مویدی:

اعلام رتبه سوم ایران در مصرف مخدر «شیشه»/ کشت تریاک در افغانستان ۵۰ برابر شد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: زمانی در مصرف ماده مخدر شیشه رتبه دوم جهان را داشتیم، اما امروز رتبه سوم را داریم.
کد خبر: ۲۷۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ - 25December 2017

رتبه سوم ایران در مصرف شیشه/کشت تریاک در افغانستان ۵۰برابر شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «علی مویدی» قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: حرکت برشی در موضوع اعتیاد و پرداختن به یک بخش از آن مانع پرداختن به اصل موضوع می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال 2006 جهان 208 میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر داشت که این میزان در پایان سال 2015 به 255 میلیون رسیده، یعنی در کمتر از 10 سال بیش از 40 میلیون نفر اضافه شده و نشان می‌دهد که روند افزایش اعتیاد شیب تندی داشته است.

وی با بیان اینکه طی این 10 سال، 23 درصد به مصرف‌کنندگان مواد در دنیا اضافه شده است، گفت: برآورد نرخ شیوع در سال 2006 در حدود 4/9 درصد بوده که در سال 2015 به 5/39 درصد در دنیا رسیده است.

مویدی با بیان اینکه میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران از 5/39 درصد کمتر است، افزود: در سال‌های 2009 تا 2017 بیش از 345 نوع مواد روان‌گردان جدید در دنیا شناسایی شده است و در حال حاضر بیش از 700 نوع مواد روان‌گردان در جهان وجود دارد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال 2001 حدود 7 هزار و 606 هکتار زمین در افغانستان زیر کشت رفته بود که این میزان در سال 2017 به بیش از 328 هزار هکتار رسیده است و کشور ما نیز که در کنار کانون تولید عظیم مواد مخدر قرار گرفته و قطعا از این افزایش کشت تاثیر می‌گیرد.

وی گفت: در سال 1390 تحقیقی در کشور در کشور انجام شد و مشخص کرد که در ایران 6/9 درصد مصرف کننده وجود دارد، اما این میزان در سال 1394 به 5/39 درصد رسید.

مویدی با اشاره به این موضوع که در این سال‌ها تعداد مصرف کننده در ایران کاهش یافته، افزود: این کاهش بر اساس آمار بوده و اگر ما به واقعیت‌های آماری توجه نکنیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برنامه‌های این ستاد در سال 1397 گفت: تلاش شده تا اقدامی متمرکز بر علم درباره اعتیاد انجام شود؛ امروز تمرکز بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مدنظر ما است.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با اعتیاد افزایش یافته و در سطح محلات، مدارس و نیروهای مسلح آموزش داده شده است.

مویدی جمع‌آوری معتادین را کافی ندانست و گفت: حفاظت از فرد معتاد و خانواده وی اهمیت فراوانی دارد.

علی مویدی گفت: سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر را مقام معظم رهبری 12 سال پیش ابلاغ فرمودند و جهت‌گیری کلی ستاد طی 4 سال اخیر نیز بر موضوعاتی چون متمرکز شدن بر فرمایشات رهبری، اتخاذ یک استراتژیک واحد و تقویت دانش راهبردی برنامه ریزی است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه چرا در امر پیشگیری از مواد مخدر قوانین تکمیلی نداریم، اظهار کرد: مشکل ما این است که می‌خواهیم زود به نتیجه برسیم، این در حالی است که بحث اعتیاد فرآیندی زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به صورت متوازن برنامه ریزی نکردیم، گفت: در استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور متمرکز شدیم، زیرا می‌دانستیم که از این مسیر آسیب می‌بینیم.

مؤیدی با اشاره به اینکه در سال 1961 قانون مبارزه با مواد صنعتی در سازمان ملل وضع و در سال 1971 تکمیل شد، افزود: از آن زمان تاکنون هنوز مجلس نتوانسته قانونی را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه بهتر بود مجلس قبل از اینکه به بحث قاچاقچیان ورود پیدا کند، به پیشگیری بپردازد، ادامه داد: زمانی در مصرف ماده مخدر شیشه رتبه دوم جهان را داشتیم، اما امروز این رتبه به سوم رسیده است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در سیاست‌ها باید بیش از 50 درصد به پیشگیری از اعتیاد بپردازیم، اظهار کرد: نظام براساس قانون ماده 16، تعیین می‌کند که 3 تا 6 ماه معتادان را باید نگهداری اجباری کنیم.

مؤیدی با اشاره به اینکه در کل کشور 50 تا 60 هزار معتاد متجاهر داریم بیان کرد: بعد از 6 ماه نگهداری از معتادان متجاهر باید به فکر اشتغال و صیانت از آن‌ها باشیم، لذا برای اشتغال آن‌ها بسترسازی صورت گرفته است.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 6 هزار نفر از معتادان متجاهر بهبود یافته را ساماندهی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: معمولا بین 15 تا 20 درصد معتادان پاک می‌مانند. امروز در تهران 935 نفر جمع‌آوری شدند که 400 نفر آن‌ها معتاد متجاهر بودند، متاسفانه در بیمه سلامت بحث معتادان گنجانده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر دغدغه مردم را کم خواهیم کرد، گفت: تا رسیدن به وضعیت قابل قبول فاصله داریم.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال 91، هزار و 300 سازمان مردم نهاد داشتیم که این تعداد امروز به بیش از 2 هزار رسیده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار