آزیتا ترکاشوند:

حضور در فیلم‌های دفاع مقدسی جزو اولویت‌های من است

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: همیشه بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی جز اولویت‌های من است؛ چون فعالیت در این عرصه سبب ارتقای هنری و معنوی فرد می‌شود.
کد خبر: ۲۷۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ - 06January 2018

حضور در فیلم‌های دفاع مقدسی، جزو اولویت‌هایم استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آزیتا ترکاشوند، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گویی درباره جایگاه زن در سینما اظهار کرد: در سال‌های آغازین انقلاب نگاه به زن در سینمای ایران شکلی کاملا هنرمندانه داشت، به نحوی که حضور زنان در سینما تنها به واسطه هنر بازیگری نمود پیدا می‌کرد؛ اما با گذشت زمان شرایط کمی تغییر کرد و ما دیدیم که معمولاً حضور بازیگران متکی به چهره شد؛ همین عامل هم صدمات بسیار زیادی به هنر بازیگری وارد کرد و ما آسیب‌هایش را به خوبی در آثار سینمایی شاهدیم؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر وضعیت تغییر کرده است.

وی افزود: امروز تنها دیگر ظاهر تنها دلیل حضور بازیگر جلوی دوربین نیست، بلکه شرط مهم داشتن توانایی بازیگری است؛ البته نمی‌خواهم بگویم که شرایط کاملا آرمانی شده، چون در نهایت ممکن است همیشه برخی سو استفاده‌ها وجود داشته باشد، اما کمیت این قبیل کار‌ها (استفاده از چهره) به شدت از میزانش کم شده است. با توجه به توضیحات ارائه شده می‌خواهم این نکته را مد نظر قرار دهم که هرگاه توجه به هنر بیش از ظاهر محور انتخاب‌ها بوده به نوعی بر ارزش‌های حاکم بر بازیگری نیز افزوده شده است.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که یک بازیگر جدا از ارزش‌های فنی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا حضورش در سینما ماندگار شود؟ چنین جواب داد. از نگاه من علاوه بر کیفیت بازیگری که شرطی دائمی و ویژه در بازیگری است، داشتن اخلاقیات اسلامی نیز می‌تواند به وی در بالا رفتن کیفیت کارش کمک کند، چون این خصیصه به نوعی وی را به سمت اوج هدایت می‌کند. دلیل این اتفاق نیز این است که بازیگر از بسیاری از حاشیه‌های احتمالی دور می‌ماند و تمرکزش را تنها به روی کارش متمرکز می‌کند. این نکته نیز تنها در بازیگری نمود ندارد، بلکه در تمامی بخش‌های هنر می‌توان این امر را مشاهده کرد.

ترکاشوند در پاسخ به این سوال که آیده‌ال وی برای حضور در سینما چیست؟ گفت: این سوال خوبیست که باید به آن جدی پاسخ داد، زیرا برخ مواقع حضور در سینما تنها برای شهرت است. این ویژگی به هیچ وجه منتج به جواب خوب نخواهد شد، اما اگر حضور در سینما با این انگیزه انجام شود که اقدامی هنری رخ دهد، مطمئناً دست‌آورد‌های آن هم ماندگار خواهد بود. گواه این ادعا را هم می‌توان در هنرمندان این مرز و بوم به وضوح مشاهده کرد، زیرا کسانی نامشان در هنر این سرزمین ماندگار شد که به موضوعات اخلاقی توجهی ویژه داشتند.

بازیگر فیلم سینمایی «اشنوگل» در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر این که برایش حضور در چه فیلم‌هایی در اولویت است؟ گفت: بازیگران در سینما ما چندان انتخاب کننده نیستند و بیشتر انتخاب می‌شوند. این اتفاق هم پسندیده نیست، اما به شخصه در دوست دارم در کار‌هایی حضور داشته باشم که در آن‌ها هم ارزش‌های دینی مد قرار گرفته باشد هم کیفیت هنری، البته کار‌های دفاع مقدسی هم همیشه برایم جایگاهی ویژه دارد.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار