برگزاری اولین نشست تشکل‌­های رزمندگان یگان‌های رزم خراسان در مشهد

اولین نشست تشکل‌های رزمندگان یگان‌های رزم خراسان با موضوع بازخوانی عملیات «کربلای 4» در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ - 25December 2017

اولین نشست تشکل ­های رزمندگان یگان­ های رزم خراسان در مشهد برگزار شدبه گزارش دفاع پرس از مشهد، به مناسبت فرارسیدن سالگرد عملیات «کربلای 4» و به منظور زنده نگهداشتن حماسه ­آفرینی­‌های رزمندگان خراسانی در این عملیات، اولین نشست تشکل‌‌های رزمندگان یگان‌های رزم خراسان امروز با حضور جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس از لشکرهای 21 امام رضا (ع)، 5 نصر و ویژه شهدا در مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «سیدحسن هاشمی» از پیشکسوتان تخریب «لشکر 5 نصر» در سخنانی به تحلیل مستند از عملیات «کربلای 4» و شرایط موجود کشور در آن مقطع پرداخت و اظهار داشت: اگر قرار است که این عملیات تحلیل شود مناسب است که با شرایط حاکم بر فضای کشور و موضع‌گیری‌های بین‌المللی در آن مقطع تاریخی به تحلیل این عملیات بپردازیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: تاریخ، خوب به ما نشان می­‌‌دهد که هر کجا توجه­ و امیدمان از خداوند منفصل شد و به قدرت­‌های مادی وصل شد چیزی جز شکست برای ما به همراه نداشت و در مقابل هر کجا به قدرت الهی تکیه داشتیم خداوند نیز به یاری ما آمد. شاکر هستیم که با عنایت خداوند متعال و نفس صاحبدلان پیروزی جمهوری اسلامی در عملیات «کربلای 5» رقم خورد.

هاشمی یادآور شد: اعتقاد و توجه به خداوند متعال و عدم سازش با مستکبرین و ولایت­‌پذیری، رمز تداوم انقلاب اسلامی خواهد بود. ما باید بدانیم اگر فرمان رهبر معظم انقلاب را تبعیت نکنیم شاید «کربلای 4» دوباره تکرار شود.

در ادامه سردار سید «مجید ایافت» مسئول اطلاعات عملیات «لشکر ویژه شهدا» به بازخوانی نقش این لشکر در عملیات «کربلای 4» پرداخت و خاطر‌نشان کرد: در این عملیات سپاه تمام توان خود را در قالب 4 قرارگاه اصلی «قدس» «نجف» «کربلا» و «نوح» سازماندهی کرد.

وی افزود: لشکرهای «ویژه شهدا» و «5 نصر» تحت امر «قرارگاه نجف» بودند و «لشکر 21 امام رضا (ع)» تحت امر «قرارگاه قدس» بود. بیشترین شهدای عملیات «کربلای 4» مربوط به لشکرهای «5 نصر» و «21 امام رضا (ع)» بود دلیلش هم این بود که بخشی از نیروهای خط شکن در شب عملیات مربوط به این دو لشکر بودند.

ایافت ادامه داد: «لشکر ویژه شهدا» به عنوان موج دوم در عملیات «کربلای 4» وارد عمل شد، ولی نیروهای لشکرهای «5 نصر» و «21 امام رضا (ع)» موج اول بودند.

این فرمانده دفاع مقدس در ادامه ضمن بیان خاطراتی از عملیات «کربلای 4» به بازخوانی این عملیات پرداخت و گفت: ضعف بزرگ ما در عملیات «کربلای 4» این بود که ما دشمن را در معادلات خود به حساب نیاورده بودیم. دشمن در سال 1365 دفاع متحرک را آغاز کرده و در همه مناطق تک کرده بود و مهران را هم گرفته بود. ما قبل از عملیات «کربلای 4» ابتکار عمل را از دست داده و در موضع پدافند بودیم.

ایافت ادامه داد: در شب اول ما حدود هزار شهید و حدود 3 هزار مفقود داشتیم و این آمار نیز مربوط به تعدادی از گردان­‌های خط شکن بود که وارد عمل شده بودند، ولی سازمان یگان­‌های سازماندهی شده ایران شاکله خود را از دست نداده بود.

آخرین سخنران این مراسم «علیرضا یوسفی» فرمانده تخریب «لشکر 21 امام رضا (ع)» بود که نقش این لشکر و واحد تخریب را در عملیات «کربلای 4» مورد بررسی قرار داد.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار