افشار در نشست خبری عنوان کرد؛

کشف بیش از 600 تن مواد مخدر در 9 ماه نخست امسال

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف بیش از 600 تن مواد مخدر در 9 ماه نخست سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۲۷۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ - 01January 2018

کشف بیش از 600 تن موادمخدر در 9 ماه نخست امسالبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در یازدهمین نشست خود با اصحاب رسانه با اشاره به کشفیات مواد مخدر در 9 ماه نخست امسال اظهار داشت: 616 تن انواع مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون کشف شده است.

وی افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش 14 درصدی داشته است.

افشار در خصوص جلسه‌ای که با موضوع آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: در این جلسه گزارش‌هایی در خصوص کارهای صورت گرفته در حوزه مبارزه با مواد مخدر ارائه شد که مقام معظم رهبری از اقدامات برخی دستگاه‌ها رضایت، از برخی رضایت کمتر و از برخی دستگاه‌ها رضایت نداشتند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در حوزه مقابله با مواد مخدر تاکید خاصی بر صیانت از قشر دانشجویان و دانش آموزان داشتند و عنوان فرمودند که دستگاه‌ها نیمی از اقدامات خود را معطوف به حوزه پیشگیری کنند.

افشار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رییس جمهور برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه برای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری، 24 راهکار اتخاذ شد و به تصویب رسید. مصوبات این جلسه با قید فوریت به سازمان برنامه و بودجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شد که پس از تصویب به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آیین‌نامه مراکز ماده 16 و همچنین آیین‌نامه حمایت از معتادین بی بضاعت بعد از وقفه چند ساله در این جلسه به تصویب رسید. همچنین در این جلسه طرح مبارزه با مواد مخدر، منشور راه و سند تحقیقات و مطالعات ستاد تصویب شد.

وی با اشاره به جلسه قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با مسئول مبارزه با مواد مخدر کشور قطر، گفت: با توجه به اینکه قاچاقچیان راه ورود مواد مخدر به کشور را از مرزها به دریا عوض کردند این جلسه در راستای تقویت راه‌های دریایی ایران و قطر بوده است.

افشار با اعلام این خبر که در طول ۹ ماه نخست امسال بین ۱۵ تا ۲۰ تن از انواع مواد مخدر در استان بوشهر کشف شده، عنوان کرد: این نشان می‌دهد قاچاقچیان به دنبال ورود مواد مخدر از راه دریا به کشور هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آیین‌نامه مراکز ۱۶ و همچنین آیین نامه حمایت از معتادین بی‌بضاعت بعد از وقفه چند ساله در جلسه ۱۳۴ ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب شد؛ همچنین در این جلسه طرح مبارزه با مواد مخدر منشور راه و سند تحقیقات و مطالعات ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب شد.

وی با بیان اینکه تولید مواد مخدر افغانستان در سال گذشته ۴ هزار ۶۰۰ تن بوده است، افزود: آمارها نشان می‌دهد تولید مواد مخدر در افغانستان به ۹ هزار تن رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به تفکیک مواد کشف شده در ۹ ماهه نخست و امسال پرداخت و گفت: در ۹ ماه نخست امسال تریاک ۴۹۸ تن، حشیش ۸۲ تن، هروئین ۱۸ تن، مروفین ۱۲ تن، شیشه هزار و ۷۳۲ کیلو، سایر مواد گراس، سوخته تریاک و ... کشف شده است.

افشار در ادامه به سهم‌ دستگاه‌ها در کشفیات مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی با ۸۹ درصد، وزارت اطلاعات با ۹ درصد، گمرک با ۱۵ درصد و بسیج با بیش از ۱ درصد کشفیات مواد مخدر در ۹ ماهه امسال داشتند.

وی در ادامه بیان داشت: در ۹ ماهه نخست امسال ۹۶ هزار و ۲۳۷ عملیات انجام شده که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش در عملیات‌ها و دستگیری داشتیم؛ همچنین در این مدت هزار و ۷۵۳ باند متلاشی شد که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشتیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام‌این خبر که در ۹ ماهه نخست امسال ۱۰۸ کارگاه شیشه انهدام شده، افزود: در ۹ ماهه نخست امسال در عملیات‌های صورت گرفته ۹ نفر شهید شدند.

افشار در ادامه گفت: در عملیات‌های صورت گرفته ۶۴ نفر کشته شدند و حدود ۱۵ هزار خودرو ضبط شد که افزیش ۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم؛ همچنین در این عملیات‌ها ۸۵۶ هزار انواع سلاح کشف شد که افزایش ۲۱ درصدی داشتیم.

وی افزود: در این مدت ۳۲۰ هزار نفر متهم به حمل مواد مخدر، خرده فروش، معتاد متجاهر دستگیر شدند که افزایش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

اختصاص‌۷۹ میلیارد تومان برای بیمه سلامت معتادین

افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۷۹ میلیارد تومان برای بیمه سلامت معتادین اختصاص داده شده، خاطرنشان کرد: زنان، کودکان، معتادین تزریقی، معتادین تحت درمان مراکز ماده ۱۶، سربازانی که قبل از خدمت مصرف مواد مخدر دارند طبق اولویت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در مجموع ۷ هزار و ۵۱۶ نفر در مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی در ۹ ماهه نخست امسال درمان شدند؛ همچنین ۷۷ سرپناه شبانه در کشور در حال خدمات دهی به معتادین هستند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبر که در سال گذشته بیش از ۲ هزار نفر به دلیل مصرف مواد مخدر فوت کردند، گفت: این آمار در ۸ ماهه نخست امسال به هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

افشار در پایان با بیا اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر از سو مصرف کنندگان مواد مخدر از تزریق استفاده می‌کنند، گفت: بیش از ۳۶ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که در طول چند دهه اخیر ۹ هزار نفر فوت کردند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار