دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هراس سعودی‌ها از شکل‌گیری حزب‌اللهی دیگر در یمن

رژیم سعودی با تحمیل جنگ به یمن، به دنبال ممانعت از تشکیل الگوی دیگری از جنبش‌های محور مقاومت اسلامی در این کشور است.
کد خبر: ۲۷۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ - 31December 2017

نقش رژیم سعودی در بحران یمنبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، رژیم سعودی و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در قالب یک ائتلاف نظامی فروردین‌ سال 1394 وارد جنگ علیه یمن شدند. هدف اولیه این ائتلاف، حمایت از دولت وقت منصور هادی و مبارزه با انصارالله بود.

سفیر رژیم سعودی در واشنگتن هدف اصلی کشورش از حمله به یمن را جلوگیری از به قدرت رسیدن انصارالله می‌داند؛ زیرا سعودی‌ها نگران هستند مبادا این گروه تبدیل به حزب اللهی دیگر مانند حزب‌الله لبنان شود.

سیدحسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه «پرینستون» طی مناظره‌ای در شبکه جهانی تلویزیون ملی چین در آمریکا در خصوص بحران یمن، گفت: تجاوز نظامی رژیم آل سعود و امیرنشین امارات منشا اصلی بحران و مصیبت‌های امروز یمن است.

وی تاکید کرد: مرگ صالح می‌تواند به پروسه صلح یمن کمک کند؛ چرا که بازی دوگانه صالح باعث شده بود که سعودی‌ها و اماراتی‌ها روی او حساب باز کنند و لذا هیچ‌گاه حاضر به مذاکره جدی با انصار الله نبودند. اکنون که صالح حذف شده، زمان آن فرارسیده که ریاض با انصارالله گفت‌وگو کند.

سازمان ملل باید با اقتدار وارد عمل شده و رهبری گفت‌وگوهای صلح یمن را با حضور همه گروه‌های یمنی را بر عهده گیرد. در ابتدای امر باید آتش‌بس برقرار و جنگ متوقف شود. سپس از طریق انتخاباتی آزاد، حکومتی با مشارکت همه اقوام و جناح‌های سیاسی تشکیل و به بحران و مصیبت در یمن پایان داده شود.

انصارالله و قدرت موشکی آن

 

سعودی‌ها تلاش می‌کردند کنترل عدن را در دست بگیرند؛‌ شهری که امروزه شاهد بمب‌گذاری و ترورهایی است که هدف اکثر این بمب‌گذاری‌ها و ترورها، حذف مقامات ارشد و نیروهای امنیتی است. هم اکنون ارتش یمن و کمیته‌های مردمی یمن کنترل صنعا پایتخت یمن و بیشتر نواحی شمال کشور را در اختیار دارند و تهدیدی برای رژیم سعودی محسوب می‌شوند. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه‌های نفتی رژیم سعودی را با موشک‌های بومی خود مدام مورد هدف قرار داده‌اند، آمریکایی‌ها این حمله موشکی را تایید کرده‌اند اما سعودی‌ها آن‌ها تکذیب می‌کند. برخی از این موشک‌ها به فاصله 900 کیلومتری شمال یمن شلیک شده است که قدرت نظامی قابل توجه ارتش وکمیته‌های مردمی یمن را نشان می‌دهد.

ناتوانی نظامی رژیم آل سعود و هزینه‌های تسلیحاتی آن

بر اساس مطالعات جدید دانشگاه هاروارد، هزینه جنگ در یمن برای رژیم متجاوز سعودی روزانه 200 میلیون دلار می‌باشد. ریدل مشاور چهار تن از روسای جمهور آمریکا از زمان بوش پدر، کلینتون جرج بوش و اوباما نیز تاکید کرده است که منافع آمریکا در جنگ یمن پیدا کردن راهی برای پایان بخشیدن به آن است زیرا هم‌پیمانان ما در حال از دست دادن منابع خود هستند که علاوه بر ضرر مادی، متحمل هزینه‌های غیرمادی زیادی نیز می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنگ یمن برای سعودی‌ها گرسنگی و فقر روزافزون شهروندان یمنی است که این خلاف قوانین بین‌المللی است که ملت بی‌گناه کشوری را به خاطر رسیدن اهداف توسعه‌طلبانه خود در تنگنا قرار داد. سازمان ملل تخمین زده است که در حدود 370 هزار کودک در خطر گرسنگی و در حدود 2 میلیون دانش‌آموز قادر به ادامه تحصیل نیستند. مرم یمن در ترس زندگی می‌کنند که این یک فاجعه انسانی است.

در این خصوص «ناجی حسین» افسر پلیس یمن می‌گوید: بیشتر مزارع و اراضی قابل کشت از بین رفته‌اند، قیمت غذا هر روز بیشتر می‌شود، زندگی مشکل است و ما در ترس زندگی می‌کنیم، صدای هواپیماها را می‌شنویم اما نمی‌دانیم کی حمله می‌کنند. یکی دیگر از شهروندان یمنی نیز می‌گوید ما می‌خواهیم در صلح و آرامش زندگی کنیم.

نقش سازمان ملل

«جیمی مک گلدیک» مسئول هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید: تاثیرات اقتصادی جنگ عربستان علیه یمن بیش از 17 میلیون نفر را با خطر گرسنگی مواجه کرده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی این وضعیت با شیوع وبا و با آلوده کردن بیش از 15 هزار نفر وخیم‌تر شده است. سازمان ملل در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، از رژیم سعودی و هم پیمانانش خواسته است، میزان اقدامات خود بر شهروندان یمنی کاهش دهند.

در همین خصوص دیده بان سازمان ملل نیز می‌گوید: حملات هوایی رژیم سعودی به یمن در اصل جنایت جنگی محسوب می‌شود. متاسفانه قطعنامه‌های سازمان ملل تنها جنبه اعلانی دارند نه اجرایی! و این مهم و اقدام علیه عربستان تنها با مشارکت شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر است. از آنجایی که آمریکا یکی از اعضای دائم این شورای امنیت است که حق وتو دارد، محکومیت عربستان در تجاوز به خاک یمن و بمباران مردم بی‌گناه یمنی عملا وجود ندارد.

از جوامع بین‌الملل انتظار می‌رود که به داد مردم بی‌گناه یمن برسند و جلوی زیاده‌خواهی مقامات بی‌تجربه سعودی را بگیرند که اگر جنگ سعودی‌ها علیه یمنی‌ها با این شدت ادامه پیدا کند ادامه زندگی برای ملت مظلوم یمن به سختی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار