در نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره «کتاب سال سبک زندگی» مطرح شد؛

دریافت ۶۰۰ عنوان کتاب در جشنواره/ در مصرف کالاهای فرهنگی دچار مشکل هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین «شیخ‌الاسلامی» با بیان اینکه ۶۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره کتاب سال سبک زندگی ارسال شده است، گفت: در مصرف کالاهای فرهنگی دچار مشکل هستیم.
کد خبر: ۲۷۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷ - 01January 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی با حضور حجت الاسلام والمسلمین «شیخ الاسلامی» دبیر علمی جشنواره، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا قجری» دبیر اجرایی جشنواره و «امیر بیات» مدیر اجرایی صبح امروز (دوشنبه،۱۱ دی ماه) در حوزه هنری برگزار شد.

حجت الاسلام «علیرضا قجری» دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال سبک زندگی در ابتدای این نشست، اظهار داشت: حدود یک ماه و نیم از اعلام فراخوان جشنواره کتاب سبک زندگی می گذرد که ۶۰۰ عنوان کتاب از ناشرین مختلف به دستمان رسیده است و با تمدید زمان جشنواره تا آخر هفته جاری پیش بینی اضافه شدن ۵۰۰ عنوان کتاب جدید را داریم.

وی گفت: تاکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه سبک زندگی منتشر شده است که با نامه نگاری های انجام شده با ناشران سراسر کشور، توانستیم جامعه نخبگانی و پژوهشگران را برای ارسال آثار، تشویق کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره کتاب سال سبک زندگی تصریح کرد: داوری آثار از میان کتاب های خواهد بود که از سال ۱۳۹۲ به بعد نوشته شده است و در این بازه زمانی، ۱۰ پیش‌نشست، تا برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره کتاب سال سبک زندگی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام «شیخ الاسلامی» دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی در ادامه این نشست گفت: این جشنواره پیشینه‌ای دارد که باعث اهمیت آن می شود. تمرکز و تلاش برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم در سطح جامعه، به جای کارهای انبوه، پیشینه این جشنواره است تا با جهت دهی کارها به سمت رفع مشکلات، به نتایج خوبی برسیم.

وی افزود: مجموعه فعالیت های دفتر تبلیغات قم اکنون متوجه ۱۴ مسئله اصلی است که دو سال است به طور جدی با ابلاغ رهبر معظم انقلاب دنبال می شود. یکی از این عرصه ها سبک زندگی است؛ چون سبک زندگی دارای پیچیدگی خاصی است و همه فکر می کنند بر این موضوع اشراف دارند.

دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی بیان کرد: در طول ۲ سال گذشته با افراد مختلفی از اندیشمندان داخلی و خارجی گفت‌وگوهایی شده و در این موضوع به دسته بندی رسیده ایم. مصرف کالاهای فرهنگی مشکل جدی کشورهاست. این کالاها که به ۹ دسته مکتوب، رسانه ای، فضای مجازی، سرگرمی، صنایع اسباب بازی، کالاهای هنری و انواع مد و طراحی، کالاهای مرتبط با میراث فرهنگی، و ورزشی تقسیم می‌شوند که جامعه در مصرف آن ها دچار مشکل است.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه موبایل سهم زیادی در کالاهای فرهنگی دارد، در صورتی که کتاب سهم کمی در این عرصه به خود اختصاص داده، عنوان کرد: اقشار جامعه در گزینش کالاهای فرهنگی دچار ضعف هستند و خیلی از اوقات نسبت به پیام های این کالاها منفعل هستیم.

وی افزود: جشنواره کتاب سال سبک زندگی با هدف کار پژوهشی، استعدادیابی، مستندسازی، ساختن تئوری سبک زندگی و ایجاد کتابخانه سبک زندگی کلید خورد تا یک هدف چند سویه با جشنواره کتاب سبک زندگی طراحی و انجام شود.

دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی خاطرنشان کرد: یک و نیم سال پیش و از مرداد ماه سال ۱۳۹۵ کار مطالعاتی این جشنواره انجام شد و امروز این جشنواره در سطح خوبی از ارزش و اعتبار در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد. تاکنون ۶۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره رسیده و پیشبینی دریافت آثار بیشری را داریم.

شیخ الاسلامی ادامه داد: به دنبال این هستیم این جشنواره در سال آینده از کتاب به سمت رسانه، فضای مجازی، مد، اسباب بازی و هنر تمایل پیدا کند. محورهای داوری امسال محدود است و فقط در حوزه کتاب و کتاب دیجیتال ورود کرده‌ایم در حالی که می توانستیم در حوزه «پایان نامه» نیز ورود کنیم.

وی گفت: بحث های تئوریک سبک زندگی، الگوهای موضوعی سبک زندگی و نسبت سبک زندگی و برخی از علوم سه عنوانی هستند که در این جشنواره مورد داوری قرار خواهند گرفت. جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جشنواره کتاب سال حوزه از جمله مجموعه هایی هستند که در بحث داوری به ما کمک خواهند کرد. از تیم داوری خوبی در حوزه سبک زندگی بهره گرفته شده تا همه کتاب های این حوزه به داوری گرفته شوند.

دبیر علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی با تاکید بر اینکه نگاه ما اصلا سیاسی نیست و اهداف فرهنگی جشنواره را پیش ببریم، اظهار داشت: با هماهنگی های صورت گرفته این جشنواره از 20 تا 23 بهمن ماه در باغ کتاب و پارک آب و آتش برگزار خواهد شد. 

شیخ الاسلامی بیان کرد: کسانی که کتاب هایشان از ۷۰ تا ۱۰۰ امتیاز داوران بهره‌مند شود، مورد تقدیر جشنواره قرار خواهند گرفت. نگاه ما در داوری بر اساس رتبه نیست و رتبه اول، دوم و سوم نداریم. ممکن است کتاب های زیادی در موضوعات مطرح شده امتیاز لازم را کسب کنند و مورد تقدیر قرار گیرند.

«امیر بیات» مدیر اجرایی این جشنواره در پایان گفت: جشنواره با همکاری و تفاهم نامه ۱۲۰ نهاد فرهنگی صورت گرفته است. چاپ و خرید کلی کتاب های برتر یکی از حمایتی جشنواره از نویسندگان کتاب های برتر در این جشنواره خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها