دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

انفجار تروریستی کابل؛ تلاش داعش برای مقابله با آزادی اندیشه

تروریست‌های داعش روز پنج‌شنبه مرکز خبرگزاری «صدای افغان» در کابل را هدف حمله تروریستی قرار دادند.
کد خبر: ۲۷۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹ - 31December 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ساعت 9 و 50 دقیقه صبح روز پنج‌شنبه 7 دی 1396، دفتر مرکزی خبرگزاری صدای افغان (آوا) در کابل، که میزبان یک همایش علمی- پژوهشی بود، هدف سه حمله تروریستی قرار گرفت. طی این حملات، بیش از 120 نفر از شهروندان افغان، که اکثر آنان از میهمانان جوان حاضر در این همایش بودند، شهید و زخمی شدند.

برخی منابع محلی در کابل نیز از شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف صحنه عملیات خبر داده‌اند.

اولین حمله توسط یک عامل انتحاری انجام شد و حملات بعدی پس از آن و طی انتقال شهدا و مجروحان حمله اول به اجرا درآمد. درحالی‌که عده‌ای فکر می‌کردند ممکن است طالبان این عملیات را انجام داده باشد، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هر نوع مشارکت این گروه در این حمله را رد کرد.

مدت زیادی از اظهارات سخنگوی طالبان نگذشته بود که گروهک تروریستی داعش از طریق خبرگزاری خود (اعماق)، مسئولیت اجرای این عملیات خونین را برعهده گرفت.

این عملیات با واکنش بسیار شدید در سطح منطقه‌ای و جهانی روبرو شد. دولت افغانستان با محکوم کردن شدید این عملیات، وعده داد که «گروه‌های تروریستی را نابود خواهد کرد.»

بهرامی قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با محکوم کردن این عملیات تروریستی، خاطرنشان کرد: «حمله به مراکز فرهنگی، اطلاع رسانی و اندیشه ورزان دارای فکر و قلم که روشنگر و رسواکننده تفکرات افراطی و خشونت طلبی بودند، نشان دهنده عمق کینه و نفرت آمران و عاملان تروریسم از آزادی بیان، آگاهی، شناخت، تفکر و وحدت مردم افغانستان است.»

عملیات جدید داعش در پایتخت افغانستان نه علیه یک هدف نظامی، بلکه علیه یک همایش علمی- پژوهشی، یعنی هدفی فرهنگی، به اجرا درآمد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که عناصر داعش، که پس از فرار از عراق و سوریه به دنبال ناامن کردن افغانستان هستند، بیش از هر هدف نظامی، از روحیه دانش، حقیقت‌طلبی و مقابله با افراطی‌گری می‌ترسند.

از سوی دیگر، داعش همان کاری که در عراق، افغانستان، مصر، نیجریه و دیگر نقاط جهان انجام داده بود را تکرار کرد. حمله به اهداف فرهنگی، مانند مراکز دینی و مدارس و تجمع‌ها، نشان می‌دهد که داعش اگرچه از نظر نظامی بسیار تضعیف شده است؛ اما همان استراتژی، که در گذشته دنبال می‌کرد، را همچنان به عنوان یک راهکار بسیار مهم عملیاتی مورد توجه قرار می‌دهد.

انفجار تروریستی کابل؛ تلاش داعش برای مقابله با آزادی اندیشه
بخش دیگری از موضوع نیز تهدید شهر کابل است. کابل به عنوان پایتخت افغانستان، نماد امنیت این کشور است. اگر گروهی تروریستی بتواند دست به یک سلسله عملیات موفقیت‌آمیز در پایتخت یک کشور بزند یعنی تا حدی قابل توجه توانسته است امنیت آن کشور را مورد تهدید قرار دهد.

داعش با اجرای این عملیات در شهر کابل، قصد اثبات این موضوع را داشت که تهدید پایتخت افغانستان در هر زمان و هر بخش از کابل، هدفی آسان و دست‌یافتنی برای عناصر این گروهک تکفیری است.

اگرچه رسانه‌های غربی این عملیات را محکوم کرده‌اند؛ اما راهبرد آمریکا علیه داعش، چه در زمان حضور این گروهک در عراق و سوریه و چه امروز، به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن با استفاده از حضور نیروهای این گروهک، بیشترین بهره را در راستای بهانه‌تراشی برای حضور خود افغانستان فراهم خواهد کرد.

نکته‌ای که داعش و حامیان غربی خصوصا آمریکایی آن باید مورد توجه قرار دهند، این است که حضور این گروهک در عراق و سوریه باعث ایجاد یک همگرایی منطقه‌ای میان کشورهای محور مقاومت شد.

در صورتی که عملیات‌های این گروهک علیه ملت افغانستان ادامه پیدا کند، هیچ بعید نیست که افغانستان، علی‌رغم حضور نیروهای آمریکایی، تبدیل به بخشی جدید از محور مقاومت اسلامی شود.

نیروهای داعش تجربه جنگیدن با لشکر فاطمیون را در سوریه دارند و به خوبی می‌دانند که حضور آنان در خاک افغانستان از سوی رزمندگان مسلمان افغان تحمل نخواهد شد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها