با استناد به راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا؛

بی‌بی‌سی: ترامپ به دنبال «رویارویی جدی» با ایران نیست

یک رسانه غربی با تحلیل راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا، نتیجه گیری کرده که «ترامپ» به دنبال رویارویی جدی با ایران نیست.
کد خبر: ۲۷۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵ - 25December 2017

بی بی سی: ترامپ به دنبال «رویارویی جدی» با ایران نیستبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، بی بی سی در تحلیل خود می نویسد: در راهبرد امنیت ملی ترامپ از امنیت اقتصادی به عنوان امنیت ملی نام برده شده و هسته اصلی استراتژی بر مهار رقبای استراتژیک ایالات متحده مانند چین و روسیه تشکیل می‌دهد که بنا به دیدگاه کنونی دولت دونالد ترامپ با وضع قوانین نابرابر، اقتصاد ایالات متحده و به تبع آن منافع مردم این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به این سند،‌ می‌توان گفت که از منظر دولت ترامپ، امنیت اقتصادی، مهمترین مساله امنیت ملی به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد سیاست دولت ترامپ در برابر چین قرار است تندتر و محافظه‌کارانه‌تر شود. در متن این سند از کلمات اقتصاد، اقتصادی و اقتصادها به ترتیب ۱۰۹، ۲۹، ۱۲ بار و تجارت ۴۵ بار نام برده شده است. سایر ستون‌های این استراتژی شامل تقویت نیروهای نظامی و ارتش ایالات متحده، تغییر نظام مهاجرتی این کشور و تقویت نفوذ و رهبری ایالات متحده در جهان تعیین شده است.

شاید مهمترین نکته سخنرانی و استراتژی همان تمرکز بر امنیت اقتصادی آمریکا و بهبود اوضاع آن باشد. عدم تاکید و تمرکز هر دو اینها حول شرایط خاورمیانه و ایران می‌تواند نشان از آن داشته باشد که در حال حاضر اولویت دولت ترامپ رویارویی جدی با ایران نیست. گرچه این بدان معنا نیست که از تنش‌های میان این دو دولت کاسته خواهد شد، بلکه بدین معنا است که احتمالا شرایط موجود (چنانچه بحران تازه‌ای در منطقه و یا در آمریکا رخ ندهد)، با تحول عمده‌ای مواجه نشود.

گرچه ترامپ در طول سخنرانی‌اش تنها ۳ بار از ایران نام برد و در متن سند نیز تنها ۱۲ بار از ایران یاد شده است، اما هر ۳ مرتبه با نگاهی منفی و در حوزه امنیت ملی، برجام و تحریم‌ها بود که نشان از آن دارد که رویکرد ترامپ به ایران تغییر عمده‌ای نکرده است. شاید بتوان گفت که تمرکز فعلی دولت ایالات متحده بر سیاست‌های دیگری از جمله اقتصادی و همین‌طور مسائل داخلی است.

انتهای پیام/191 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار