الأخبار بررسی کرد؛

راهبرد مشترک محور آمریکا، اسرائیل و عربستان برای استفاده از آشوب‌های اخیر در ایران

روزنامه لبنانی الأخبار در یادداشتی نوشت: علیرغم اینکه آشوب‌های اخیر ایران تا حدودی داخلی بود، ولی محور آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال استفاده از این آشوب‌ها در راستای راهبرد مشترک خود هستند.
کد خبر: ۲۷۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ - 05January 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه «الأخبار» لبنان در یادداشتی به آشوب‌های اخیر ایران پرداخت و آن را نتیجه تلاش‌های محور ۳ جانبه آمریکا، اسرائیل و عربستان دانست.

براسا این نوشته، اگر چه آشوب‌های اخیر ایران دلایل داخلی داشته، ولی آنچه از ابتدای این آشوب‌ها مشهود بود تلاش آمریکا، اسرائیل و عربستان با هدف استفاده از این آشوب‌ها در راستای راهبرد مشترک و از پیش تعیین شده بود که هدف از آن، بی‌ثبات کردن نظام جمهوری اسلامی ایران و تضعیف آن برای مقدمه سازی جهت سرنگون کردن آن در صورت فراهم شدن شرایط بود.

مواضع بقیه کشور‌های دنیا چه در شکل و چه در محتوا، از آنچه که از این محور سه جانبه مذکور صادر شد، از جمله مواضع متحدان قدیمی آمریکا متمایز بود.

الأخبار می‌نویسد، اغراق آمیز نیست اگر پشت پرده و محاسبات ایدئولوژیک، سیاسی- انتخاباتی‌ای را که بر موضع «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص قدس تأثیر گذاشت همان مواردی بدانیم که موضع فعلی وی در ارتباط با ایران را تحت الشعاع قرار داده است.

در بخشی از این یادداشت به چرایی این اقدام آمریکا اشاره شده است و آن اینکه «هسته نظامی» تیم ترامپ، مانند «جیمز متیس»، وزیر دفاع، «جان کلی»، رئیس کارکنان کاخ سفید و «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا که نمایندگان بارز این کشور به شمار می‌روند، به دلایلی که به نظر می‌رسد «مستقیما» آمریکایی بوده و مرتبط با اتهام‌هایی مطرح شده علیه ایران است، نسبت به تهران کینه و نفرت دارد.

علاوه بر این نفرت و کینه، ترامپ در این ارتباط دلیل دیگری دارد و آن تمایل به هم ذات پنداری کامل با موضع رژیم اسرائیل در قبال ایران است.

از نظر اسرائیل، ایران آخرین کشور در منطقه و جهان است که به صورت فعال با آن درگیر است و تحت هر شرایطی حاضر نیست این رژیم را به رسمیت بشناسد.

الأخبار به روابط کشور‌های منطقه و دنیا با رژیم اسرائیل اشاره می‌کند و می‌نویسد بیشتر کشور‌های اروپایی با این رژیم روابط اقتصادی و سیاسی داشته و در برهه‌ای نیز تقویت شده است، در این بین دو کشور عربی در مقابل مذاکرات صلح حاضر شده‌اند اسرائیل را به رسمیت بشناسند و بقیه کشور‌های عربی نیز با صرح سازش اعراب با اسرائیل موافق بوده و آماده‌اند براساس راه حل «زمین در مقابل صلح» آن را به رسمیت بشناسند و در این بین برخی از این کشور‌ها در حال حاضر علیه آنچه که "تهدید ایران" خواند می‌شود، ائتلاف تشکیل داده‌اند.

رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقا نیز موفق شده است روابط خوبی با این کشور‌ها داشته باشد.

البته در آمریکای لاتین برزیل و بولیوی اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با این رژیم کردند.

موضع ایران در قبال مقاومت همانگونه که رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان اعلام داشته‌اند، حمایت ویژه و مداوم از مقاومت در طول بیش از ۳ دهه اخیر بوده است به گونه‌ای این حمایت ایران باعث شد جنبش‌های مقاومت بتوانند با اسرائیل مقابله کرده و حتی به پیروزی‌های برسند.

این حمایت ایران از سوی دیگر به آن کمک کرد تا بتواند به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شود که توانست محاصره‌ای را که از ابتدای انقلاب علیه آن بود، با طرح استقلال محور و ضد آمریکایی‌اش بشکند.

موضع ایران در قبال آرمان فلسطین فوائد راهبری زیادی به لطف ائتلاف این کشور با جنبش‌های مردمی تأثیر گذار داشت که بعد از سلسه جنگ‌ها و درگیر‌های خونین ثابت کرد که این اقدام ایران «سرمایه‌گذاری سودآوری» است که توانست تغییرات واقعی در موازنه قدرت‌های منطقه‌ای ایجاد کند.

روزنامه الأخبار می‌نویسد، اگر این شبکه از ائتلافات منطقه‌ای و در رأس آن‌ها مقاومت نبود، دولت آمریکا در زمان «بوش» پسر در حمله به ایران به دلیل برنامه صلح آمیز هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیک و طرح‌های توسعه صنعتی، علمی و تکنولوژی تهران، لحظه‌ای تردید نمی‌کرد.

از جمله راهبرد‌های ثابت آمریکا در منطقه خاورمیانه این است که اجازه ندهد کشوری به ویژه کشوری که دارای نفت و منابع سرشار انسانی و اقتصادی است، به قطبی منطقه‌ای مستقل تبدیل شود که می‌تواند بر سایر کشور‌های منطقه تأثیرگذار باشد و ایران کنونی شرایط این چنین دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار