روایاتی از فتنه ۸۸؛

شب‌هایی که تهران نخوابید

9 دی اتمام حجتی برای فتنه‌گران بود که دائماً ادعاهای باطل خود را مستند به حمایت مردم بیان می‌کردند و تهران و دیگر شهرها را به آشوب کشانده بودند.
کد خبر: ۲۷۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ - 29December 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: در روز‌های پایانی تبلیغات ریاست جمهوری سال ۸۸، هیجان به حداکثر خود رسیده بود. در تجمعات انتخاباتی با حضور احمدی نژاد، موسوی و خاتمی، جمعیت به قدر بی‌سابقه‌ای انبوه و فشرده می‌شد. طرفداران موسوی تجمعات خیابانی را به عصر هر روز تعمیم داده بودند و در طول خیابان ولی عصر از میدان تجریش تا میدان راه آهن زنجیره تشکیل می‌دادند.

شدت و جدیت مبارزات انتخاباتی به حدی بود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از «بحث قوی انتخاباتی» در ایران استقبال و اظهار خوشحالی کرد. وی افزود: «سرانجام مردم ایران سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری این کشور را رقم خواهند زد.». هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز رای گیری در ایران را نشانه مثبتی ارزیابی کرد و گفت: «آمریکا مانند کشور‌های دیگر منتظر نتیجه انتخابات ایران است.»

شب‌هایی که تهران نمی‌خوابید

این اولین بار پس از پیروزی انقلاب بود که مقامات ارشد دولت آمریکا بر مردم سالاری و انتخابات آزاد در ایران صحه می‌گذاشتند. چهار سال پیش از آن و در جریان انتخابات سال ۸۴، رئیس جمهور وقت آمریکا (جورج بوش) و وزیر خارجه‌اش (کاندولیزا رایس) با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای، انتخابات ایران را فرمایشی و نامشروع ارزیابی و نتیجه آن را از پیش تعیین شده دانسته بودند. (۱)

حماسه‌ای که تلخ شد

صبح روز ۲۱ خرداد، تهران چهره‌ای آرام داشت و حس با شکوه احترام همگانی به قانون در عموم شهروندان به چشم می‌خورد، اما این احساس خوشایند، دیری نپایید. از حوالی ظهر ۲۱ خرداد، تعداد زیادی پیامک با مضامین زیر به تلفن‌های همراه شهروندان ارسال می‌شد؛ پیامک‌هایی که ارسال انبوه آن به وضوح مغایر قانون منع تبلیغات بود:

رهبر انقلاب در دیدار هاشمی: مردم در مرحله‌ای هستند که باید خودشان معروف را از منکر تشخیص دهند.

احتمال کناره گیری کروبی به نفع میرحسین افزایش یافت.

در پی ارائه نتایج آخرین نظرسنجی وزارت اطلاعات به رهبر انقلاب، دستور تشکیل تیم حفاظت ریاست جمهوری برای میرحسین صادر شد. به همه مژده دهید.

روسای ستاد‌های انتخاباتی احمدی نژاد به ستاد موسوی پیوستند. به همه اطلاع دهید.

و...

حجم این پیامک‌ها و شایعات ناشی از آن تا عصر روز ۲۱ خرداد به حدی رسید که دفتر رهبر انقلاب با انتشار اطلاعیه‌ای درباره شایعه پاسخ رهبری به نامه آقای هاشمی اعلام کرد: «هیچ گونه پاسخ شفاهی یا کتبی به این نامه از سوی معظم له داده نشده است.» (۲۱ خرداد)

بعد از ظهر روز ۲۱ خرداد شبکه پیامک کشور قطع و ارسال پیامک ناممکن شد. مسوولان ستاد موسوی به این کار به شدت اعتراض و اعلام کردند از آنجا که کمیته صیانت از آرا در ستاد موسوی براساس ارسال پیامک توسط ناظران موسوی از شعب اخذ رای طراحی و ساماندهی شده، سیستم پیامک در واقع با هدف پیشگیری از کار ناظران موسوی بر انتخابات قطع شده است. بعد‌ها میرحسین موسوی و اطرافیانش، قطع سیستم پیامک را از جمله دلایل و شواهد خود برای اثبات تقلب در انتخابات اعلام کردند.

روز ۲۲ خرداد رسانه‌های بین المللی چهره‌ای جذاب از انتخابات و نظام مردم‌ سالاری ایران به دنیا مخابره کردند. تیتر سی ان ان: ازدحام بی سابقه در رای گیری کلیدی ایرانی‌ها.

در ۲۳ خردادماه کامران دانشجو در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و نتایج اولیه تجمیع آرا را اعلام کرد. ساعاتی بعد خبرگزاری‌های رسمی کشور از پیروزی قطعی احمدی نژاد با ۲۴ میلیون رای خبر دادند. در ستاد انتخابات وزارت کشور، برای اطمینان از درستی اعداد، چندین مرتبه جمع زدن‌ها تکرار می‌شود و به همین دلیل، اخبار تجمیع آرا که از منابع مرتبط با شورای نگهبان می‌رسید، بسیار سریع‌تر تهیه می‌شد. صبح فردا وقتی تهران از خواب بیدار شد، نتیجه انتخابات با آنچه انتظارش را می‌کشید، تفاوت داشت چرا که تا قبل از ۲۱ خرداد، طرفداران موسوی تقریبا در همه خیابان‌های مرکزی و شمالی تهران حضور و بروزی چشمگیر داشتند. البته نتیجه آرای تهران که تا روز دوشنبه ۲۵ خرداد اعلام شد، نشان می‌داد موسوی در تهران احمدی نژاد را شکست داده، ولی در کل کشور، این احمدی نژاد بود که با اختلافی فاحش برنده شد.

عصر یکشنبه ۲۴ خردادماه، تجمع نفی خشونت با هدف اعتراض به آشوب‌های دیروز تهران و جشن میلاد حضرت زهرا (س) با حضور انبوه هواداران احمدی نژاد در میدان، ولی عصر برگزار شد.

از مقطع ۲۹ خرداد تا فاجعه روز عاشورا

اتمام حجت حداکثری نظام و رهبری با جریان فتنه برای بازگشت آن‌ها به نظام و جبران خطا‌ها و اشتباهات گذشته، مهم‌ترین رویکرد این مقطع است.

اقناع با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی

رهبرانقلاب برای متقاعد کردن جریان مردد و معترض به نتایج انتخابات با تمدید مهلت رسیدگی به شکایات موافقت کردند و شورای نگهبان نیز در این فرصت اشخاصی مانند افتخار جهرمی، رحیمیان، ابوترابی، ولایتی، حداد عادل و دری نجف آبادی را در بازشماری آراء به ترکیب خود اضافه کرد.

شب‌هایی که تهران نمی‌خوابید

جدا کردن جریان مغلوب از صف دشمن

در شرایطی که جریان مغلوب انتخابات با مواضع و رفتار‌های ساختار شکن خود بعد از نماز جمعه ۲۹ خرداد رهبری، موجب حمایت غرب و آمریکا‌یی‌ها از خود شده بود و تلاشی نیز برای جدا کردن صف خود از آن‌ها نمی‌کرد، تلاش رهبر انقلاب در آن بره این بود که صف دشمن را از جریان مغلوب انتخابات جدا کنند.

رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «اینجور نیست که شما خیال کنید وقتی از یک جریانی به خیال خودتان دفاع کردید، حمایت کردید، این جریان به شما متمایل خواهد شد؛ ابدا ... اسم بعضی‌ها را می‌آورند به عنوان اینکه ما مدافع آن‌ها هستیم؛ دروغ می‌گویند؛ مدافع آن‌ها هم نیستند؛ قصدشان ایجاد اختلاف است، قصدشان ایجاد بدبینی ملت ایران و نخبگان ایران نسبت به یکیدگر است؛ دروغ می‌گویند»

در این باره رهبر انقلاب به این مقدار نیز بسنده نکردند بلکه از این که با افراد قانون شکن بعد از انتخابات مانند دشمن برخورد گردد نیز پرهیز دادند و آن‌ها را همچنان جزء دوستان نظام و انقلاب تلقی کردند که تنها دچار خطا و اشتباه شده‌اند. امروز بیشتر از همه چیز برای ما هوشیاری لازم است، شناخت دوست و دشمن لازم است. مبادا دوست را با دشمن اشتباه کنید؛ مبادا دوست و دشمن را مخلوط کنید؛ مبادا رفتاری که با دشمن باید داشت، با دوست انجام بدهید. این، خطاب به همه جناح‌هاست. مبادا دشمن را با دوست اشتباه بکنیم. دوست را به خاطر یک خطا به جای دشمن بگیریم و از آن طرف یک عده‌ای هم دشمن خونی و معاند را دوست فرض کنند، به حرف او گوش کنند، توجه بدهند.

