واکنش مسئولان دستگاه قضا به ناآرامی‌های اخیر؛

اتمام حجت قوه قضاییه با آشوبگران/ برخورد قاطع با ناامن‌کنندگان و تخریب‌گران

مسئولان قوه قضائیه با اغتشاشگران اتمام حجت کرده و برخورد قاطع و قانونی در برابر تخریب‌کنندگان اموال عمومی و مخلان امنیت مردم را در دستور کار قرار داده‌اند.
کد خبر: ۲۷۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ - 02January 2018

برخورد قاطع قوه قضاییه با اغتشاشگرانبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،‌ در چند روز گذشته در کشور برخی از مردم به دلیل گرانی و مشکلات اقتصادی به اعتراض پرداختند که در این بین عده‌ای با سو استفاده از شرایط با شعارهای نامتعارف اعتراضات مردم را منحرف ساختند و اقدام به آشوبگری کردند.

کسبه بازار و اصناف مختلف با اعتراض به اغتشاشگران از مسئولان نظام خواستند تا جلوی تحرکات آشوبگران را بگیرند. در دو روز گذشته مسئولان قوه قضاییه به اغتشاشگران هشدارهای لازم را دادند و در سطح کشور عده‌ای از آشوبگرانی که به دنبال تخریب اموال عمومی بودند نیز دستگیر شدند.

دادستان‌ها با اغتشاش‌گران برخورد کنند

آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه نباید اجازه داد اموال عمومی و اموال اشخاص توسط اغتشاش‌گران تخریب شود، تصریح کرد: شکستن شیشه‌های بانک‌ها، هجوم به مساجد و حسینیه‌ها و حمله به اماکنی نظیر دادگستری‌ها و فرمانداری‌ها اقداماتی نیستند که ضابطان قضایی تحمل کنند. بر همین اساس از دادستان‌های سراسر کشور اکیدا می‌خواهم که با ورود دقیق به موضوع و با در نظر گرفتن ظرافت‌های کار، افرادی را که مطالبات بر حقی دارند به سمت طرق قانونی پیگیری این مطالبات دلالت و با کسانی که دست به تخریب و آتش زدن اموال عمومی می‌زنند و یا اموال اشخاص را از بین می‌برند و موجب تضییع حقوق افراد می‌شوند با قاطعیت و جدیت برخورد کنند.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند انتظام است و هیچ مطالبه‌ای با ایجاد بی‌نظمی به نتیجه نخواهد رسید، اظهار کرد: هر مطالبه‌ای باید با متانت و آرامش مطرح شود و دادستان‌ها و نیروی انتظامی نیز موظفند جلوی از بین رفتن اموال عمومی و تضییع حقوق عمومی را بگیرند.

رئیس قوه قضاییه به وجد آمدن دشمن از اتفاقات اخیر را ناشی از عدم شناخت آن‌ها از ملت ایران و تکرار یک اشتباه قدیمی دانست و خاطر نشان کرد : آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌ها که طی این چند روز اظهارنظر یا اعلام حمایت از آشوب‌گران کرده‌اند، بدانند که ملت بصیر ایران با پیروی از ولایت، جایی که امنیت کشور تهدید شود با تمام وجود در صحنه حضور خواهد داشت و هر چه دشمن در این آتش بیشتر بدمد، مردم مصمم‌تر و با صلابت‌تر از ارزش‌های خود دفاع خواهند کرد.

ضرورت تفکیک اعتراض به مشکلات اقتصادی و تظاهرات ساختارشکنانه

«عباس جعفری دولت‌آبادی»‌ دادستان تهران در تفکیک اعتراض به مشکلات اقتصادی و تظاهرات ساختارشکنانه اخیر گفت: مردمی که هزاران شهید نثار انقلاب کرده‌اند تا نظام اسلامی شکل گیرد، هرگز به دوران جاهلیت پهلوی بازنمی‌گردند و اینکه اعتراض به گرانی برخی کالاها و یا سیاست‌های اقتصادی دولت، به اقدامات ساختارشکنانه تبدیل شده مؤید آن است که آمریکا پشت‌پرده این تحرکات است.

دادستان تهران تأکید کرد: دشمن از تحرکات و اقدامات سوء خود دست نخواهد برداشت و تلاش می‌کند بر موج اختلافات داخلی و مشکلات اقتصادی سوار ‌شود.

ضرورت برخورد قاطع با مخدوش‌کنندگان امنیت کشور

جعفری دولت‌آبادی با اعلام این‌که عده‌ای با حمله به مساجد، پمپ‌بنزین‌ها، اماکن دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی تلاش دارند امنیت کشور را به‌هم بزنند، از دستگیری تعدادی خبر داد و افزود: معلوم است که مردم هیچ‌گاه حسینیه یا بانک را آتش نمی‌زنند و حرکاتی از این قبیل به‌منظور مقابله با ارکان نظام و مخدوش کردن امنیت عمومی کشور است.

وی با یادآوری آشوب‌های قومیتی که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در برخی استان‌ها مانند خوزستان، کردستان و ترکمن‌صحرا به آن دامن زده شد و هم‌چنین برخی اعتراضات به مشکلات اقتصادی در دهه 80، اظهار داشت: دشمن سعی می‌کند تحرکاتی را انجام دهد، اما به نتیجه نمی‌رسد؛ چرا که مردم کاملاً هوشیار بوده و مرز میان اغتشاش با انتقاد از مسئولین را تشخیص می‌دهند، لذا این‌که از دل برخی اعتراضات، شعارهای ساختارشکن در آید و اموال عمومی تخریب شود، مؤید آن است که عاملان این‌گونه‌اقدامات از جنس مردم نیستند.

دادستان تهران از قضات دادسرای تهران و به‌ویژه دادسرای شهید مقدس خواست قاطعانه و سریع به جرایم افراد دستگیرشده رسیدگی کند.

وی هم‌چنین افزود: اینکه ترامپ شخصاً به منطقه می‌آید، رقص شمشیر انجام می‌دهد و یا اعلام می‌کند که با اسراییل در مورد ایران به توافق رسیده ‌است، باید منتظر چنین حوادثی باشیم.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به آثار سوء چنین تحرکاتی شامل ناامنی، فرار سرمایه‌ها و ایجاد نگرانی برای مردم، با اشاره به تجربه‌های چند سال اخیر اظهار داشت: هرچند سال یک بار چنین برنامه‌هایی از سوی دشمن اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد تحرکات ضدامنیتی، آتش زدن مراکز دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی در زمره جرائم عادی نیست؛ لذا برخورد قاطع و سریع دستگاه قضایی ضروری است.
دستگیری چند نفر در اغتشاشات اخیر

جعفری دولت‌آبادی از دستگیری تعدادی در حمله به اماکن عمومی خبر داد و افزود: در مصاحبه با این زندانیان، آنان با اعلام این‌که دچار احساسات شده و با توجه به جو ایجادشده اقداماتی چون آتش زدن مسجد و اماکن عمومی را عملی ساخته‌اند، افزود: اینکه مسجد یا حسینیه را که نه نگهبان دارد و نه حفاظ؛ آن هم در ساعات نیمه‌شب آتش بزنند؛ و یا به افراد بسیجی‌حمله کنند، کاملاً مؤید دخالت عوامل بیگانه در این وقایع و مجرمانه بودن آن است.

دادستان تهران اقداماتی چون فراخوان به شورش و تخریب اموال دولتی را جرم و مستلزم مجازات سنگین دانست و از قضات خواست با آمادگی کامل و با همکاری پلیس نسبت به تعقیب قضایی عوامل اصلی اقدام نمایند.

وی از درخواست دادستانی تهران مبنی بر تعقیب فردی خبر داد که در خارج از کشور مردم را به اقدامات تروریستی، آتش زدن اموال عمومی و مانند آن تحریک کرده ‌است.

دادستان تهران افزود: این درخواست مستند به قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به‌عمل آمده و امیدواریم پلیس بین‌الملل در اسرع وقت اقدام کند.

اتمام حجت رئیس دادگاه انقلاب تهران با اغتشاشگران

حجت‌الاسلام «موسی غضنفری» رییس دادگاه انقلاب با اشاره به اغتشاشات اخیر اظهار کرد: کسانی که از روزهای سوم به بعد اغتشاشات دستگیر شوند، جرم و مجازات‌شان سنگین خواهد بود زیرا با توجه به اعلام وزارت کشور مبنی بر غیرقانونی بودن این تجمعات، عالماً و عامداً و با علم و آگاهی اقدام به تجمع، اغتشاش و حرمت‌شکنی کرده‌اند.

رییس دادگاه انقلاب اسلامی تهران تاکید کرد: هر روزی که از اغتشاشات بگذرد و افراد دستگیر شوند، جرم و مجازات‌شان بیشتر می‌شود و ما اینها را دیگر معترضین نسبت به حقوق‌شان نمی‌دانیم بلکه این افراد کسانی هستند که می‌خواهند به اصل نظام ضربه بزنند.

غضنفرآبادی درباره عناوین اتهامی افراد دستگیر شده نیز گفت: عنوان اتهامی برخی افراد دستگیر شده ممکن است محاربه و برخی نیز اقدام علیه امنیت ملی، تخریب اموال عمومی، تخریب اموال اشخاص، ضرب و شتم و غیره باشد.

رییس دادگاه انقلاب اسلامی تهران افزود: برخی افراد که به عنوان سردسته و لیدر در اغتشاشات حضور داشته‌اند، قاعدتاً یکی از اتهامات‌شان محاربه است زیرا با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ارتباط دارند و برنامه‌های آنها را اجرا می‌کنند.

غضنفرآبادی ادامه داد: البته بسیاری از این افراد در تهران و جاهای دیگر دستگیر شده‌اند و بزودی محاکمه می‌شوند.
این مقام مسئول قضایی در تهران با بیان اینکه ملت ایران بار دیگر آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را رو سیاه می‌‌کند گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌کنم مراقب فرزندان و جوانان خود باشند زیرا برخی جوانان فریب اخبار دروغین سایت‌ها و رسانه‌های دشمن را می‌خورند و احساسی می‌شوند.

غضنفرآبادی تصریح کرد: فیلم‌های گرفته شده از متهمان، در دادگاه برای‌شان پخش می‌شود و هیچ راه گریزی نخواهند داشت؛ بنابراین خانواده‌ها مراقب فرزندان‌شان باشند و اگر زمانی حکم سنگینی برای آنها صادر شود، ابراز پشیمانی و ندامت شاید فایده نداشته باشد

رییس دادگاه انقلاب ادامه داد: اگر نیروی انتظامی رعایت می‌کند و عطوفت به خرج می‌دهد به خاطر این است که جوانان هوشیار و آگاه شوند و ما هم به نیروهای انتظامی گفته‌ایم از برخوردهای خشن بپرهیزند و فقط محکمه و دادگاه درباره این افراد تصمیم می‌گیرد.

وی بار دیگر با توصیه به جوانان مبنی بر اینکه مراقب باشند و فریب دروغ‌پردازی‌های دشمن را نخورند گفت: بزرگ‌ترین نعمت جمهوری اسلامی ایران به رغم اتفاقات و حوادثی که در کشورهای همسایه رخ داده، امنیت است و دشمن می‌خواهد توسط برخی افراد مزدور و گاه فریب‌خورده این امنیت را بر هم بزند.

غضنفرآبادی افزود: خوشبختانه برخی افراد مزدور که در آسمان‌ها به دنبال‌شان می‌گشتیم در اغتشاشات اخیر توسط نیروهای امنیتی دستگیر و خانه‌های تیمی آنها نیز شناسایی شده است.

در چند روز گذشته در کشور عده‌ای به دلیل گرانی و مسائل اقتصادی به تظاهرات پرداختند؛ در این بین عده‌ای با سو استفاده از شرایط با شعارهای نا متعارف به اعتراض کردند.

برخورد قاطع و قانونی تشکیلات قضایی با هرگونه اخلال در نظم و امنیت عمومی

غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری کل استان تهرانبه حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اگر تصور کنیم که فتنه 88 به پایان رسیده و دیگر نیازی به گرامیداشت حماسه عظیم نهم دی نیست، این خود یک فتنه به شمار می‌رود و تقارن حوادث تلخ اخیر با سالروز حماسه نهم دی حاکی از این است که این حوادث توسط دشمنان اسلام و کشور از پیش طراحی شده و البته مردم با بصیرت ما در برابر آشوبگران و کسانی که به اموال عمومی لطمه می‌زنند با رعایت هوشیاری، قاطعانه خواهند ایستاد و عده‌ای قلیل نمی‌توانند در برابر ملت غیور ایران اسلامی، تاب مقاومت داشته باشند و تشکیلات قضایی نیز با بکارگیری کلیه ظرفیت‌های قانونی موجود بویژه قضات شجاع و با انگیزه در سطوح مختلف، با اخلال گران در نظم و امنیت عمومی برابر مقررات قانونی، قاطعانه برخورد خواهد نمود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها