یادداشت/ احمد کاظم‌زاده

قدس و فلسطین زیر چکمه مربع آشوبگران

بعد از آنکه دونالد ترامپ با زیر پاگذاشتن قطعنامه‌های سازمان ملل انتقال سفارت آمریکا را از تل‌ آویو به بیت‌المقدس اعلام کرد، رژیم صهیونیستی جرئت و جسارت بیشتری برای تسریع اقدامات توسعه‌طلبانه و ضدصلح خود در سرزمین‌های اشغالی و به خصوص قدس پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۷۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 04January 2018

قدس و فلسطین زیر چکمه مربع آشوبگرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، احمد کاظم‌زاده در یادداشتی نوشت:

بعد از آنکه دونالد ترامپ با زیر پاگذاشتن قطعنامه‌های سازمان ملل انتقال سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس اعلام کرد، رژیم صهیونیستی جرئت و جسارت بیشتری برای تسریع اقدامات توسعه طلبانه و ضدصلح خود در سرزمین‌های اشغالی و به خصوص قدس پیدا کرده است. حزب حاکم لیکود الحاق کل کرانه باختری را به فلسطین اشغالی مطرح کرد و پارلمان این رژیم نیز با تصویب قانونی حتی امید به واگذاری بخشی از قدس را به فلسطینی‌ها در هر طرح احتمالی از بین برد. در این میان دونالد ترامپ باز وارد عمل شد و قطع کمک‌های امریکا را به فلسطینی‌ها و مؤسسه کار و امداد سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی اعلام کرد. 

چند عامل موجب شده است که راستگرایان حاکم بر رژیم صهیونیستی و امریکا در پایمال کردن باقی‌مانده حقوق فلسطینی‌ها و مسلمانان در فلسطین و قدس گستاخ‌تر شوند:

نخست اینکه واکنش فلسطینی‌ها در داخل و واکنش کشورهای اسلامی و غیراسلامی در خارج در حد انتظار و متناسب با عمق و گستره فجایع ناشی از اعلامیه ترامپ نبوده است و لذا رژیم صهیونیستی با ارزیابی واکنش‌ها به این نتیجه رسید که می‌تواند مراحل بعدی پروژه تشکیل دولت خالص یهودی و گسترش مرزهای آن را به کل فلسطین و حتی خارج از آن به مرحله اجرا بگذارد. از این دید در صورتی که واکنش فلسطینی‌ها در حد واکنش به دیدار آریل شارون از صحن مسجدالاقصی در سال 2000 میلادی می‌بود که به آغاز و فراگیری انتفاضه ظرف مدت چند روز منجر شد یا کشورهای اسلامی و غیراسلامی در روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر می‌کردند و ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان نیز به خرید کالاهای امریکایی اقدام می‌کردند نه رژیم صهیونیستی می‌توانست به توسعه‌طلبی‌های خود تا این حد سرعت و شتاب دهد و نه اینکه دولت ترامپ بی‌محابا به حمایت‌های بی‌حد و حصر خود ادامه می‌داد. 

عامل دوم در افزایش توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی و حمایت‌های دولت ترامپ از آن، اطمینان خاطری است که هر دو طرف از جناح کودتاگر حاکم بر عربستان دریافت کرده‌اند و در واقع این کشور در بده‌بستان‌های کلان خود با راستگرایان حاکم بر فلسطین اشغالی و کاخ سفید حاضر شده است فلسطین را قربانی مطامع منطقه‌ای خود کند و حتی در مواردی از امریکا و رژیم صهیونیستی نیز پیش بیفتد. بر این اساس هیچ تردیدی نیست که بخش عمده‌ای از مسئولیت دور جدید توسعه‌طلبی‌ها و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی و افزایش حمایت‌های دولت ترامپ از آن متوجه عربستان و جناح کودتاگر حاکم بر این کشور است. 

در این میان نباید از این واقعیت نیز غافل شد که اگر پروژه براندازی مربع آشوب شامل امریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات در ایران پا می‌گرفت، این رژیم برای اجرای بقیه طرح‌های اشغالگرانه خود در فلسطین و قدس و خارج از آن به وسوسه می‌افتاد و پروژه تشکیل دولت خالص یهودی را کلید می‌زد اما اکنون که این پروژه در نطفه خفه شده مجبور است با احتیاط عمل کند یا اینکه برای ایجاد حاشیه امن برای خود به فکر قربانی کردن یک کشور دیگر بیفتد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار