سردار کمالی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ارائه مهارت به سربازان بنا بر نیازهای بومی/ 35 هزار سرباز در دستگاه‌های مختلف خدمت می‌کنند

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به طرح مهارت‌آموزی سربازان گفت: تلاش می‌کنیم در این طرح، مهارت‌های مورد نیاز جامعه و هر منطقه از کشور به سربازان ارائه شود.
کد خبر: ۲۷۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰ - 25December 2017

آموزش مهارت به سربازان بنا بر نیازهای بومی/ 35 هزار سرباز در دستگاه‌های مختلف خدمت می‌کنندسردار «موسی کمالی» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، درباره «امریه سربازی» اظهار داشت: هر سال حدود 35 هزار سرباز تحت عنوان «امریه» به دستگاه‌های مختلف اختصاص داده می‌شوند. امریه‌ نیز شامل دو دسته است؛ دسته نخست سربازانی هستند که در بخش‌های حفاظتی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و... مشغول می‌شوند. دسته دوم نیز متخصصانی هستند که در قالب طرح‌های مختلف همچون سرباز هیئت‌ علمی، سرباز استاد، سرباز معلم، سرباز مربی، سرباز طبیعت، سرباز بهزیست، سرباز بهیار، سرباز پیام‌آور بهداشت و... خدمت می‌کنند.

وی افزود: در این رابطه سازمان یا ارگانی تقاضا می‌دهد و آن تقاضا در ستاد کل نیروهای مسلح بررسی و پس از تصویب به سازمان ابلاغ می‌شود که مثلاً شما می‌توانید یک هزار و 600 نفر سرباز داشته باشید که انتخاب نیز با سازمان است. برای این دسته از امریه‌ها شرایطی نیز در نظر گرفته شده است که یکی از شرط‌های مهم این است که آن سرباز نباید از اقوام نسبی و یا سببی یک از کارمندان آن سازمان باشد.

سردار کمالی در خصوص توزیع سرباز در یگان‌های نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و ناجا گفت: سعی ما بر این است که سرباز در نزدیکترین محل آموزشی به محل سکونتش، خدمت کند، اما سرباز پس از مشخص شدن نیروی خدمتی‌اش بنا بر نیاز آن نیرو و یگان در هر منطقه‌ای که ضرورت داشته باشد به خدمت می‌پردازد؛ که البته سپاه پاسداران می‌تواند 66 درصد سهمیه سربازان خود را از بین سربازانی که بسیجی فعال هستند، انتخاب کند. همچنین تمامی نیروهای مسلح می‌توانند، از 20 درصد از فارغ التحصیلان خود برای کادر وظیفه استفاده کنند.

وی گفت: حدود 48 درصد سربازان در ارتش خدمت می‌کنند و سهیمه نیروی انتظامی و سپاه نیز به ترتیب حدود 27 درصد و 23 درصد است و دو درصدی هم که باقی می‌مانند در دیگر بخش‌های نیروهای مسلح خدمت می‌کنند؛ البته باید توجه داشت که سهم دستگاه‌های دیگر (حدود 35 هزار نفر) از این درصدها کم شده است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با مهارت آموزی سربازان هم بیان داشت: سربازی اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها حفظ استقلال کشور و دفاع از حریم امنیت کشور است. همچنین ایجاد همگرایی ملی بین اقوام و مذاهب مختلف، ارائه آموزش نظم و انضباط اجتماعی، ترویج ارزش‌های اسلامی، انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت که از اهداف اجتماعی هستند، در سربازی پیگیری می‌شود.

سردار کمالی اضافه کرد: در سربازی به دنبال ارائه آموزش‌های فردی همچون آشنایی با زندگی در شرایط سخت، نظم و قانون‌گرایی هستیم. همچنین به دنبال توانمند ساختن سربازان هستیم که بخشی از این کار مربوط به بحث امنیتی است؛ یعنی سرباز بتواند از اسلحه استفاده کند و در مواقع ضروری به دفاع بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: مهارت آموزی به سربازان از سال‌های گذشته در دستور کار ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته است که البته تعداد آن محدود و سالی 25 هزار نفر را شامل می‌شد؛ اما اکنون عنوان شده است که اکثریت سربازان باید شامل این طرح شوند؛ لذا با وزارت کار و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که می‌توانند در بحث مهارت آموزی نقش آفرینی داشته باشند، تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده است تا ظرفیت‌های آموزش افزایش یابد.

سردار کمالی عنوان کرد: در این رابطه به دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاهی تشکیل شده است که ماموریتش این است که معاونت‌های ستاد کل و سازمان‌ها را برای دستیابی به آن هدف، هماهنگ کند.

وی افزود: امسال بناست حداقل 100 هزار نفر سرباز شامل این طرح شوند و سالانه این رقم افزایش یابد. چون ظرفیت‌های لازم ایجاد نشده بود، عنوان شد آن سربازانی که تخصص دارند و در بخش‌های مختلف نیروها فعالیت دارند، قرار شد در آزمون‌های سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و اگر قبول شدند به آن‌ها مدرک داده شود و اگر قبول نشدند برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی فشرده برگزار شود، تا در آزمون بعدی شرکت کنند و با کسب نمره قبولی مدرک بگیرند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: طرح مهارت آموزی برای سربازان دارای مدرک دیپلم و پایین‌تر از آن ممکن است شامل مهارت‌های فنی باشد، همچنین به دنبال شناخت نیازهای مناطق کشور هستیم تا مهارت‌ها را نیز بومی‌سازی کنیم. برای سربازانی نیز که دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند، مهارت‌های کارآفرینی در دستور کار است؛ موضوع مهارت‌آموزی گسترده و برای مقاطع مختلف، متفاوت است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار