دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

قضاوت عجولانه در مورد گشت‌های بسیج در محلات

برخی از مسئولان در مورد طرح گشت‌های بسیج در محلات جهت کمک به نیروی انتظامی در برقراری امنیت قضاوت‌های عجولانه‌ای داشتند که رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: باید با این بزرگواران جلساتی برگزار کرد و آنان را نسبت به کیفیت و نحوه‌ی اجرای این طرح آگاه کرد.
کد خبر: ۲۷۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶ - 06January 2018
قضاوت عجولانه در مورد گشت‌های بسیج در محلاتگروه اجتماعی دفاع پرس ـ. رحیم محمدی؛ اولین بار سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری هفته بسیج از فعالیت جدید بسیج در قالب طرح «گشت بسیج در محلات» سخن به میان آورد. چندی بعد نیز سردار یزدی فرمانده سپاه تهران بزرگ با حضور در جلسه شورای شهر تهران از تصمیم بسیج برای اجرای این طرح خبر داد، اما این بار بازتاب‌های مختلفی از سوی برخی مسئولان و رسانه‌ها در پی داشت؛ لذا سردار غیب‌پرور در گفت‌وگو با ما درباره این واکنش‌ها اظهار داشت: واکنش‌ها قابل احترام است اما در خصوص این طرح باید با بزرگواران جلسه بگذاریم و با آنان در مورد چرایی و چگونگی اجرای این طرح صحبت کنیم.

وی افزود: قضاوت در خصوص این طرح زمانی صورت گرفت که جرئیات طرح ارائه نشده بود و می‌بایست این عزیزان ابتدا صحبت‌ها را گوش می‌دادند و طرح را متوجه می‌شدند؛ از سوی دیگر ما آمادگی داریم تا طرح را اصلاح و تکمیل کنیم.

پس با توجه به این سخنان متوجه می‌شویم اظهاراتی که علیه این طرح عنوان شده عجولانه صورت گرفته است، زیرا مطابق بند «ب» ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 «مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می‌شوند؛ از قبیل: رؤسا، معاونان و مأموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان، مأموران وزارت اطلاعات و مأموران‏ نیروی‏ مقاومت‏ بسیج‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب ‏اسلامی و همچنین سایر نیرو‌های مسلح در مواردی که به موجب قانون تمام یا برخی از وظایف ضابطان به آنان محول شود، ضابط محسوب می‌شوند.»

پس مطابق این قانون بسیج به عنوان ضابط قوه قضاییه شناخته می‌شود و می‌تواند طرح‌های ارتقای امنیت را با هماهنگی قوه قضاییه اجرا کند.

از سوی دیگر سردار «محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه تهران بزرگ در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد: فکر می‌کنم عزیزانی که درباره این طرح مصاحبه داشتند، مقداری در این رابطه عجولانه قضاوت کردند؛ اجرای این طرح باعث می‌شود تا مردم شیرینی آن را احساس کنند؛ البته کسانی که در این رابطه اظهاراتی داشتند جهت کمک به سپاه و بسیج بوده است و از همه آن بزرگواران کمال تشکر را داریم.

سردار یزدی اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این طرح، مردم طعم شیرین امنیت، دوری از اعتیاد و جلوگیری از سرقت، محرومیت زدایی و امثالهم را در تهران احساس کنند.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح به طور حتم ماموریت نیروی انتظامی است، ولی برای ریشه کردن بسیاری از معضلات اجتماعی توافق‌هایی بین ناجا و بسیج و سایر دستگاه‌ها به وجود آمده است و بسیج این آمادگی را دارد که در دیگر ماموریت‌ها نیز به آن دستگاه‌ها کمک کند.

نیروی انتظامی به دلیل تعدد ماموریت‌هایی که دارد شاید آن گونه که مردم انتظار دارند توان نیرویی و امکاناتی لازم برای گشت‌زنی در محلات و برقراری امنیت را نداشته باشد، اما بسیج به دلیل آن که در هر محله‌ای پایگاهی دارد و اینکه اهالی محل را می‌شناسند، می‌توانند عملکرد خوبی در ارتقای امنیت محلات در ساعات ابتدایی و پایانی روز داشته باشند.

انتهای پیام/ 231
نظر شما
پربیننده ها