جذب حداکثری و دفاع حداقلی به عنوان سیاست اصلی نظام

رهبر انقلاب در نماز جمعه ۲۰ شهریور ۸۸، در مسیر اتمام حجت به جریان ساختار شکن، مبانی مواجهه نظام و انقلاب با گرایش‌های گوناگون سیاسی و فکری را باز تبیین و مرور کردند. «مدارا» در جای خود و «قاطعیت» در جای خود، اساس این تبیین به عنوان دو چهره اصلی نظام اسلامی را تشکیل می‌داد. ایشان از یک سو اختلاف سلایق در چارچوب نظام و انقلاب را نه تنها مضر نمی‌دانند بلکه آن را نافع می‌شمارند.

بازخوانی تناقض‌ها در ادعا و عمل جریان فتنه

در حوادث بعد از انتخابات بار‌ها به بهانه برخی بسترسازی‌هایی که مواضع و اقدامات جریان فتنه ایجاد می‌کرد، شعار‌ها و اقداماتی علیه ارزش‌ها و شعار انقلاب از سوی جریانات ضدانقلاب داخل و خارج صورت می‌گرفت. روز قدس و ۱۳ آبان از جمله روز‌هایی بود که این اتفاقات افتاده بود. در برنامه‌ای که هواداران جریان فتنه به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه تهران برگزار کردند، دامنه جسارت‌ها و هنجارشکنی‌ها توسعه یافت و تمثال مبارک حضرت امام خمینی (ره) مورد اهانت قرار گرفت. این مسئله و مسایل پیشین، جریان مذکور را که ادعای دفاع از انقلاب و خط امام را داشت، از راهی که در پیش گرفته بودند، منصرف نکرد.

رهبر انقلاب در دیداری که به مناسبت آغاز محرم داشتند، تناقضات در شعار و عمل این جریان را بازگو کردند و عملی که از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد را بر خلاف ادعا‌های آن‌ها دانستند.

راهپیمایی ۹ دی؛ روز اتمام حجت

مدارای نظام و رهبری در برابر جریان فتنه که با هدف آگاه سازی آن‌ها و به وجود آوردن شرایط برای جبران اشتباهات انجام شد، با واکنش مناسبی روبرو نشد و پس از خدشه‌دار شدن پی در پی مرز‌های فکری و ارزشی انقلاب و نظام، این بار جسارت‌ها متوجه ساحت مقدس امام حسین (ع) و روز عاشورا شد و غیرت مردمی را که بر اساس نظر رهبر خویش تاکنون صبر و تحمل کرده بودند، به جوش آورد و در روز چهارشنبه ۹ دی با اجتماع عظیم و میلیونی خود، حجت را به تغییر رهبر انقلاب برای همه از جمله فتنه گران که دائما ادعا‌های باطل خود را مستند به حمایت مردم بیان می‌کردند، تمام کردند.

شب‌هایی که تهران نمی‌خوابید

خروج فتنه گران از کشتی نظام و انقلاب

بعد از راهپیمایی عظیم ۹ دی که جمعیت راهپیمایان در تهران بیش از سه میلیون نفر تخمین زده می‌شد و خواسته‌های صریح مردم که بیان شد و نیز اتمام حجتی که رهبری اعلام کردند، جریان فتنه باز به خود نیامد و از توهم گرفتار شده به آن آزاد نشد. رهبر انقلاب در آسیب شناسی این رفتار فتنه گران دو عامل «خود برتر بینی آن‌ها از مردم» و «دل‌بستن به دشمن» را عامل انحراف و عدم بازگشت از راه منحرفی که انتخابات کرده‌اند، تحلیل کردند.

منبع:

۱- کتاب حماسه تلخ – نویسنده: سید امیر سیاح

۲- کتاب جامعه‌شناسی ۲۲ خرداد – نویسنده: پرویز امینی

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار