مهدی فضائلی:

اغتشاشات، حاصل ادغام جریان‌های سلطنت‌طلب، نفاق و وندالیسم است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینکه عده‌ای نیمه‌شب به کلانتری و به ماشین آتش‌نشانی حمله کنند، درست نیست. حمله به اماکن و اموال عمومی که مورد نیاز مردم محسوب می‌شود، ارتباطی با ماهیت مطالبات اقتصادی ندارد.
کد خبر: ۲۷۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰ - 04January 2018

اغتشاشات، حاصل ادغام جریان‌های سلطنت‌طلب، نفاق و وندالیسم استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با اشاره به ارزیابی خود از ریشه اغتشاشات اخیری که در کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: چیزی که امروز در شکل آشوب و اغتشاش در برخی نقاط کشور مشاهده می‌کنیم در ابتدا با ادعای این بود که یکسری اعتراضات به مسائل اقتصادی و معیشتی و بحث بیکاری و امثالهم مطرح می‌شود، ولی الان هیچ نشانه‌ای از چنین مطالباتی را در این حوادث نمی‌بینیم.

وی ادادمه داد: اگر مطالبه اقتصادی باشد باید در شعار‌ها و آنچه این افراد مطرح می‌کنند خود را نشان دهد که امروز شعار‌های اقتصادی و امثالهم را نمی‌بینیم و نمی‌شنویم.

حمله به اماکن و اموال عمومی با مطالبات اقتصادی در تضاد است

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر مطالبات اقتصادی باشد نحوه پیگیری آن هم باید از مسیر خودش باشد، تصریح کرد: اینکه عده‌ای نیمه‌شب به کلانتری و به ماشین آتش‌نشانی حمله کنند، درست نیست. حمله به اماکن و اموال عمومی که مورد نیاز مردم محسوب می‌شود، ارتباطی با ماهیت مطالبات اقتصادی ندارد.

وی افزود: کاملا مشخص است که در ابتدا هم بهانه و علت اولین تجمعات مطالبات اقتصادی بود، ولی به سرعت به انحراف کشانده شد و دیگرانی که هیچ علاقه و‌انگیزه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور ندارند و حتی خودشان در بروز مشکلات نقش داشتند، آن‌ها سوار بر این مساله شدند و آن را به بیراهه بردند و می‌بینیم چه مسیری را طی می‌کند که نه‌تن‌ها مشکلی از مسائل اقتصادی کشور را حل نمی‌کند بلکه مشکلات دیگری را اضافه یا مشکلات قبلی را تشدید می‌کند.

حل مشکلات اقتصادی در گروی امنیت کشور است

فضائلی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که به حل مشکلات اقتصادی کمک می‌کند بحث امنیت است، خاطرنشان کرد: اگر امنیت در کشوری آسیب ببیند هیچ فعال اقتصادی‌ای حاضر نیست در چنین شرایطی ریسک کند و بخواهد حرکت اقتصادی انجام دهد. قطعا چنین اقداماتی مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی را تشدید خواهد کرد که در این چند روز نشانه‌های آن را مشاهده کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که خیلی از جریانات و دولت و مجلس قائل بودند مرزبندی‌ای بین معترضان با اغتشاشگران صورت گیرد، شعار‌ها به سمت رادیکال‌تر شدن رفت و از فضای اقتصادی دور شد. به نظر شما چه کسانی پشت پرده این قضیه هستند که این شعار‌ها را به سمت مسائل سیاسی سوق می‌دهند، گفت: تشریح این مساله سخت نیست یعنی از جنس شعار‌ها و نوع رفتاری که اغتشاشگران دارند چند جریان را می‌توان در کنار هم و در ترکیبی با هم را مشاهده کنیم.

اغتشاشات حاصل ترکیب جریان‌های سلطنت‌طلب، نفاق و وندالیسم است

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: یکی از این جریان‌ها، جریان سلطنت‌طلب است که تشویق‌کننده و تحریک‌کننده این مساله است. از سوی دیگر جریان نفاق است که خیلی فعال تلاش می‌کنند که مسائل را هدایت کنند. جریان دیگر که خیلی حائز اهمیت است جریان وندالیسم است که هرج‌و مرج، آشوب و تخریب را انجام می‌دهند. می‌توان گفت که ترکیبی از این جریانات موجب بروز مسائلی اینچنین شده است.

وی با بیان اینکه اگر نگاه دقیقی به صحنه کشور داشته باشید، حجم این مسائل به نسبت وسعت کشور و جمعیت کشور قابل ملاحظه نیست و تعداد کسانی که این حرکت‌ها را انجام می‌دهند به لحاظ کمی بسیار قلیل هستند، اظهارداشت: فقط سروصدای این‌ها زیاد است و به دلیل نوع رفتاری که این‌ها دارند و داشتند یک فضای متشنج را ایجاد کردند و البته بازنشر را بلندگو‌ها در سطح گسترده در دنیا انعکاس می‌دهند. کسانی که خبر ندارند گمان می‌کنند در سراسر ایران یک اتفاق گسترده عجیبی رخ داده است.

فضائلی تصریح کرد: حجم و کیفیت این اتفاقات را بیش از آنچه وجود دارد نباید اجازه دهیم بزرگنمایی صورت پذیرد. متاسفانه همان‌طور که در ابتدای صحبتم هم اشاره کردم ترکیب جریان سلطنت‌طلب، نفاق و وندالیسم باعث شد تا توانستند چنین شرایطی را ایجاد کنند.

رد پای برخی از کشور‌های منطقه در اغتشاشات اخیر

وی در ادامه تاکید کرد: حمایت‌های عالی‌ترین مقامات کشور‌های غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی و ردپای برخی کشور‌ها در منطقه، مشاهده می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی اظهارداشت: شاید فقط در مشهد این اعتراضات را مشاهده کرده باشید که شعار‌ها رنگ و بوی اقتصادی داشت و شعار‌هایی همچون مرگ بر گرانی می‌شنیدید و بلافاصله با سرعت زیادی جریانات سوار شدند و آن را به بیراهه کشاندند.

وی یادآور شد: اگر در اعتراضات مطالبات اقتصادی وجود داشته باشد اصل مطالبه درست است و حتما مسئولان کشور به‌خصوص مسئولان اجرایی کشور و دولت باید پاسخگوی چنین مطالباتی باشند و تلاش کنند پاسخ مناسبی به این مطالبات بدهند و نشان دهند اهتمام برای حل مشکلات اقتصادی کشور و رفع رکود و ایجاد شغل و چیز‌هایی از این قبیل دارند. همه این‌هایی که می‌تواند جزء مطالبات درست و بحق مردم باشد.

فضائلی تصریح کرد: درخصوص مطالبات اقتصادی مردم مساله‌ای وجود ندارد، اما برخی جریانات که قبلا هم نام بردم این مساله را به بیراهه کشانده و امروز دیگر محتوای اقتصادی را در مطالبات مردم نمی‌بینیم و شعار‌ها و مسائل و نحوه رفتاری که مشاهده می‌شود نسبتی با چنین مطالباتی ندارد.

رسانه‌ها وظیفه آگاهی‌بخشی در نحوه ابراز مطالبه‌گری دارند

وی در ادامه به نقش و رسالت رسانه‌ها در تبیین این اغتشاشات اشاره کرد و افزود: در چارچوب کارویژه‌ها و وظایفی که رسانه‌ها دارند یکی از کار‌های مهم بحث آگاهی‌بخشی نسبت به موضوعات است که اساسا مطالبه‌گری و ابراز مطالبه به چه شکل و با چه شیوه‌ای باید باشد و نتیجه چنین رفتاری چه آسیب‌ها و خساراتی را برای کشور به همراه دارد و برای کسانی که در این تجمعات شرکت می‌کنند ولو اینکه واقعا مطالبات اقتصادی داشته باشند، چه مشکلات اقتصادی را ایجاد می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آگاهی‌بخشی نسبت به اینکه چه کسانی نسبت به این مساله سوءاستفاده می‌کنند و چه بهره‌برداری‌هایی انجام می‌شود که هیچ ارتباطی با مطالبات درستی که در این مجموعه‌ها وجود دارد، ندارد. این‌ها محور‌هایی است که باید در بخش آگاهی‌بخشی صورت گیرد.

پیگیری مطالبات از سوی رسانه‌ها مردم را امیدوار می‌کند

وی با بیان اینکه وظیفه دوم رسانه‌ها در این حوادث، بحث دنبال کردن مطالبات درست مردم است، تصریح کرد: مردم باید ببینند که مطالبات درست و واقعی آن‌ها توسط رسانه‌ها پیگیری می‌شود و مسئولان ذی‌ربط در مقام پاسخگویی و پذیرش مسئولیت در قبال این مطالبات قرار می‌گیرند که این می‌تواند نقطه امیدی برای مردم باشد.

رسانه‌ها باید با القای یأس و نا امیدی دشمن مقابله کنند

فضائلی پرهیز رسانه‌ها از سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم را به‌عنوان سومین نقش رسانه‌ها معرفی کرد و اظهارداشت: اگر رسانه‌هایی در مسیر سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم باشند، مردم را ناخودآگاه تحریک می‌کنند، لذا اگر رسانه‌ها می‌خواهند در مهار چنین مساله‌ای کار کنند باید در مسیر امیدآفرینی و مقابله با یأسی که دشمن به صورت جدی از ماه‌ها قبل با القائات مختلف در مایوس کردن مردم انجام می‌دهند، حرکت و امیدآفرینی کنند و جامعه را به صورت واقعی نسبت به اتفاقات مثبتی که در کشور رخ می‌دهد و مسیری که کشور طی می‌کند، آگاه کنند. این کمک می‌کند تا با ایجاد یاس مورد نظر دشمن مقابله صحیحی صورت گیرد.

منبع: فرهیختگان

نظر شما
پربیننده ها