معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران عنوان کرد؛

ضرورت مستندسازی اطلاعات جمع‌­آوری شده بهداری در دفاع مقدس

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: اقدامات زیادی در زمینه ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان بهداری انجام شده، اما برای ارائه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت سند اقدامی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۲۷۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ - 01January 2018

ضرورت مستندسازی اطلاعات جمع‌­آوری شده بهداری در دفاع مقدسبه گزارش دفاع پرس از مشهد، نشست پیشکسوتان بهداری یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «احمد اخوان مهدوی» معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران امروز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی برگزار شد.

سردار اخوان مهدوی در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بهداری اظهار داشت: تلاش­ های زیادی در زمینه ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان بهداری صورت گرفته و کتاب­ هایی هم نوشته شده، اما هر یک از دستگاه­ های متولی به صورت جزیره ­ای کار کرده‌اند و برای ارائه اطلاعات جمع ­آوری شده به صورت سند اقدامی انجام نداده­ اند.

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران افزود: اگر اطلاعات جمع ­آوری شده از رزمندگان واحد بهداری مستندسازی شود نقش این واحد در دفاع مقدس تبیین خواهد شد و آیندگان پی به اهمیت کار واحد بهداری خواهند برد.

اخوان در ادامه تشکیل کمیته بهداری در دفاع مقدس را به منظور احصاء تاریخ شفاهی رزمندگان این واحد ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در ساختار کمیته بهداری باید همه دستگاه­ ها و نهادهایی که در امر امدادرسانی در دفاع مقدس نقش داشته‌اند همچون هلال­ احمر، علوم پزشکی، ارتش، سپاه، جهاد، ناجا نمایندگانی حضور داشته باشند.

این مسئول گفت: اگر این کمیته در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان تشکیل نشود و به صورت فعال پیگیر ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان بهداری نباشد، آیندگان حتماً تاریخ بهداری جنگ خراسان را تحریف خواهند کرد که مسئولیت این اقدام متوجه ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در حوزه ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس سرمایه ­گذاری خوبی صورت گرفته است که شما پیشکسوتان بهداری دفاع مقدس، هم می‌­توانید خاطرات خود را ارائه دهید تا این اداره کل آنها را در قالب کتاب منتشر کند و هم اینکه تلاش­ های واحد بهداری در دفاع مقدس را به صورت سند به این مرکز ارائه دهید تا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

اخوان گفت: پیگیری تاریخ شفاهی رزمندگان بهداری در دفاع مقدس در کل کشور بر عهده ما است. با توجه به نقش مؤثر خراسان در این واحد، اقداماتی که تاکنون برای معرفی بهداری و شهدای آن صورت گرفته در شأن تلاش ­های رزمندگان خراسانی نبوده است. ما اطلاعات پایه­‌ای زیادی از نقش بهداری در یگان­ های رزم خراسان در اختیار داریم که باید در یک فرایند تحقیقاتی بعد از تبدیل به پرونده علمی به عنوان سند تحویل مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان رضوی بشود.

وی تأکید کرد: یکی از نقش ­هایی که باید به آن توجه شود حضور زنان در نقاهتگاه­‌ها در دوران دفاع مقدس است. زنان در آن دوران هر چند حضورشان در لشکرها کم بوده اما در پشت جبهه حضوری فعالانه داشته‌اند.

در ابتدای این نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار «اکبر نجاتی» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: با توجه به جنگ احزابی که استکبار علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی طرح­ ریزی و اجرا کرد ضرورت دارد تا تاریخ شفاهی آن دوران احصاء و تدوین شود تا فرهنگ آن دوران به نسل آینده منتقل شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان این مطلب که فرهنگ دفاع مقدس به جهان اسلام صادر شده است، افزود: امروز جهان اسلام تشنه معارف دفاع مقدس است. گروهای علمی و دانشجویی که از بعضی از کشورهای اسلامی به مشهد سفر می­ کنند و در دانشگاه فردوسی حضور پیدا می­ کنند با حضور در یادمان شهید گمنام این دانشگاه و همچنین یادمان سردار شهید «ابوالفضل رفیعی» قائم مقام لشکر 5 نصر، آنها را نزد خداوند واسطه قرار می­ دهند تا حاجتشان بر آورده شود.

وی ادامه داد: خاطرات پیشکسوتان بهداری دفاع مقدس هم می ­تواند در قالب هنر در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مورد بهره­ برداری قرار بگیرد و هم در دانشنامه دفاع مقدس استان که بخشی از آن، به نقش این واحد خواهد پرداخت مورد استفاده قرار می­ گیرد. پرداختن به نقش بهداری در دفاع مقدس در دانشنامه دفاع مقدس اهمیت تلاش ­های شهدای بهداری و رزمندگان این واحد را نشان خواهد داد.  

این مسئول در بخش پایانی سخنانش از پیشکسوتان بهداری یگان­ های رزم خراسان خواست تا در احصاء تاریخ شفاهی رزمندگان این واحد و همچنین عملکرد واحد بهداری تلاش کنند.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار