماه ۹۴ به فیض شهادت نائل شد. این شهید مدافع حرم ۲۴ ساله اصالتا از اهالی شهرستان هریس آذربایجان شرقی و ساکن تبریز بود که نخستین شهید شهرستان هریس محسوب می‌شود. پیکر مطهر این شهید ۲۹ اذر ماه در گلزار شهدای وادی رحمت به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید علی اصحابی» از شهرستان شاهرود در استان سمنان در دفاع از حرم بانوی عشق حضرت زینب (س) شربت شهادت نوشید و آسمانی شد. او در سال ۹۴ در حومه شهر حلب به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید اصحابی، در روز دوشنبه ۲۳ آذرماه در شهرستان شاهرود تشییع و در گلزار شهدای مجن به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید اسماعیل زاهدپور» فرزند رجب، ۳۰ شهریور سال ۱۳۵۰ در شهرستان کردکوی متولد شد. او دارای دو فرزند به نام‌های علی و ارمیا است. شهید زاهدپور نیروی بازنشسته تیپ یکم نینوا سپاه استان گلستان و از تکاوران یگان صابرین، تیپ مردم پایه نینوا گلستان و از مربیان پاراگلایدر و چتربازی بود. این شهید بزرگوار پس از سال‌های متمادی خدمت صادقانه در سپاه چند سال پیش بازنشسته شد. این شهید از ۱۳ سالگی درجبهه‌های حق علیه باطل شرکت داشت. سال‌ها هم در مناطق غرب کشور مشغول دفاع از حریم کشور بود. او یک ماه به صورت داوطلب در سوریه به مبارزه با تکفیری‌های داعشی ملعون مشغول بود که در ۱۱ آبان ماه ۹۴ مصادف با عاشورای حسینی در شهر حلب سوریه به شهادت رسید.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید سید محمدحسین میردوستی» آخرین فرزند خانواده، متولد سیزدهم تیرماه سال ۱۳۷۰ از پاسداران یگان صابرین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بصورت داوطلبانه برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری (س) به سوریه رفت و در روز تاسوعای سال ۹۴ با لبانی تشنه و مانند حضرت ابوالفضل (ع) به دست تروریست‌های تکفیری در حومه شهر حلب به شهادت رسید. از این شهید والامقام، یک فرزند پسر به نام «محمدیاسا» به یادگار مانده است.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید ناوسالار سوم عبدالله قربانی» فرزند صدرالله متولد ۱۳۶۰ اهل روستای صحرارود شهرستان فسا از استان فارس بود. او ۱۱ دی ماه ۹۴ در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. از او یک فرزند دختر به یادگار مانده است. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر این شهید نیرو دریایی، سه شنبه ۱۵ دی ماه ۹۴ در گلزار شهدای روستای صحرارود برگزار شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید حبیب روحی چوکامی» ششمین شهید مدافع حرم گیلان است که روز دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴، حین انجام مأموریت‌های مستشاری در حلب سوریه به شهادت رسید. از این شهید مدافع حرم ۳۳ ساله سه فرزند به یادگار مانده است. پیکر مطهر شهید حبیب روحی چوکامی در گلزار شهدای چوکام به خاک سپرده شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید محمد احمدی جوان» از استان بوشهر در دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوریه به شهادت رسید. این شهید که ساکن روستای باشی تنگستان است در حال امدادرسانی توسط تکفیری‌ها در حلب سوریه مورد اصابت ترکش قرار گرفت و پس از ۴۳ روز بستری به‌صف شهدای مدافع حرم پیوست. پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای روستای باشی تنگستان خاکسپاری شد. محمد احمدی جوان متولد ۱۳۶۹ اهل روستای باشی از توابع دلوار است که در روز تاسوعا در حومه حلب مجروح شد. این شهید عضو تیپ پیاده سپاه امام صادق (ع) بوشهردر روز جمعه ۱۳ آذر ۹۴ پس از ۴۳ روز بستری در یکی از بیمارستان‌های تهران شهد شیرین شهادت نوشید و آسمانی شد و به صف شهدای مدافع حرم پیوست.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید رضا ملائی» نخستین شهید مدافع حرم جامعه فرهنگیان کشور از خطه خوزستان است. او فعالیت در شغل معلمی را از سال ۵۵ با بحث سپاه دانش آغاز کرد و در سال ۵۷ پس از پایان دوران سربازی فعالیت رسمی خود را در مجموعه آموزش‌وپرورش به عنوان مربی علوم تربیتی آغاز کرد و پس از آن به عنوان معلم ابتدایی و مدیر مدارس راهنمایی مشغول فعالیت شد و در طول سال‌های حضورش در کسوت معلمی بار‌ها توانست به عنوان معلم و مدیر نمونه استانی و کشوری انتخاب شود. «شهید رضا ملائی»، معلم بازنشسته، نخستین رئیس شورای شهر آغاجاری و از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس است که در سال ۹۴ در شهر حلب به دست تروریست‌های تکفیری، به شهادت رسید. پیکر پاک این شهید در روز ۱۵ آذرماه ۹۴ تشییع و خاکسپاری شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید عبدالمهدی کاظمی» از شهرستان خمینی‌شهر در سوریه و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) به شهادت رسید. شهید کاظمی فرزند عباس متولد سال ۶۳ در خمینی‌شهر و فارغ التحصیل کارشناسی رشته حقوق بود. وی همچنین در رشته ورزشی تکواندو فعالیت داشته است. او در سال ۸۵ وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. پس از گذراندن دوره‌های مختلف نظامی و مسئولیت‌های مختلف ازجمله فرمانده گروهان پیاده گردان ۱۵۴ چهارده معصوم لشکر ۸ نجف اشرف، فرمانده گروهان گردان امام حسین سپاه ناحیه خمینی‌شهر، پزشکیار، مسئول تربیت‌بدنی، مسئول جنگ نوین در گردان‌های سپاه، در اواخر آذر ۹۴ در حلب سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. عبد المهدی کاظمی در سال ۸۴ ازدواج و در جوی‌آباد خمینی‌شهر زندگی می‌کرد که از این شهید دو فرزند دختر بانام‌های فاطمه و ریحانه به یادگار مانده است. پیکر شهید عبدالمهدی کاظمی، عصر روز سوم دی ماه پس از تشییع در شهرستان خمینی‌شهر برای خاکسپاری و براساس وصیت وی به گلستان شهدای اصفهان منتقل شد.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید جواد جهانی» از کارکنان مؤسسه فرهنگی هنری خراسان بود که چندین بار برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) و نبرد با تروریست‌های تکفیری عازم سوریه شده بود و در آخرین حضور خود به خیل شهدای مدافع حرم پیوست. او مسئول اطلاعات تیپ یک لشکر فاطمیون بود که در آبان ماه سال ۱۳۹۵ در حلب به شهادت رسید.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

«شهید عبدالحمید سالاری» سال ۱۳۵۵ در روستای سردر از توابع شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان به دنیا آمد، دوران کودکی تا پایان دوران راهنمایی را در زادگاهش گذراند.

او در ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۴ مصادف با چهارم ماه محرم از طریق بسیج استان سیستان و بلوچستان پس از گذراندن دوره‌های آموزشی در تهران برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) راهی سوریه شده و در سه‌شنبه ۳ آذر ۹۴ مصادف با دوازدهم ماه صفر در حلب به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر مطهرش پس از ورود به کشور در ۱۴ آذرماه ۹۴ در بندر عباس تشییع شد. از او دو فرزند به نام‌های محمدامین و زهرا به یادگار مانده است.

شهدای ایرانی عملیات آزادسازی حلب چه کسانی بودند؟

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار