«زخم تازه» عاشورای ۸۸ را از زبان شاهدان عینی روایت می‌کند

کارگردان مستند زخم تازه گفت: این مستند تاریخ شفاهی روز عاشورای سال ۸۸ را از زبان شاهدان مردمی و زوایه دید مسئولانی که شاهد آن روز بودند را روایت می‌کند.
کد خبر: ۲۷۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ - 27December 2017

«زخم تازه» عاشورای ۸۸ را از زبان شاهدان عینی روایت می‌کندبه گزارش گروه رسانه‌های دفاع پرس، «سید علی صدری‌نیا» مجری برنامه «به اضافه مستند» و کارگردان مستند «زخم تازه» اظهار داشت: مراحل پژوهش و تولید مستند زخم تازه یک سال و چند ماه پیش شروع شد و در این مستند سعی شد که تاریخ شفاهی یکی از روز‌هایی که در سال ۸۸ اتفاق افتاد را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر تلاش شده که این مستند روایتی مردمی داشته باشد. به طوری‌که در آن از زبان شاهدان آن روز که شاهد ماجرا بودند روایت درستی صورت پذیرد.

صدری‌نیا با بیان اینکه عاشورای ۸۸ یک اتفاق خاص بین همه اتفاق‌هایی بود که در آن سال افتاده است، تصریح کرد: این روز شروع عطفی برای پایان دادن به فتنه ۸۸ توسط مردم عزیز بود که این اتفاق در ۹ دی ماه همان سال افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه شروع همکاریتان با آقای صفارهرندی تهیه کننده کار به چه شکلی بوده است، گفت: مجموعه ما و آقای صفار و بقیه دوستانی که در این پروژه تشریف داشتند، دوستانی هستند که دوره دانشجویی را کنار هم در دانشگاه تهران گذراندیم؛ لذا از همان دوران دانشجویی در بحث‌ها و حرف‌هایی که با هم داشتیم این دغدغه را داشتیم که این اتفاق مهم که در دوران دانشجویی ما افتاده است ثبت شود و در قالب یک مستند باقی بماند تا اینکه سال گذشته موفق به انجام این کار شدیم که فکر می‌کنم یک کار جامع‌تر از آن چیزی که می‌خواستیم شد. فضایی که ممکن است در ذهن شما باشد مانند رویه فیلم سینمایی که کارگردان به تهیه کننده‌ای پیشنهاد می‌دهد یا بالعکس، این فضا، فضای نزدیکی به فضای مستند ما نیست؛ فقط یک دغدغه جمعی وجود داشت که ما و خیلی از دانشجو‌هایی که آن روز شاهد آن اتفاقات بودند باعث ساخت این مستند گردید.

کارگردان مستند قائم مقام افزود: ما الان حدود پنج یا شش سالی هست که در فضای مستند سازی هستیم. از سال ۸۹ که فضای کار بنده فضای رسانه‌ای بوده است. از سال ۹۱ ساخت مستند را شروع کردیم. از آن پس تقریبا سالی یک مستند ساختیم که در موضوع‌های مختلف اجتماعی، آموزشی و سیاسی بوده و همچنان ادامه خواهیم داد.

صدری‌نیا در ادامه گفت: تلاش ما این است که سوژه‌هایی انتخاب کنیم که مغفول مانده‌اند. موضوعاتی که تا به حال روایت نشده و یا موضوعاتی که روایتش ممکن است دردی از جامعه دوا کند و منجر به حل مشکلاتش شود. مثلا قصه اسیدپاشی‌های ۲ سال پیش که در اصفهان اتفاق افتاد با همین نگاه مستند اجتماعی بگوییم چرا روند اسیدپاشی در یک بازه ۱۰ ساله در کشور ما افزایش پیدا کرده است؟ برخورد‌هایی که با عاملین این اسیدپاشی‌ها می‌شود چه تاثیری داشته است؟ لذا عمده موضوعات را با همچین دغدغه‌هایی انتخاب می‌کنیم.

این کارگردان جوان در پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد تمایل به ساخت فیلم سینمایی و سریال گفت: بنده توانایی‌ام را در فضای کاری خودم و فضای مستند سازی می‌بینم و تخصصی در زمینه موضوعات داستانی ندارم و تا به حال ورودی نیز به این فضا نداشته‌ام و فعلا هم چنین قصدی ندارم. علاقه‌مند هستم که فضای مستند سازی را ادامه دهم و این فضا را حرفه ای‌تر جلو ببرم.

وی در پایان گفت‌وگو حضورش در جایگاه مهمان در برنامه‌ی «به اضافه مستند» را تنوعی برای تغییر در جای مجری و مهمان طلقی کرد که به واسطه مستند «زخم تازه» شکل گرفته است.

منبع: راه دانا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار