نوبخت در نشست خبری:

مرز اعتراض با اغتشاش را قانون مشخص کرده است

سخنگوی دولت با تفکیک اعتراضات از اغتشاشات خیابانی گفت: دستورالعمل مواجهه با این مسئله نخست منشور حقوق شهروندی و سپس حصول امنیت ملی است.
کد خبر: ۲۷۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ - 02January 2018

منشور حقوق شهروندی و حصول امنیت ملی، راهکار مواجهه با تجمعات اخیربه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به حوادث اخیر تهران و برخی شهرها اظهار داشت: باید در رخدادهای اخیر اعتراضات و اغتشاشات را از هم جدا کنیم؛ در آن صورت با توجه به تمایز اعتراض و اغتشاش دستورالعمل‌هایی داریم که در دولت آن را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در این دستورالعمل نخست منشور حقوق شهروندی و سپس حصول امنیت ملی در دستور کار است.

نوبخت افزود: اعتراض از نظر دولت و این پیام‌رسانی مردم در منظر حقوق شهروندی، محترم و معتبر در چارچوب قانون می‌تواند انجام شود و دولت پایبندی خود را به حقی که شهروندان دارند، نشان داده است.

وی با اشاره به مسئله اغتشاشات که نمونه‌ای از آن در رخدادهای اخیر دیده شد، گفت: قانون اساسی کشور ما، مرز اغتشاشات را با اعتراضات مشخص کرده و تا جایی که اعتراضات، مخل امنیت ملی نباشد، می‌تواند ادامه داشته باشد؛ البته باید در حدود قانون انجام شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه مخلِ امنیت ملی شده و باعث آسیب‌رساندن به اموال عمومی شود، بر اساس قانون جرم به شمار می‌رود.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت برخاسته از ملت است و بعد از انتخابات هم اعلام کرد که خود را خدمتگزار همه مردم می‌داند، چه کسی که رأی داده و چه کسی که به کاندیدای رقیب رأی داده است، گفت: برای دولت تفاوتی نمی‌کند چه آن مأمور نیروی انتظامی که برای برقراری امنیت تلاش می‌کرده ولی در این اغتشاشات به شهادت رسیده و چه کسی که این آشوب‌ها را ایجاد کرده و آسیب دیده، وجه مشترک دارند و آن اینکه همه ایرانی هستند؛ پس دولت جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی نسبت به این آسیب‌ها متأثر و دردمند است.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم این کشور دشمنانی دارد و این ساده‌اندیشی است که فکر کنیم کسی با ما دشمن نیست، افزود: امروز اگر رئیس‌جمهور ما که دارای پشتوانه رأی ملت است، از این ماجرا غمگین شده، یک رئیس‌جمهور دیگر خوشحال است؛ نمی‌توانیم این را کتمان کنیم، اینها باید خوشحال باشند چون به هر حال هر طرفی که آسیب ببیند، یک ایرانی است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: کسی که دشمنی خود را با ملت ایران کتمان نکرده و از همان زمان تبلیغات انتخاباتی می‌گفت چون طرف ایرانی از برجام امتیازی برای گشایش اقتصادی می‌گیرد، پس باید این قرارداد را پاره کنیم و با محدود کردن بانک‌های خصوصی اروپایی، تلاش کرد این گشایش اقتصادی را به مضیقه تبدیل کند، امروز هم از شرایط به وجود آمده در ایران ابراز خوشحالی می‌کند.

نوبخت افزود: کسی در این جغرافیا تردید نمی‌کند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این اتفاقات خوشحال است و گروه‌هایی هستند که ذاتشان اساساً تروریست است؛ اینها هم خوشحال هستند.

وی گفت: تردید نداریم که داعش به عنوان یک مجموعه گروهکی از هم پاشیده، تلاش می‌کند همان کاری را که در سوریه انجام داد، در ایران انجام دهد و از سوی دیگر، گروهکی که دستش به خون کسبه، آحاد مردم، نخست‌وزیر و شخصیت‌های برجسته این انقلاب آغشته شده، یعنی همان منافقین بدخواه نیز از این اغتشاشات خوشحال می‌شوند؛ فراموش نکردیم هرکس در این کشور ظاهر مذهبی  داشت، به دست این منافقین ترور می‌شد، خوی اینها تروریستی است، اینها بیکار ننشستند و از فضای به وجود آمده در ایران استفاده کرده و به هم می‌پیوندند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تردید نکنید ما هم در کشورهای مختلف دشمن داریم و هم دشمنانی در گروهک‌ها داریم؛ هر اتفاقی که در کشور رخ دهد، اینها شادمان می‌شوند. اما کسانی که مهر پدری به همه دارند و خود را رئیس‌جمهور همه می‌دانند، از این حوادث متألم هستند.

نوبخت گفت: تردید نداریم که ملت شجاع و بصیر ایران به وقت به همه نشان می‌دهند که آنچه برای حل مشکلات می‌خواهیم، در سایه وحدت به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت مشخص است، گفت: ما سیاست‌های درستی برای ایجاد اشتغال در کشور داریم، تلاش ما این بود که دیوار تحریم‌ها را فرو ریزیم، هر چند برخی برنامه‌شان این بود که این آجرها را دوباره بچینند.

سخنگوی دولت ادامه داد: سال گذشته تلاش کردیم از مجموع منابع غیردولتی به واحدهای تولیدی بخش خصوصی کمک کنیم؛ با سیاست‌های دولت، ۷.۱ درصد رشد سرمایه‌گذاری داشتیم در حالی که در سال‌های گذشته همیشه رشد سرمایه‌گذاری ما منفی بود.

نوبخت با بیان اینکه چرا خودمان را می‌بازیم، یادآور شد: مگر این مشکلات پیش از این به وجود نیامده بود. ما مشکلات مردم را حل کردیم، اما خیلی کار داریم که باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه دولت از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بخش اشتغال استفاده می‌کند، گفت: برای اشتغال در سال آینده تصمیم نداریم فقط به واحدهای تولیدی کوچک تسهیلات بدهیم، بلکه می‌خواهیم بخشی از تسهیلات را به بخش مسکن و نوسازی شهرها بدهیم.

سخنگوی دولت گفت: تمام محله‌های فرسوده کشور در داخل و خارج از تهران را شناسایی کردیم و تصمیم داریم سالانه ۱۰۰ هزار واحد از این واحدها را نوسازی کنیم و به جای اینکه سرمایه را در خارج از شهرها که آب و برق ندارند، هزینه کنیم، ۶۰ درصد وام با سود ۹ درصد به مردم بدهیم تا جوانان در داخل شهرها ساکن شوند؛ ضمن اینکه بافت‌های فرسوده نیز نوسازی شود.

وی با اشاره به مشکل آلودگی هوا خاطرنشان کرد: برای وضع آلودگی هوا، تصمیم گرفته‌ایم ۱۷ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و بنزین‌سوز را گازسوز کنیم؛ ضمن اینکه علاوه بر این اقدام، به ناوگان عمومی و واگن‌های مترو نیز اضافه خواهیم کرد.

نوبخت تصریح کرد: بودجه عمرانی را در سال آینده از رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسانده‌ایم؛ بنابراین ما در دولت به هیچ عنوان نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت نیستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: مقایسه بکنید امروز را نسبت به زمانی که دولت تازه به روی کار آمده بود، امروز تورم ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد رسیده، اشتغال ایجاد شده، افزایش یافته و نرخ بیکاری کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امروز جای ریشه‌یابی اغتشاشات نیست، گفت: در بین مردم مشکلاتی به وجود آمده که باید هر چه سریعتر این اختلافات خانوادگی برطرف شود، باید متواضعانه حرف‌های مردم را بشنویم، اما بی‌حرمتی تا حدی قابل تأمل است، همه باید ادب را رعایت کنیم چون ما یک ملت بافرهنگ هستیم، مطمئن باشید دولت برنامه خود را گام به گام پیش خواهد برد.

نوبخت عنوان کرد: دولت در این راستا خود را موظف به رفع مشکلات مردم می‌داند، به هیچ وجه حساب‌کشی و اتهام‌افکنی و به سراغ افرادی که به سراغ این مسائل رفته‌اند، نمی‌رویم؛ چون این‌گونه رفتارها اختلافات را تشدید می‌کند. امروز باید به وحدت ملی فکر کرده و فرزندان خود را توجیه کنیم.

سخنگوی دولت با تشریح محلی که منابع حاصل از حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف می‌شود، گفت: درآمدهای حاصل از این دو محل در بافت فرسوده و مسکن روستایی، رفع آلودگی هوا، نوسازی ناوگان درون شهری، بخش کشاورزی، اشتغال، ماهی در قفس، کشت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی، در بخش صنعت، افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیلات به واحدهای کوچک تولیدی و اجرای سیاست‌های فعال بازار کار، واحدهای خُرد روستایی و عشایری صرف می‌شود.

وی درباره سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور گفت: پدیده جدید مجلس این است که نمایندگان خیلی خوب دست به سؤال هستند، اما سؤال از رئیس‌جمهور در مورد مشکل چای‌کاران، مسئله‌ای نیست که رئیس‌جمهور بخواهد پاسخ دهد؛ مسئول این امر، وزیر جهاد کشاورزی است و اگر لازم باشد، ما در سازمان برنامه و بودجه پاسخ می‌دهیم. یا موضوع دیگر سؤال از رئیس‌جمهور، مسئله سپرده‌گذاران مؤسسات مالی است که می‌بینیم امروز در حوزه سران سه قوه در حال پیگیری است.

نوبخت گفت: در این خصوص تاکنون برای رفع مشکلات سپرده‌گذاران،  ۱۱ هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی پرداخت شده، ۸۰۰۰ میلیارد تومان هم اموال این مؤسسات بوده که بانک مرکزی اجازه تبدیل آن را می‌خواست که قوه قضائیه باید موافقت کند، دیشب در جلسه‌ای مقدمات این مسئله فراهم شد.

وی درباره افزایش بودجه صدا و سیما عنوان کرد: قانون حکم کرده که درصد خاصی از بودجه، سهم صدا و سیما باشد، انتقاد ما هم درباره بودجه این بود که اگر قرار است بودجه‌ریزی عملیاتی صورت گیرد، باید هر دستگاه اعلام کند که چه کار می‌کند، تا به مقدار هدف، به آنها بودجه اختصاص یابد؛ هر دستگاه باید عملکرد خود را بگوید و بگوید که در چه مسیری بودجه خود را صرف کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دولت چقدر در جنگ سوریه هزینه کرده است؟ گفت: هزینه‌های جنگ را خود کشور سوریه پرداخت کرده است؛ نقش ما مستشاری بود، اعداد و ارقام خرج شده، همان ارقامی است که سپاه در بودجه خود دارد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار