دفاع پرس بررسی می‌کند؛

دلایل و اهداف خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو

تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از یونسکو به انزوای این کشور و کاهش پرستیژ ظاهری آن در خصوص وفاداری به تعهدات بین‌المللی منجر خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ - 29December 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، به دنبال مخالفت سازمان ملل با پیشنهاد آمریکا جهت معرفی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، و چند ساعت پس از آنکه اسرائیل اعلام کرد که قصد خروج از سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) را دارد، دولت امریکا نیز خود را برای کنار کشیدن از این سازمان آماده می‌کند.

آمریکا همچنین قصد دارد تا کمک‌های مالی به این سازمان را قطع کند. دبیرکل یونسکو «ارنا بوکوا» تاسف عمیق خود را در خصوص تصمیم آمریکا ابراز داشت و گفت: در زمانی که نزاع‌ها در جوامع ادامه دارد بسیار تاسف‌آور است که آمریکا از سازمانی که در جهت ارتقا آموزش برای صلح و حمایت از فرهنگ گام برمی‌دارد، کنار می‌کشد. این خدشه‌ای بر خانواده ملل متحد و اصل چند جانبه‌گرایی است.

خروج رسمی آمریکا 31 دسامبر 2018 خواهد بود. بسیاری از اعضا، سیاست‌مداران و صاحب‌نظران از خروج این کشور (آمریکا) از یونسکو ابراز تاسف کردند، سفیر فرانسه در سازمان ملل «فرانچسکو دلاته» گفت: ما نیاز به آمریکایی داریم که در امور جهانی مشارکت داشته باشد.

نماینده دائم روسیه در یونسکو تأکید کرد: خروج یکی از کشورهای بانی سیستم سازمان ملل باعث تعجب و تاسف است.

«دنی دانن» سفیر رژیم اشغالگر قدس در سازمان ملل نیز گفت: خروج آمریکا از یونسکو ثابت کرد قطعنامه‌های مهمل و شرم‌آور علیه اسرائیل پیامدهایی به همراه دارد. امروز روزی است که سازمان ملل بایستی بهای تبعیض علیه اسرائیل را بپردازد.

برخی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی نظیر روسای موزه‌های متروپلیتین نیویورک و لس آنجلس مخالفت خود را با تصمیم آمریکا مبنی بر کنار کشیدن از یونسکو اعلام کردند.

دانیل اچ ویس رئیس و مدیر اجرایی موزه هنر متروپولیتن عقید دارد اقدام ترامپ نقش تاریخی آمریکا را به عنوان یک رهبر کاهش می‌دهد و موقعیت آمریکا را در نگهداری میراث فرهنگی و آموزش بین المللی تضعیف می‌کند.

چرا آمریکا قصد خروج از سازمان فرهنگی و بی‌ضرری مانند یونسکو را دارد؟

مطمئنا خروج آمریکا از یونسکو به دلیل ملاحظات فرهنگی و یا میراث جهانی نیست، بلکه این موضوع به نزاع اسرائیل و فلسطین برمی‌گردد که در سال 2011 یونسکو فلسطین را به عنوان یک از اعضای مستقل پذیرفت و در پاسخ به آن آمریکا کمک‌های مالی خود را به یونسکو به دلیل اعتراض به این اقدام قطع کرد.

خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو، دلایل و اهداف

آمریکا در زمان رئیس‌جمهور ریگان از عضویت در یونسکو خارج شد و دوباره در زمان جرج دبلیو بوش به آن ملحق شد. دلیل این اقدام آمریکا قانونی است که به موجب آن، هر سازمانی که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل بپذیرد، از کمک‌های مالی آمریکا محروم می‌شود و اقدام جدید سازمان ملل مبنی بر عدم پذیرش پیشنهاد ترامپ دستاویزی برای قطع کمک مالی ایالات متحده که حدود 22 درصد (80 میلیون دلار) را شامل می‌شود، شد.

پیامدهای خروج آمریکا از سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو)

یونسکو سازمانی است تخصصی که هدف آن کمک به صلح و امنیت در جهان از طریق همکاری‌های آموزشی، علمی، فرهنگی، تربیتی به منظور افزایش احترام به قانون‌مداری و حقوق بشر بر اساس منشور سازمان ملل است. قطع کمک‌های آمریکا می‌تواند سبب کاهش بودجه محیط زیست و فعالیت‌های آموزشی آن سازمان شود.

به طور رسمی نمایندگان آمریکا می‌توانند به عنوان ناظر غیر عضو در جلسات یونسکو شرکت کند، اما حق رای ندارند و در کل تاثیر چندانی در عملکرد این سازمان نخواهند داشت. کناره‌گیری نمادین آمریکا البته می‌تواند سبب تحریک به خروج دیگر اعضا که تامین کننده بخشی از هزینه‌های این سازمان هستند، شود.

به همین دلیل یکی از نگرانی‌های این سازمان این است که آیا حرکت آمریکا سبب خروج دیگر اعضا و یا کاهش هزینه‌هایی که دیگر اعضا آن را تقبل کرده‌اند، می‌شود. این موضوع ممکن است برعکس سبب شود تا یونسکو آمریکا را در مسئله اسرائیل-فلسطین مجازات کند همچنانکه یونسکو شهر «الخلیل» (هبرون) در کرانه باختری رود اردن، که هم از نظر فلسطینیان و هم از نظر صهیونیست‌ها مهم است، را به عنوان میراث جهانی فلسطین اعلام کرد. امکان اقداماتی نظیر آن در آینده نزدیک بعید به نظر نمی‌رسد.

از طرفی جبهه کشورهای غیرغربی در سازمان یونسکو نیز بسیار قوی هستند که پس از کناره‌گیری آمریکا از این سازمان تاثیرگذارتر خواهند بود و می‌توانند قطعنامه‌هایی را علیه اسرائیل به جریان بیاندازد.

خروج آمریکا تا حدودی سبب کاهش درآمدهای سازمان ملل خواهد شد و نیز کمی به سیستم سازمان ملل ضربه خواهد زد، اما کناره‌گیری آمریکا از چنین سازمان آموزشی- فرهنگی، نخست وجهه آمریکا را در سطح جهانی کاهش می‌دهد و به ابرقدرت‌هایی چون چین این بهانه را می‌دهد که عملکرد آمریکا بیانگر انحلال قدرت این کشور در سطح جهان است و نیز چه تضمینی وجود دارد که آمریکا به دیگر تعهدات خود عمل کند، عملکرد آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نمونه بارز آن است.

اقدام ترامپ نه‌تنها به انزوای آمریکا و کاهش پرستیژ ظاهری این کشور در خصوص وفاداری به تعهدات بین‌المللی می‌انجامد، بلکه به کم رنگ شدن هژمونی این کشور در نقاط مختلف جهان منجر خواهد شد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار