پرونده هشتمین جشنواره فیلم عمار بسته شد/ معرفی برندگان

پرونده هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان در چند بخش بسته شد.
کد خبر: ۲۷۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ - 05January 2018

پرونده هشتمین جشنواره فیلم عمار بسته شد/ معرفی برندگانبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار عصر جمعه ۱۵ دی ماه با قرائت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم، دادالله امیری در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در ادامه سرود ملی کشورمان و کلیپی از اتفاقات هشتمین دوره جشنواره عمار پخش شد. وحید رضازاده آذری فرزند شهید رضازاده آذری از شهدای کارگر و سیدمحمدعلی صدری نیا به طور مشترک اجرای آیین اختتامیه را برعهده داشتند.

بعد از پخش کلیپی از دیدار دست اندرکاران جشنواره عمار با رهبری در سال ۹۱ و اجرای گروه سرود اسراء اولین بخش اهدای جوایز هشتمین جشنواره عمار برگزار شد.

در بخش نقد درون گفتمانی، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «حرام می‌خوریم؟!» به کارگردانی هادی محمدی نسب و «سوخت ما سوخت» به کارگردانی یاسین خوش آمد زهی و «ترخیص» به کارگردانی مهدی انصاری، لوح افتخار این بخش را به «میراث آلبرتا ۳» به کارگردانی حسین شمقدری اهدا کرد. همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «تلکه» به کارگردانی مسعود کارگر و «فروشنده» به کارگردانی علیرضا بوالی اهدا کرد. جایزه ویژه بخش مستند نقد درون گفتمانی هم به اثر «زمستان یورت» به کارگردانی میلاد میرزا باقری اهدا شد.

میلاد میرزا باقری، کارگردان مستند «زمستان یورت» بعد از دریافت جایزه خود با بیان این که خوشحالم که با این مستند توانستم صدای کارگران مظلوم معدن یورت باشم، تصریح کرد: اگر تریبون‌های نماز جمعه و صدا و سیما تریبون مظلومیت کارگردان ستمدیده بودند، شاید امروز آن ۴۳ شهید معدن یورت در کنار ما بودند به واسطه تولید ملی از آن‌ها تقدیر می‌کردیم.

حسین شمقدری، کارگردان «میراث آلبرتا ۳» نیز بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در روز‌های پر التهاب جامعه گفت: علمکرد صدا و سیما در این دوران عملکردی بچگانه است و خبری از وقایع این روز‌ها در شبکه خبر نیست.

وی با بیان اینکه این روز‌ها جوانان بسیاری در جشنواره عمار و دیگر نهاد‌های انقلابی در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: متأسفانه همچنان مدیران شبکه خبر را مدیرانی میانسال تشکیل می‌دهند.

شمقدری با بیان این‌که ما تربیت می‌شویم تا با رسانه‌های خود یار امام زمان (عج) باشیم اظهار کرد: ان شا الله ظهور نزدیک است.

علیرضا بوالی، کارگردان مستند «فروشنده» با بیان این که جشنواره عمار ثابت کرد اگر صدا و سیما نیز به اثرمان توجه نکرد اثرمان دیده خواهد شد، گفت: اکران‌های مردمی عمار بزرگترین نعمت برای فیلمسازان است و اثر من به همین واسطه در بیش از ۱۰۰ دانشگاه و ۱۰۰۰ مسجد اکران شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم صدا و سیما جسارت داشته باشد و آثاری که به بصیرت گری و روشنگری مردم کمک می‌کند حمایت و پخش کنند.

برگزیدگان این بخش جوایز خود را از دست خانواده جانباختگان معدن یورت (دامن‌زن و مجاهدی) و خانواده شهید مدافع حرم، دادالله امیری دریافت کردند.

در بخش مدافعان حرم، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «زخم صلیب» به کارگردانی محمد صالحی، لوح افتخار این بخش را به «رویای خلافت» به کارگردانی سید مجتبی خیام الحسینی و «بابایی» به کارگردانی مظفر حسین‌خانی هزاوه اهدا کرد. هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «فرزند ایران» به کارگردانی عارف جعفری تقدیم کرد.

عارف جعفری چگینی، کارگردان مستند «فرزند ایران» با بیان این که رسالت ما و رسانه در این روز‌ها گریز از تهران و توجه به نقاطی نظیر سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط محروم کشور است، اظهار کرد: من این جایزه را به مردم این خطه تقدیم می‌کنم.

مظفر حسین خانی، کارگردان مستند «بابایی» نیز با اشاره به موضوع این فیلم که در مورد یکی از شهدای مدافع حرم است، خاطرنشان کرد: تنها سازمانی که از ساخت این فیلم حمایت کرد صدا و سیما بود و در انتقادات امشب جشنواره عمار از صدا و سیما، من از آن‌ها تشکر می‌کنم.

در بخش جنگ نرم، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «محرمانه کولا» به کارگردانی لقمان یدالهی، لوح افتخار این بخش را به «تله اسکرین» به کارگردانی مصطفی حریری اهدا کرد. هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «پرزیدنت آکتورسینما» به کارگردانی محمدرضا بورونی اهدا کرد.

بعد از تقدیر از برگزیدگان این چند بخش، با پخش کلیپی و معرفی «موزاییک مرگ بر آمریکا» به عنوان یکی از هدایای مردمی جشنواره، این هدیه ویژه به محمدرضا بورونی، کارگردان مستند «پرزیدنت آکتور سینما» تعلق گرفت.

در بخش بیداری اسلامی و جهانی، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «نار و انار» به کارگردانی حیدر بنی حمزه لوح افتخار این بخش را به اثر «قصر قند» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و «حرمان» به کارگردانی حمید عبداله‌زاده تقدیم کرد. هیات داوران فانوس این بخش را به «با صبر زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی اهدا کرد.

دومین هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار که عروسکی از شهر فوعه سوریه بود، به وحید فراهانی کارگردان مستند «باصبر زندگی» تعلق گرفت. «باصبر زندگی» روایت تبادل مردم محاصره شده فوعه و کفریا با اسرای داعشی است که با بمبگذاری داعش، به یک تراژدی تبدیل می‌شود.

نامه‌ای نیز به همراه این عروسک از طرف «رجا قیشانی»، یکی از اهالی فوعه خطاب به وحید فراهانی، کارگردان مستند و اهالی رسانه ارسال شده بود که در این مراسم قرائت شد.

رضا برجی از داوران بخش جنگ نرم هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره عمار گفت: تبریز به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ شناخته شد و لباسی که من به تن دارم کار مردم روستای کندوان تبریز است و می‌خواهم بگویم که بیاییم که از کار تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم.

وی با بیان این که به جای کار‌های ترک ترکیه بیایید از تولیدات داخلی حمایت کنیم، تصریح کرد: جنگ اقتصادی به مثابه جنگ سخت است و جنگ فرهنگی است و ما باید به عرصه اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم و در همانند مقابله با تهاجم فرهنگی به مقابله با تهاجم اقتصاد مقاومتی بپردازیم.

در ادامه این برنامه، محدرضا شهبازی از طنزپردازان کشور، استندآپ کمدی خود را درباره اتفاقات و اغتشاشات اخیر اجرا کرد.

بخش دوم اهدای جوایز با معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های «پویانمایی و موشن گرافی»، «جبهه فرهنگی و سبک زندگی» و «تاریخ معاصر» با حضور داوران و خانواده شهید سیدمصطفی حسینی، مرتضی غفوری، داوود رضازاده آذری، برادر شهید شهریاری برگزار شد.

در بخش پویانمایی و موشن گرافی، هیات داوران ضمن تقدیر از اثر «خاطرات و مخاطرات» به کارگردانی میثم حسینی و اثر «شاه رفت» به کارگردانی مرتضی جعفرقلی زنجانی لوح افتخار این بخش را به «رئیس» به کارگردانی احسان سنایی راد اهدا کرد.

در بخش پویانمایی، هیات داوران ضمن تقدیر از پویانمایی «رقص شمشیر» به کارگردانی وحید مباشری به دلیل بیان روان قصه در عین سادگی فرم و ساختار و پویانمایی «ترامپت» به کارگردانی رسول آذرگون به خاطر فضاسازی و شخصیت سازی جذاب، لوح افتخار این بخش را به اثر «صفر در سفر» به کارگردانی موعود شیخ بهائی به دلیل ایجاد فضای شاد و مفرح برای بیان موضوع اقتصاد مقاومتی اهدا کرد.

هیات داوران در بخش جبهه فرهنگی و سبک زندگی، ضمن تقدیر از اثر «زنگ کار» به کارگردانی هاشم مسعودی به دلیل تشویق نوجوانان به کار و تقویت فرهنگ اتکا به خود که از مسایل مهم و دارای اولویت است و «امید در برزخ» به کارگردانی رضا سورانی به دلیل معرفی یک نمونه موفق از پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و ارائه راه حل این مشکل لوح افتخار این بخش را به اثر «بار دیگر زندگی» به کارگردانی «امید مدحج» به علت روایتی هنری و خلاقانه از اردو‌های جهادی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «فرج الله سلحشور» به کارگردانی محمد سعید غدیریان به دلیل روایتی موجز و مکفی از زندگی یک قهرمان فرهنگی انقلاب و نسبت فرم و محتوای مناسب اهدا کرد.

لوح هنری این بخش با توجه به موضوع به روز و مبتلابه و ساختار قوی به دو اثر «من می‌مانم» و «در آستانه فصل سرد» به کارگردانی فاطمه مرزبان اهدا شد.

هیات داوران هشتمین جشنواره عمار در بخش تاریخ معاصر، ضمن تقدیر از اثر «میرزا جواد» به کارگردانی سعید فرجی و «تختگاه هیچکس» به کارگردانی مجتبی غفوری و «گیلن باره» به کارگردانی داوود مرادیان و «عبور ناممکن» به کارگردانی سید مسعود امامی لوح افتخار این بخش را به اثر «از فوتبال تا پیروزی» به کارگردانی محمد حسن یادگاری اهدا کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «اولین برخورد» به کارگردانی حمید رضا حیدری تقدیم کرد.

جایزه ویژه این بخش هم به اثر «قائم مقام» به کارگردانی سید محمد علی صدری نیا اهدا شد.

حمیدرضا حیدری، کارگردان مستند اولین برخورد اظهار کرد: امیدوارم آن روزی که بچه‌های رسانه انقلاب فتح قدس را روایت می‌کنند ما نیز از راویان این فتح بزرگ باشیم.

محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند فوتبال تا پیروزی نیز با بیان این که با ساخت این مستند می‌خواستم بگویم که همه با هم با هر اختلاف نظری باید ایران را بسازیم، گفت: من از مسئولان فرهنگی می‌خواهم به ما اجازه دهند که نقد کنیم؛ چرا که اگر ما نقد نکنیم افرادی از بیرون ما را نقد می‌کنند و آن نقد ممکن است به گونه‌ای باشد که تبعات مخربی برای کشور به همراه خواهد داشت.

هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار در این بخش چفیه شهید رسول خالقی پور بود که بعد از پخش کلیپی در معرفی این هدیه ویژه، به سیدمحمدعلی صدری نیا کارگردان مستند «قائم مقام» اهدا شد.

این هدیه ویژه توسط مادر شهیدان خالقی پور به این کارگردان جوان تقدیم شد. این هدیه ویژه سال گذشته در هفتمین دوره جشنواره عمار به ابوالقاسم طالبی اهدا شده بود.

در ادامه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره عمار، جایزه شهید سیاح طاهری که از طرف دبیرخانه جشنواره به اکران کنندگان مردمی اهدا می‌شود، با قرایت پیام شفاهی رهبری به اکران کنندگان و تشویق ممتد حاضران برای ۱۵ هزار اکران کننده مردمی عمار به اکرم حیدری به نمایندگی از اکران کنندگان مردمی شهر نهاوند همدان اهدا شد.

پیام شفاهی رهبر انقلاب خطاب به اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار نیز به شرح زیر خوانده شد: کار باارزشی است، چون اگر چنانچه این‌ها نباشند، کسی که تولید می‌کند کارش بی فایده خواهد بود. این‌ها کسانی هستند که به کار فایده می‌بخشند. پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶ – سیدعلی خامنه ای.

اکرم حیدری اکران کننده مردمی عمار نیز بعد از دریافت جایزه شهید سیاح طاهری در سخنانی گفت: از دست اندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار تشکر میکنم و به نمایندگی از اکران کنندگان مردمی قول می‌دهیم تمام تلاش خود را انجام بدهیم که آثار این جشنواره هرچه بیشتر و بهتر دیده شوند.

پدر شهید ابوالمعالی نیز پس از اهدای جوایز در سخنانی گفت: دوستی به نام سلیمان الکولی اهل ساحل عاج داشتم که در سفری به ایران آمده بود. او با دستان باز نماز می‌خواند و به همین دلیل با خودم فکر می‌کردم که به ما شیعیان نزدیک است. از او پرسیدم از شیعه چه می‌دانی که پاسخ داد امام خمینی. بعد از مدتی دوباره او را دیدم و به من گفت: شیعه شده است. بعد ازمدتی در سایت‌های مقاومت و دشمنان مقاومت خبری را مشاهده کردم که نوشته بودند سلیمان الکولی در کشور سوریه به شهادت رسیده است. نکته جالب اینکه روی کفن خود نوشته بود فدای حضرت زینب.

عباس سلیمی نمین، داور بخش تاریخ معاصر جشنواره عمار در سخنانی گفت: انتقادی که در این جلسه توسط یکی از دوستان به عملکرد صدا و سیما درمورد نحوه پوشش وقایع اخیر کشور مطرح شد، وارد نیست. در حقیقت این سخنان را ظلمی بر علیه صدا و سیما ارزیابی کردم. علت تاخیر رسانه ملی در پوشش وقایع اخیر تصمیمی بود که توسط شورای عالی امنیت ملی کشور گرفته شده بود و انتقاداتی که در این برنامه بیان شد خیلی دقیق نبود.

محمدعلی صدری نیا، کارگردان مستند «قائم مقام» نیز پس از دریافت جایزه چفیه شهیدان خالقی پور که از مادر این شهیدان دریافت کرد، گفت: این چفیه با ارزش‌ترین هدیه‌ای است که دریافت کرده ام و امیدوارم که دعای خیر همه مادران شهدا بدرقه کار ما باشد و دعا کنید برای ما که اخلاص فرزندان شهید شما را داشته باشیم.

وی با بیان این ساخت مستند «قائم مقام» حاصل تلاشی تیمی است، بیان کرد: ساخت این مستند سال‌ها زمان برده است و در طول این ۴۰ روزی که از زمان ساخت مستند گذشته، بازخورد‌های بسیاری به ما رسیده است که بعضاً نقاط فرمی خوب کار هم در این میان بوده است، اما من می‌خواهم بگویم که مزیت اصلی کار ما صداقت در روایتمان بود و ما تلاش کردیم در مستند قائم مقام تاریخ را صادقانه روایت کنیم.

در ادامه اختتامیه جشنواره عمار، کلیپ مربوط به پاسداشت ویژه امرالله احمدجو، کارگردان آثاری مثل «روزی روزگاری»، «تفنگ سرپر» به نمایش درآمد.

در ادامه با حضور خانواده شهیدان رحیمی، بابایی، قنبری، سنگین، یزدانی و همچنین محمد فیلی، صدرالدین حجازی، هوشنگ توکلی، محمدحسین نیرومند، عباس سلیمی نمین و بیژن نوباوه از امرالله احمدجو تجلیل شد.

در ادامه این مراسم، پذیرایی ویژه برنامه که کلوچه «بسراق» بود در میان حاضران توزیع شد. این پذیرایی توسط خانواده شهدای مدافع حرم و بانوان فعال فرهنگی شهر صفادشت البرز تهیه شده بود.

امرالله احمدجو پس از دریافت فانوس جشنواره عمار گفت: صادقانه عرض می‌کنم که خود را قابل این همه لطف نمی‌دانم و خوشحالم که امروز بین شما علاقمندان سینما هستم.

وی با بیان اینکه کشور ما از جهت مطالعه وضع فقیرانه‌ای دارد خاطرنشان کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار سطح فرهنگ کشور را تا حدودی ارتقا بخشیده است.

احمدجو با بیان اینکه از روزی که با دوستان جشنواره عمار آشنا شدم شور و شعف خاصی در من ایجاد شده است، گفت: جوانان تازه کار نیاز دارند تا آثارشان دیده شود و این جشنواره محفلی برای رسیدن به این مهم است.

وحید جلیلی رییس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی با تقدیر از کسانی که در جشن هنر انقلاب حاضر شدند، گفت: در دوره‌های گذشته سعی کردیم از چهره‌های مردمی برجسته عرصه فیلمسازی تقدیر کنیم که ازجمله این‌ها می‌توانیم به امیر قویدل، میرباقری، سلحشور، ده نمکی، طالبی، جعفری جوزانی و حسین زندباف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امشب بنا داریم به پاس خدمتی که امرالله احمدجو در خدمت به سینمای مردمی انجام داد از این کارگردان باسابقه سینمای ایران تشکر کنیم، گفت: احمدجو با نگاه دقیق مردم شناسانه تاریخ پرفراز و نشیب ملت را روایت کرد.

او ادامه داد: اگر ما امثال احمدجو در جامعه فراوان داشتیم بهتر و سریع‌تر به سمت جامعه آرمانی پیش می‌رفتیم و این تقدیر امروز جشنواره عمار کمترین کاری است که می‌توانیم از این کارگردان سینمای مردمی داشته باشیم.

جلیلی در پایان تصریح کرد: حیف است کشوری که تاریخ و فرهنگ به این قدرتمندی دارد از تماشای آن‌ها محروم شود و این فضای غنی سنتی چیزی بود که درکار‌های احمدجو مشاهده می‌شد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار