یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

سیاست‌های اقتصادی رهبر انقلاب تیم اجرایی قوی می‌خواهد

رهبر انقلاب ضمن بیان مشکلات اقتصادی کشور و راه حل‌های آن، بر لزوم مطالبه مردم از مسئولین در زمینه افزایش تولید ملی و همچنین لزوم توجه به نقش مردم در پیشرفت‌های اقتصادی کشور تأکید کرده‌اند و حتی در قسمتی نیز وظیفه‌ای را برای مردم مشخص کردند که این موضوع نشان از استقبال ایشان از مطالبه گری مردم از مسئولین دارد.
کد خبر: ۲۷۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴ - 01January 2018

سیاست‌های اقتصادی رهبر انقلاب تیم اجرایی قوی می‌خواهدگروه اخبار داخلی دفاع پرس- سید محمدجواد میرخانی؛ چند روزی است که برخی تجمعات اعتراضی فضای کشور را در بر گرفته است که این تجمعات به حق مردم، فرصتی شده است تا دشمنان داخلی و ضدانقلاب‌ها با حمایت دشمنان خارجی و اپوزسیون‌ها، با به انحراف کشاندن خواسته‌های به حق مردم در زمینه «اقتصاد» و «معیشت»، فضای کشور را ملتهب و از تجمعات شکل‌گرفته علیه نظام سوءاستفاده کنند.

این سوءاستفاده به جایی رسیده است که برخی افراد پای‌شان را فراتر از خط قرمز اعتقادی مردم و نظام گذاشته‌اند و با به آتش کشیدن مساجد، تکایا، عکس شهدا و ادارات دولتی و تخریب اموال عمومی و همچنین سردادن شعارهایی علیه نظام و ولایت فقیه، ثابت کردند که هدف‌شان حل معضلات اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم نیست، بلکه اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته‌اند.

از سویی دیگر، حوادثی که این روزها در کشور به وقوع پیوسته، مصادف است با سالروز حرمت‌شکنی روز عاشورا توسط فتنه‌گران در سال 1388 و همچنین حماسه عظیم مردمی 9 دی که پاسخ کوبنده‌ای به فتنه‌گران بود و نیز آبی بود که روی آتش فتنه 8 ماهه ریخته شد و آن را خاموش کرد، در همین راستا احتمال می‌رود که این حوادث به نوعی با  هدف تلخ کردن خاطره سالروز حماسه 9 دی در اذهان مردم ارتباط داشته باشد.

اما همان‌گونه که گفته شد، برخی می‌خواهند تا از این تجمعات علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سوءاستفاده کنند که در همین راستا سعی می‌شود تا اصل نظام هدف قرار بگیرد و تمامی مشکلات و معضلات کشور متوجه ولایت فقیه و در مقابل چهره پلید طاغوتیات تطهیر شود. در صورتی که اگر چند ماه قبل را به خاطر بیاوریم، می‌بینیم که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز اول فروردین‌ماه سال‌جاری در سخنرانی نوروزی خود در حرم مطهر رضوی، همگان را نسبت به فتنه‌ای که امروز در کشور شکل گرفته است، گوشزد کرده بودند و همچنین به مسئولین نیز تذکرات زیادی در زمینه سامان‌بخشی اقتصاد کشور از طریق اجرای اقتصاد مقاومتی، مبارزه با بیکاری، افزایش تولید داخلی، کاهش وابستگی به درآمد نفتی، کاهش رکود و تورم، مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه و ... دادند.

در همین راستا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این‌که دشمن قصد دارد مردم را دل‌سرد و دل‌زده کند و بین ملت ایران و نظام اسلامی فاصله بیاندازد تا اهداف خودش را از این راه دنبال کند، به ملت ایران گوشزد کردند: اولویت امروز ملّت ایران، مسئله‌ اقتصادی است و توجه کنید که اولویت دشمن هم مسئله‌ اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای این‌که بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملت ایران است.

ایشان همچنین فرمودند: دشمن در تبلیغات وسیع خود تلاش می‌کند که کمبود‌های معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و به جمهوری اسلامی نسبت دهد؛ این نقشه‌ دشمن است. آن‌ها می‌خواهند این‌جور وانمود کنند که نظام اسلامی قادر نبوده است و قادر نیست مشکل اقتصادی و مشکلات اساسی ملت ایران را حل کند و گره‌ها را باز کند.

این تذکرات رهبر انقلاب که حدود 10 ماه قبل بیان شد در حالی است که امروز شاهد آن هستیم برخی در تجمعات اعتراضی که در شهر مشهد برگزار شد، شعارهایی در جهت دل‌سرد کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی و تطهیر چهره حکومت پهلوی آن هم در مقابل حرم مطهر رضوی که خون تعداد زیادی از هموطنان مسلمانمان در راه مبارزه با قانون «کشف حجاب» به دستور «رضا شاه پهلوی» در آن حرم مطهر بر زمین ریخته شده است، کردند.

این اقدامات دشمن برای دل‌سرد کردن مردم در حالی است که رهبر انقلاب بارها و بارها جزئیات مشکلات اقتصادی کشور به همراه راه حل آن‌ها را برای مردم و مسئولین تبیین کرده‌اند که نشان دهنده دغدغه مسئولان عالی‌رتبه نظام برای اقتصاد کشور و معیشت مردم است. در ادامه به خلاصه‌ای از توصیه‌های اقتصادی رهبر انقلاب که در روز اول فروردین‌ماه سال‌جاری در حرم رضوی برای مردم بیان شد می‌پردازیم:

لزوم اهمیت به نیاز اقتصادی کشور

رهبر انقلاب اسلامی ایران در سخنان نوروزی سال‌جاری خود، در تبیین نیاز اقتصاد کشور فرمودند: ما نیازمند یک اقتصاد قوی، مطمئن و متکی به خود، که دست‌مان به سمت دیگران دراز نباشد [هستیم، تا] بتوانیم انتخاب کنیم، حرکت کنیم، اقدام کنیم، روی قیمت نفت اثر بگذاریم، پول ملی را ارزشمند کنیم و قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

لزوم اهمیت به خلأهای اقتصادی کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین تصریح کردند: خلأهای اقتصادی ما خلأهای بزرگی است. یکی­ مسئله­‌ بیکاری است؛ به‌خصوص بیکاری جوانان و به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیل­‌کرده. این یک خلأ است، یک حفره است. این را باید تأمین کرد.

مسئله‌ معیشت مردم، مسئله‌ بسیار مهمی‌ است

رهبر انقلاب اسلامی ایران، مسئله معیشت مردم را مسئله بسیار مهمی عنوان و تأکید کردند: مسئله­‌ معیشت طبقات ضعیف [مهم است]؛ ما اطلاعات را دائماً دنبال می‌کنیم و از وضع مردم در بخش‌های مختلف کشور مطلع می‌شویم؛ مردم از لحاظ معیشت دچار مشکلند. مسئله‌ بیکاری هست، مسئله‌ سختی معیشت هست؛ و مشکلات گوناگونی که در زمینه‌ فرهنگی و اجتماعی به دنبال این‌ها می‌آید.

مشکل عمده اقتصاد کشور «رکود» و «بیکاری»

مقام معظم رهبری مشکل عمده اقتصاد کشور را «رکود» و «بیکاری» دانستند و تأکید کردند: مسئله‌ «بیکاری» و مسئله‌ «رکود تولید» و «کمبود تولید» در داخل کشور در اقتصاد مقاومتی هست، منتها اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است. اگر ما بتوانیم این مجموعه را تجزیه کنیم و در هر فرصت زمانی، بر روی بخشی از مسائل مهمّ آن تکیه‌ی بیشتری در کشور انجام بگیرد، مطمئنّاً خواهیم توانست نتایج خوبی از آن بگیریم.

امروز اساس اقتصاد مسئله‌ «تولید ملی» و «تولید داخلی» است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقطه‌ اولویت‌‌دار و کلیدی اقتصاد کشور را «تولید ملی» و «تولید داخلی» عنوان کردند و فرمودند: توصیه‌ بنده، خواسته‌ بنده، مطالبه‌ بنده، تکیه‌ بر روی تولید داخلی است. «تولید داخلی» یک کلید‌واژه است. این‌ها را عرض می‌کنیم تا اولاً مسئولین محترم به این توجه کنند و روی آن تکیه کنند، ثانیاً افکار عمومی مردم هم در همین جهت مطالبه‌گر باشند؛ مطالبات مردم به این سمتی که مورد توجه و مورد تعرض امروز ما است، هدایت بشود.

ایشان افزودند: من این‌جور احساس می‌کنم که اساس کار، فعلاً برای این برهه‌ از اقتصاد کشور، مسئله‌ تولید ملی و تولید داخلی است. این یک کلید‌واژه است، سرفصل‌های متعددی از این مسئله ناشی می‌شود. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق بدهیم، اشتغال به وجود می‌آید و مشکل بیکاری که یکی از مصیبت‌های امروز کشور ما بیکاری جوانان است و نرخ بیکاری بالا است برطرف خواهد شد یا کاهش پیدا خواهد کرد.

عدم وابستگی به نفت موجب پیشرفت چند برابری اقتصاد کشور می‌شود

رهبر انقلاب اسلامی ایران یکی از معضلات کشور و بعضی از کشورهای دیگر را «اقتصاد وابسته‌ به نفت» دانستند و  خاطرنشان کردند: اختیار نفت دست کشورهای تولیدکننده نفت نیست، دست مصرف‌کننده‌ها است، دست قدرت‌های جهانی است؛ آن‌ها هستند که قیمت می‌گذارند، بالا می‌برند، پایین می‌آورند؛ در واقع تولیدکننده‌ نفت در این مورد، در مقابل قدرت‌ها منفعل است. اگر کشوری بتواند اقتصاد خودش را از نفت جدا کند و دارای نفت هم باشد، این کشور قطعاً پیشرفت چندبرابر خواهد کرد. که صندوق توسعه ملی نیز به این منظور به وجود آمده است.

مسئله‌ «امنیت اقتصادی» و «امنیت سرمایه‌گذاری» مسئله مهمی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در ادامه سخنان خود مسئله‌ امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری را مسئله ای مهم ارزیابی و تأکید کردند: گاهی ما در این زمینه‌ها کوتاهی کرده‌ایم. فرض بفرمایید در یک نقطه‌ای از کشور، یک سرمایه‌گذاری و یک سروصدایی به پا میشود، صداوسیما هم وارد میشود و تبلیغات میکنند، مردم [هم] می‌آیند طلا و خانه و پول و همه‌چیزشان را خرج میکنند و صرف سرمایه‌گذاری میکنند، بعد معلوم میشود در آن تقلّب بوده است! خب این خلاف امنیّت اقتصادی است. بایستی امنیّت تولید را حفظ کرد. بنابراین این‌ها چیزهایی است که جزو الزامات حتمی برای تولید است.

آن‌چه در داخل تولید می‌شود، از خارج وارد نشود

واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید می‌شود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود؛ آن‌چه در داخل تولید می‌شود، از خارج وارد نشود. این‌که ما نگاه کنیم ببینیم کالاهای مصرفی ما، از خوراک گرفته تا پوشاک، تا وسایل منزل، تا کیف و کفش بعضی از بانوان، تا وسایل مدرسه و دفتر و قلم و امثال این‌ها از خارج بیاید، این مایه‌ شرمندگی است!

قاچاق ضربه‌ به اقتصاد کشور است‌

گفته می‌شود ۱۵ میلیارد دلار صرف قاچاق می‌شود؛ این عدد، حداقلی است که امروز گفته می‌شود؛ این خیلی رقم بالایی است؛ تا ۲۰ میلیارد و ۲۵ میلیارد هم گفته می‌شود! این‌ها ضربه‌ به اقتصاد کشور است‌؛ جلوی قاچاق باید گرفته شود.

لزوم اهمیت به نقش مردم در پیشرفت‌های اقتصادی

رهبر انقلاب اسلامی ایران بر لزوم اهمیت به نقش مردم در پیشرفت‌های اقتصادی، تأکید کردند و فرمودند: مردم باید در کار تولید [دخالت داده شوند]. ما سیاست‌های اصل ۴۴ را که چند سال پیش ابلاغ کردیم، همه‌ کسانی‌که در مسائل اقتصادی صاحب‌نظر بودند گفتند که این یک انقلاب در کار سیاسی است؛ خب همین را دنبال کنند؛ مردم را دخالت بدهند. بسیاری‌ از برجستگان نظامی ما، مردمی و بسیجی‌اند؛ بسیجی بودند و بسیجی هم مبارزه کردند، بسیجی هم شهید شدند؛ خب کار اقتصاد نیز به همین طریق است. کار اقتصاد یک کار مردمی است؛ اگر در زمینه‌‌ مسائل اقتصادی مردم را در میدان وارد کنیم و مردم نقش‌آفرین بشوند در میدان اقتصاد و میدان تولید، یقیناً پیش خواهد رفت.

مردم در مسئله تولید ملی باید احساس مسئولیت کنند

یکی از مسائل بسیار مهم در مسئله‌ تولید داخلی، احساس مسئولیت آحاد مردم است. حالا بنده طرف مردمم، من خواسته‌های مردم و مطالبات مردم را عرض می‌کنم، اما این را هم مردم عزیز ما بدانند که کار، فقط به عهده‌ مسئولین نیست، [بلکه] کار به عهده خود مردم هم هست. این‌که ما روی تولید داخلی تکیه می‌کنیم، خب حتماً مصرف داخلی هم مورد توقع است. چرا مردم به مصرف تولیدات داخلی کم‌توجهی می‌کنند؟

همانطور که در بالا خواندید رهبر انقلاب ضمن بیان مشکلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌های آن، بر لزوم مطالبه مردم از مسئولین در زمینه افزایش تولید ملی و همچنین لزوم توجه به نقش مردم در پیشرفت‌های اقتصادی کشور تأکید کرده‌اند و حتی در قسمتی نیز وظیفه‌ای را برای مردم مشخص کردند که این موضوع نشان از استقبال ایشان از مطالبه‌گری مردم از مسئولین دارد، اما مطالبه‌گری و انتقاد باید دلسوزانه باشد و موجب پیشرفت کشور شود که طبیعتاً با شعارهای نامتعارف و تخریب اموال عمومی این مهم تحقق نمی یابد.

در اجرای سیاست‌هایی که از سوی رهبر انقلاب برای مردم تبیین شد، موانعی وجود دارد. اما مسئله‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که، به صراحت می توان گفت دستگاه قضایی در مبارزه با این موانع ضعف‌های بسیاری دارد. برای مثال می‌توان به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انهدام کالاهای قاچاق اشاره کرد که این امر به صورت جدی در کشور دنبال نمی‌شود.

عدم عزم راسخ مسئولین در مبارزه با قاچاق کالا و کوتاهی دستگاه‌های نظارتی، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و واردات کالاهای غیرضروری نیز باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری هنوز یک حرام شرعی و قانونی شناخته نمی‌شود.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که سیاست‌های اقتصادی کشور به یک دستگاه اجرایی قوی نیاز دارد که لزوم توجه بیشتر دولت به این سیاست‌ها را می‌طلبد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها