امیر بختیاری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

امیر قویدل از طراحان ارشد عملیات‌های دفاع مقدس بود

امیر بختیاری با بیان اینکه امیر قویدل منتصب به یک سازمان نبود و تفکرات فراسازمانی داشت، گفت: وی با ارائه نظریه‌های مستدل، خطوط کلی عملیات‌های بزرگ در دوران دفاع مقدس را ترسیم کرد و به عنوان سرمهندس طراحی‌ عملیات محسوب می‌شد.
کد خبر: ۲۷۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ - 02January 2018

امیر قویدل سرمهندسی طراحی های عملیاتی بوند و خطوط کلی عملیات های بزرگ را با ارائه نظریه های برآوردهای  امیر قویدل دارای تفکرات فراسازمانی بودامیر سرتیپ دوم «مسعود بختیاری» از فرماندهان ارتش در دوران دفاع مقدس و استاد دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم امیر سرتیپ دوم «علی اکبر موسوی قویدل» و نحوه آشنایی‌ خود با وی اظهار داشت: آشنایی بنده با امیر قویدل به دوره آغاز جنگ تحمیلی و در لشکر 21 پیاده بازمی‌گردد، که هر دو بنا به اعلام نیاز به منطقه دزفول رفته و ایشان در آن مقطع به عنوان افسر عملیات لشکر و پس از آن نیز در سمت جانشین عملیات لشکر فعالیت داشت و بنده هم در واحد توپخانه لشکر مشغول بودم و به این ترتیب با ایشان همکاری داشتم.

وی افزود: اما همکاری نزدیکتر من با ایشان به سال دوم جنگ و با انتصاب شهید صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی ارتش برمی‌گردد. شهید صیاد شیرازی در دوره فرماندهی نیروی زمینی ارتش، طی گزینشی افرادی را برای ستاد فرماندهی انتخاب کردند که بنده و امیر قویدل نیز جزو اعضای این ستاد شدیم.

امیر بختیاری گفت: امیر قویدل در این ستاد ریاست گروه طراحان عملیاتی را عهده‌دار بود و بنده و تعدادی از دوستان که از دانشکده فرماندهی و ستاد بودیم، نیز تحت نظر ایشان کار طراحی عملیاتی را آغاز کردیم و تا سال پنجم جنگ این روند ادامه داشت.

وی ادامه داد: امیر موسوی قویدل پس از اثبات شایستگی‌های خود در حوزه طراحی عملیات‌های مختلف به سمت معاونت عملیات و اطلاعات نیروی زمینی ارتش منصوب شد که این معاونت از اهمیت و حساسیت خاصی در سطح نیرو برخوردار بود.

نویسنده کتاب تاریخ جنگ تصریح کرد: وی همچنین در سال 63 به سمت ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) منصوب شد که این قرارگاه تمامی واحدهای نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و وزارت دفاع را تحت امر داشت و در واقع جهت ایجاد هماهنگی در راس آنها قرار می‌گرفت.

وی افزود: امیر قویدل در اوایل سال 67 که تقریبا جنگ در حال پایان بود، بازنشسته شد و به دانشکده فرماندهی و ستاد بازگشت و در این دانشگاه مدتی به سمت استادی مشغول بود و بعد نیز با دعوت سپاه پاسداران وارد عرصه پژوهش شد و به عنوان یکی از موسسان تشکیل دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران نیز تاثیرگذار بود. به طوری که در حوزه طراحی برنامه آموزشی دافوس سپاه نقش ویژه‌ای ایفا کرد و ضمن آن نیز چندین سال در سمت استادی این دانشگاه قرار داشت.

امیر بختیاری تصریح کرد: وی به لحاظ خصوصیت اخلاقی یک انسان واقعی، بسیار موقر، متین و آرام بود و در عین حال از دانش نظامی بسیار بالایی نیز برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: وی یک افسر ستادی و دارای استعداد برآوردی خوب و قدرت تجزیه و تحلیل جنگ بود و در عین حال نیز از قلم توانمندی برخوردار بود. امیر قویدل با ارائه نظریه‌های مستدل، خطوط کلی عملیات‌های بزرگ را در دوران دفاع مقدس ترسیم کرده و سرمهندسی طراحی‌ عملیاتی محسوب می‌شد.

این فرمانده ارتشی دوران دفاع مقدس افزود: ایشان پژوهشگر، مورخ و مفسر تاریخ جنگ بود و در سال‌های اخیر در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان مشاور ارشد مشغول بود و کار پژوهشی می‌کرد. وی ضمن اینکه افتخار می‌کرد به عنوان یک افسر عملیاتی در ارتش و نظام خدمت می‌کند، در عین حال یک فرمانده فراسازمانی بود و نسبت به ارگان خاصی تعصب نداشت و تصمیمات و تفکرات وی بر مبنای تعالی نیروهای مسلح و مقابله با دشمن بود و به نوعی فراسازمانی اندیشیده و عمل می‌کرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها