رضا اسماعیلی در نشست چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی:

افزایش جریانات مشکوک تطهیرکننده پهلوی در فضای مجازی/ دهه فجر ۹۷ اختتامیه جشنواره چهل‌چراغ خواهد بود

دبیر جشنواره چهلچراغ با اشاره به افزایش جریانات مشکوک تطهیرکننده پهلوی در فضای مجازی گفت: دهه فجر ۱۳۹۷ زمان اختتامیه جشنواره چهلچراغ خواهد بود.
کد خبر: ۲۷۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ - 24December 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «رضا اسماعیلی» دبیر جشنواره چهلچراغ در نشست خبری مشترک انجمن قلم ایران و مجمع ناشران انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که صبح امروز (یکشنبه، سوم دی‌ماه) با حضور «راضیه تجار» دبیر انجمن قلم و «علی‌اکبر تورانیان» عضو هیئت مدیره مجمع ناشران برگزار شد، اظهار داشت: بحث ما در جشنواره چهلچراغ، چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ادبیات انقلاب تحت الشعاع ادبیات جنگ قرار گرفته است، افزود: ما در حوزه دفاع مقدس در حوزه ادبیات و شعر تولیدات خوبی داشته‌ایم، اما ادبیات انقلاب در حاشیه قرار گرفته و آثار پُر و پیمانی نداریم. چهلمین سالگرد انقلاب بهترین مناسب بود تا به همه نویسندگان، شاعران و اهل قلم فراخوان بزنیم تا با خلق آثار جدید به میدان آیند.

دبیر جشنواره چهلچراغ ادبیات داستانی و شعر ویژه بزرگسالان و کودک و نوجوان را ۲ قالب این جشنواره اعلام کرد و گفت: امیدواریم بحث ادبیات مورد توجه هنرمندان قرار گیرد و شاهد آثار جدیدتری باشیم. در کنار این فراخوان کارگروه ویژه‌ای در انجمن قلم آغازبه کار کرده که جلسات آن در حال برگزاری است. برنامه‌های جنبی در ابعاد مختلف برای این جشنواره پیش بینی شده است.

اسماعیلی درباره مهلت ارسال آثار به این جشنواره، اظهار داشت: هنرمندان بر اساس فراخوان تا پایان خرداد ماه سال آینده در حوزه‌های شعر و داستان بزرگسال و کودک می‎توانند آثارشان را ارسال کنند. تا پایان آذرماه فرایند داوری به پایان خواهد رسید و دی ماه ۱۳۹۷ آثار برتر را مشخص می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم اختتامیه این جشنواره در دهه فجر سال ۱۳۹۷ برگزار شود. چاپ تمبر یادبود چهل نویسنده شاخص، دعوت از اهالی قلم کشور‌های همسایه، پیش‌بینی سفر‌های فرهنگی و ترجمه آثار از جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

دبیر جشنواره چهلچراغ درباره بودجه این جشنواره نیز گفت: تامین بودجه در بحث جوایز به عهده انجمن اهل قلم است. برنامه‌های جنبی جشنواره طبیعتاً هزینه سنگینی دارد که لازم است وزارت ارشاد و حوزه هنری پای کار باشند. برای تامین این هزینه‌ها در حال مذاکره با دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری هستیم تا بخشی از هزینه‌ها را محقق کنند. دیدار با وزیر ارشاد، شهردار تهران و رئیس حوزه هنری اولین اقدامات برای انجام این جشنواره خواهد بود.

اسماعیلی با طرح این سوال که چه لزومی دارد درباره انقلاب اسلامی جشنواره برگزار کنیم، گفت: جریانات مشکوکی درباره تطهیر پهلوی در کانال‌های مجازی زیاد دیده می‌شوند. عده‌ای به دنبال بزرگ جلوه دادن خدمات پهلوی هستند که نشانه مظلومیت انقلاب اسلامی است. جریانی که در قالب‌های هنری به دنبال دفاع از انقلاب باشند وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: تحریف انقلاب و دفاع مقدس و وارونه نشان دادن تاریخ انقلاب برای ایجاد شبهه درباره دفاع مقدس و انقلاب زیاد شده است. بر اساس این ضرورت‌ها باید زمینه برای اهالی قلم ایجاد کنیم تا درباره این مسائل آثار ادبی خلق کنند. معمولاً در جشنواره‌های عمومی چهره‌های شاخص شرکت نمی‌کنند و ما با دعوت حضوری و تلفنی از آن‌ها برای حضور در این جلسات دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها