قاسمی در نشست خبری:

هیچ پیش‌شرطی در جریان سفر ماکرون به تهران وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ پیش‌شرطی در جریان سفر ماکرون به تهران وجود ندارد، گفت: سفر آقای ماکرون در دستور کار ایران و فرانسه قرار دارد؛ اما زمانی برای آن تعیین نشده است.
کد خبر: ۲۷۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ - 25December 2017

هیچ پیش شرطی در جریان سفر ماکرون به تهران وجود نداردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران، اظهار داشت: سفر آقای ماکرون در دستور کار 2 کشور قرار دارد؛ اما زمانی برای آن تعیین نشده است.

وی با اشاره به رفت و آمدهای هیات‌های دیپلماتیک، افزود: هیچ شروطی در این رفت و آمدها و مذاکراتی که با فرانسوی‌ها انجام می‌دهیم، وجود ندارد.

قاسمی گفت: روابط ایران و فرانسه روابط مثبتی است و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متاسفانه آنها گاهی تحت تاثیر القائات معاندین ایران قرار می‌گیرند که اقدام درستی نیست. ما می‌توانیم در مذاکرات به آنچه که در واقعیت منطقه می‌گذرد آنها را آگاه کنیم، به خصوص در دورانی که آمریکا در حال پیش بردن سیاست‌های اشتباه است اروپایی‌ها باید دقت بیشتری در اظهار نظرات خود داشته باشند و ما به صراحت مواضع ایران را در مذاکرات خواهیم گفت و یادآوری می‌کنیم که کشورمان چه نقش مثبتی را در مبارزه با تروریسم داشته و در ایجاد صلح و ثبات بسیار تاثیر گذار بوده است، در غیر این‌صورت نه‌تنها منطقه بلکه حتی خود فرانسه و اروپایی هم امروز وضعیت نامناسبی داشتند.

قاسمی در خصوص مسائل اخیر در شبه قاره تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که مسائل شبه قاره بتواند در فضایی آرام پیش برود و ما شاهد افزایش تنش در این منطقه حساس نباشیم. روابط خود را با تمام کشورهایی که می‌توانیم داشته باشیم، داریم و این به معنای تایید مواضع و یا سیاست‌های آنها نیست، همان‌گونه که وجود سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف هم به این معنا نیست.

وی گفت: سیاست‌های اشتباه آقای ترامپ همواره نتیجه عکس به همراه داشته و منجر به ایجاد فضای تنش، ناامنی و ترور در منطقه و جهان شده است.

قاسمی افزود: اخیرا دور چهارم مذاکرات میان ایران و فرانسه را در پاریس داشتیم که ما در آن مذاکرات به طرف فرانسوی گفتیم که تحت تاثیر القائات برخی قرار نگیرید و ما تلاش کردیم که آنها را با واقعیات منطقه بیش از پیش آشنا کنیم و امیدواریم که زمان بتواند به دولتمردان جدید کاخ الیزه کمک کند تا نقش و عملکرد ایران را در منطقه بهتر درک کنند و از شتاب‌زدگی مواضع به خاطر خوشایند برخی کشورها پرهیز کرده تا دچار اشتباهات راهبردی نشوند.

وی در خصوص رای مجمع عمومی سازمان ملل در مخالفت با تصمیم جدید ترامپ در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس بیان کرد: ما پیشتر هم گفته بودیم که جهان امروز با گذشته متفاوت است و آمریکا هم دیگر نمی‌تواند در هر موضوعی که می‌خواهد اجماع جهانی ایجاد کند و در رای اکثریت کشورها در مخالفت با سیاست آقای ترامپ هم دیدیم که آمریکا به سمت انزوای بین‌المللی بیشتر حرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه رای بالای کشورهای مختلف جهان در مخالفت با تصمیم ترامپ، زنگ خطری برای دولتمردان آمریکا است، افزود: دولتمردان آمریکا باید بدانند که دوران امر و نهی به کشورها به پایان رسیده و دیگر نمی‌توانند سیاست‌ها و مواضع خود را به دیگران تحمیل کنند.

قاسمی تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله قدس روشن است و این موضوع همواره در دستور کار دستگاه سیاست خارجی ما از ابتدای انقلاب تاکنون قرار داشته است. ما با استفاده از شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنیم به جامعه جهانی در مخالفت هر چه بیشتر با تصمیم نابخردانه و غیرمنطقی دولت آمریکا کمک کنیم.

وی گفت: خیلی از کشورهایی که در مخالفت با سیاست آقای ترامپ رای داده‌اند، با ما اختلاف دیدگاه‌هایی را دارند اما با توجه به واقعیت مسئله فلسطین در ابعاد مختلف می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا به سمت انزوای هر چه بیشتر در جهان پیش می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تا اشغالگری هست، شعله نهضت و مقاومت فلسطین روشن است و مردم مظلوم فلسطین برای احقاق حقوق خودشان تلاش خواهند کرد.

قاسمی با بیان اینکه امیدواریم جهان عرب و اسلام به جای نزاع‌های درونی، به فکر حل مهم‌ترین مسئله جهان اسلام و آرمان بلند آزادی قدس شریف باشند، افزود: وضعیت کنونی ما خواست قدرت‌های بیگانه و کسانی است که حامیان رژیم صهیونیستی به حساب می‌آیند. آنها سعی کرده‌اند جهان اسلام را دچار انشقاق کنند تا صدای واحدی از آن علیه رژیم صهیونیستی شنیده نشود.

وی در خصوص سفر قریب‌الوقوع روحانی به آذربایجان گفت: سفر آقای روحانی به کشور آذربایجان و یکی دو کشور دیگر منطقه در دستور کار است که امیدواریم مقدمات لازم انجام این سفرها نهایی شود و در پایان به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون خبرهایی مبنی بر لغو روادید میان ایران و عمان، تصریح کرد: این بحث از اساس تکذیب می‌شود؛ چراکه اصلا چنین اتفاقی نیفتاده و بحثی در این خصوص مطرح نشده است.

قاسمی پیرامون رفتار یک مقام هلندی که در رسانه‌ها بازتاب بسیاری داشت، افزود: این یک اقدام بی‌ادبانه، غیرمتعارف و احتمالا هماهنگ شده با یک سناریوی مشخص در جهت ایران‌هراسی‌ بوده است. سفارت ما در پاریس پاسخ لازم را داده است و مقامات هلندی که در تماس با سفارت ما بودند، از این مسئله ابراز تاسف کرده‌اند.

وی گفت: در دولت و حاکمیت هلند و همچنین در مجموعه اروپا هیچکس موافق این عمل نبود که نشان می‌دهد یا آن فرد دچار مشکلی است یا سناریوی دیگری علیه ایران مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون احتمال حضور آمریکا به‌عنوان عضو ناظر در مذاکرات سوریه بیان کرد: اینکه آمریکا به‌عنوان عضو ناظر در مذاکرات سیاسی مرتبط با سوریه باشد را اطلاعی ندارم و تاکنون کشورهای مختلفی تقاضای عضویت ناظر در این گفت‌وگوها را داشته‌اند؛ اما اینکه آمریکا بخواهد در این مذاکرات حضور داشته باشد را اطلاعی ندارم.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت طلب ایران از انگلیس متعاقب سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران، گفت: بحث طلب مبلغی که ما باید از انگلیس دریافت کنیم، از جمله بحث‌های اساسی مذاکره ما با آقای «جانسون» در تهران بوده و دو طرف متعهد شدند که اقدامات جدی را در این خصوص انجام دهند.

وی تصریح کرد: طرف انگلیسی در مذاکرات تاکید کرد که برخی مشکلات فنی در این خصوص وجود دارد و باید به لندن برگردد و آن را از وزارت خزانه‌داری و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع پیگیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما امیدواریم لندن با حسن نیت خود مبلغ طلب ما را هر چه زودتر بازگرداند تا این داستان کهنه به زودی تمام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون اظهارات اخیر برخی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا در خصوص برجام گفت: ما به این حرف‌ها گوش نمی‌کنیم و اهمیتی برای آن قائل نیستیم، چراکه در بحث برجام، آنها را قاضی و معیار نمی‌دانیم و بر حسب وظایف ذاتی آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی، ما آن نهاد بین‌المللی را معیار و قاضی در مسئله برجام می‌دانیم و اعتنایی به اظهارات سیاستمداران کنگره و سنای آمریکا نمی‌کنیم.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون تلاش آمریکا در جهت اجماع‌سازی جهانی علیه ایران با توسل به قطعنامه 2231 افزود: آمریکا پس از توافق برجام تلاش کرد تا با بدعهدی‌های متعدد، ایران از فضای به وجود آمده پس از برجام کمتر بهره ببرد، اما امروز می‌بیند که با انجام همه تعهدات ایران، در قبال برجام هیچ‌گونه دستاویزی برای این مسئله ندارد و از طرفی دیگر اعضای مشارکت‌کننده در برجام نسبت به ادامه روند اجرای برجام، نظر مثبتی دارند.

وی ادامه داد: دولت ترامپ تلاش می‌کند از طریق دیگری غیر از مسئله برجام و با توسل به قطعنامه 2231 و طرح کردن موضوعاتی همچون موشکی و مسائل منطقه‌ای، ایران را تحت فشار قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در اینجا لازم می‌دانم که به مقامات اروپایی هشدار دهم که فریب شیطنت‌های ایالات متحده را نخورند چرا که آمریکا می‌خواهد اجماع جهانی علیه ایران داشته باشد، اما هم در مسئله برجام و هم در بحث قدس، دیدیم که آنها در اجرای خواسته خود ناکارآمد هستند و در این مقطع هوشیاری مقامات اروپایی بسیار ضروری است.

قاسمی پیرامون اتهامات وارده به ایران در خصوص مداخله در امور یمن گفت: در خصوص بحران ایجاد شده در یمن توسط آل‌سعود و متحدان آن که منجر به ایجاد محاصره‌ای در آن کشور شده و امکان ارسال هیچ‌گونه سلاح، دارو و موادغذایی به آن کشور وجود ندارد، طرح این قبیل اتهامات علیه ایران بی‌پایه و اساس است و ما هر زمان که لازم بدانیم، اقدامات مقتضی خود را انجام خواهیم داد.

وی پیرامون انتخاب تبریز به عنوان پایتخت اسلامی افزود: فکر می‌کنم از اوایل فروردین 97 این شهر به عنوان پایتخت اسلامی محسوب می‌شود که امری مهم و ستورگ است و می‌تواند در مرحله اول به شناخت بیشتر تبریز در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند و در مرحله دیگر، موجب رونق گردشگری، تبادلات فرهنگی و ارتباطات هر چه بیشتر این شهر تاریخ‌ساز ایران شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: از دولت یازدهم این مسئله توسط معاونت وقت ریاست جمهوری با تشکیل ستادی، کار خود را آغاز کرد و همچنان هم آن ستاد در حال انجام وظایف خودش است.

قاسمی پیرامون مذاکرات «آستانه 8» که به تازگی برگزار شد، گفت: بحث‌های جدی و موفقی داشتیم و سه کشور توافقات خوبی را با یکدیگر داشتند؛ بخصوص در بحث تبادل زندانیان، اجساد کشته‌شدگان و همچنین ربوده‌شدگان، بحث‌های خوبی مطرح و قرار بر این شد تا با کمک سه کشور ضامن، این مسئله عملیاتی شود و البته در این خصوص تسهیلاتی هم توسط دولت سوریه باید فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا و تهدید تلقی کردن ایران در آن راهبرد افزود: به وضوح روشن است که ما شاهد افزایش خصومت دولت آمریکا علیه ایران هستیم و دلیل آن هم ناکامی‌های متعدد اخیر آمریکا در منطقه و شکست‌های گروه‌های تروریستی است و اگر در محیطی خردمندانه به این راهبرد نگاه کنیم، متنی سراسر غیردقیق و نامناسب است که می‌توان مجموعه آن راهبرد را محکوم کرد.

قاسمی پیرامون پیشنهاد وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر اتحاد میان ایران، روسیه و ترکیه برای حل مشکلات منطقه‌ای اظهار داشت: این مسئله را که بخواهیم اتحاد و یا ائتلافی داشته باشیم را اطلاعی ندارم، اما روابط و همکاری‌های این سه کشور بخصوص در مسئله بحران سوریه، مذاکرات آستانه و مبارزه با تروریسم و همچنین ایجاد صلح و ثبات در منطقه بسیار جدی و گسترده است.

وی درباره آخرین وضعیت خانم «قدس کنی» که در زندان‌های استرالیا به سر می‌برد، گفت: دادگاه خانم «قدس کنی» برگزار شد و فرزند وی در زندان به دنیا آمد و با تلاش‌های صورت‌ گرفته توسط وزارت خارجه و سفارت ما تا حدی توانستیم تسهیلات پزشکی و بهداشتی لازم را برای وی فراهم کنیم ولی در مجموع از وضعیت آن خانم بسیار نگران هستیم، چرا که وضعیت خوبی را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم دولت استرالیا و دیگر مقامات آن کشور با توجه به مسئله انسان‌دوستانه، به حل و فصل این پرونده طولانی‌مدت کمک کنند تا وی هر چه زودتر آزاد شود.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص ساختار جدید وزارت امور خارجه گفت: بحث تغییر ساختار وزارتخانه، ابتکار آقای ظریف بود که از دو سال پیش مطرح و جلسات متعدد کارشناسی در درون و بیرون وزارت خارجه برای این مسئله تشکیل شد. این ساختار جدید، انجامش آغاز شده و چند هفته‌ای است که به صورت جدی‌تر، مقدمات آن در حال اجرا است.

وی ادامه داد: تغییرات چیدمانی و مکانی برای بهبود شرایط و بهینه کردن کارها در حال انجام است و از طرفی تغییر در بحث استفاده از فناوری‌های نوین در وزارت امور خارجه هم مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اساسِ طرح تغییرات وزارت خارجه، کاستن از لایه‌های ساختاری وزارت خارجه برای از میان برداشتن فاصله بین وزیر و کارشناسان است. ما در ادارات وزارت خارجه دارای یک یا دو معاونت بودیم که اینها حذف شد و نهایتاً سه معاونت منطقه‌ای ما هم منحل شد و جای آنها، معاونت سیاسی و معاونت دیپلماسی اقتصادی تشکیل می‌شود.

قاسمی اظهار داشت: ادارات کل ما با کمی ارتقاء به عنوان زیرمجموعه‌های شخص وزیر انجام وظیفه خواهند کرد و هدف از این تغییرات، کاستن از دیوان‌سالاری، ایجاد نشاط و تحرک بیشتر در مجموعه پرسنل وزارتخانه و بهره‌وری بالاتر مجموعه بوده و هست و از طرفی با اعمال این تغییرات، از استعدادهایی که می‌تواند کار را بهتر پیش ببرد، استفاده کنیم و البته همه این موارد که برشمردیم، بخشی از اهداف تغییرات در وزارت امور خارجه است.

وی گفت: در زیرمجموعه دیپلماسی اقتصادی، سه اداره کل خواهیم داشت که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی فعالیت خواهند کرد و ما امیدواریم با تشکیل این معاونت، وزارت خارجه بتواند علاوه بر اقدامات پیشین خود، تسهیلات بیشتری را در راستای بهبود تعاملات اقتصادی دستگاه‌های دیگر ما انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: وزارت خارجه به عنوان یک رابط می‌تواند در حد وسیع‌تری در خدمت اقتصاد مقاومتی پس از برجام برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، یافتن بازارهای صادرات غیرنفتی، اعزام نیروی کار و موارد دیگری از این دست، عمل کند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار