برگزاری «محفل شعر» در چهارمین شب کنگره شهدای روحانی استان قم

چهارمین شب کنگره شهدای روحانی استان قم با حضور شاعران آیینی کشور و شعرخوانی در وصف روحانیون شهید در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ - 03January 2018

برگزاری «محفل شعر» در چهارمین شب کنگره شهدای روحانی استان قمبه گزارش دفاع پرس از قم، چهارمین مراسم از شب‌های ۱۰ گانه کنگره شهدای روحانی استان قم با محفل شعر به مناسبت تکریم شهدای روحانی برگزار شد.

«محمدعلی مجاهدی» پدر شعر آیینی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از زیرشاخه‌های شعر آیینی، شعر ولایی است، اظهار داشت: شاعران آیینی باید برای تقویت این بخش تلاش مضاعفی داشته باشند. همچنین امروزه وظیفه اصلی شاعران آیینی این است که با سرودن شعر‌های با محتوا در برابر هجمه‌های گسترده صهیونیزم جهانی ایستادگی کنند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر لزوم پرداختن شاعران آیینی به شعر دفاع مقدس تأکید کرده‌اند، گفت: ضرورت دارد شاعران با پرداختن به این عرصه فرهنگ ایثار و‌ شهادت را در جامعه احیا و تقویت کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام «سیدحسن اکبری» دبیر نخستین کنگره شهدای روحانی استان قم، رمز پیروزی شهدا را بندگی خالصانه معرفی کرد و ابراز داشت: اولین هنر شهدا این بود که قبل از اینکه مجاهد راه حق و یا شهید نامدار باشند، بنده حقیقی و تسلیم محض خداوند بودند؛ حوزه و‌ روحانیت از زمان انقلاب مشروطه تا هم اکنون در عرصه‌های مختلف اعم از دفاع مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب (س) شهید داده است.

همچنین حجت‌الاسلام «جواد محدثی» با اشاره به ابعاد شکلی و محتوایی شعر آیینی عنوان کرد: شاعران آیینی باید دقت داشته باشند که میان کیفیت و کمیت شعرسرایی موازنه ایجاد کنند و اینطور نباشد که شخصی بیش از یک میلیون بیت شعر بسراید، اما نسبت به محتوا توجه نداشته باشد.

نویسنده حوزوی با بیان اینکه شاعران آیینی از لحاظ محتوا غنی هستند، عنوان کرد: این شاعران باید در کنار محتوای غنی دینی به نو بودن زبان و واژگان نیز توجه داشته باشند، چرا که اثر دینی باید جاذبه داشته باشد؛ اگر نسبت به واژگان جدید و زبان نو توجه نشود، اثر آیینی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه اشعار آیینی باید در جهت تبیین معارف نورانی اهل بیت (ع) حرکت کند، بیان کرد: از شعر آیینی باید عطر عقیده و رنگ و بوی ایمان به مشام برسد؛ متأسفانه این مهم در برخی از شاعران آیینی کمرنگ است و کمتر بدان توجه می‌کنند.

در محفل شعر شهدای روحانی استان قم، حجت‌الاسلام مالامیری پدر روحانی شهید مفقودالاثر مدافع حرم، شهید «محمدمهدی مالامیری» به قرائت اشعاری عاطفی و تاثیرگذار در وصف فرزند شهیدش پرداخت.

همچنین در این مراسم، تعدادی از شاعران برتر شعر شهدای روحانی با حضور «سید موسی حسینی کاشانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار