نقش تیپ ۱۲ قائم (عج) و جهادگران استان سمنان در عملیات کربلای ۵

مهم‌ترین کار جهاد سازندگی در عملیات کربلای ۵ احداث جاده خرمشهر به بصره در منطقه شلمچه بود که از قدیم وجود داشت؛ ولی به علت آب افتادن به صورت باتلاق در آمده و قابل شناسایی و استفاده نبود.
کد خبر: ۲۷۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹ - 09January 2018

عمليات كربلاي 5 و نقش تيپ12 قائم (عج) و جهادگران  استان سمنان/////// 19 دیبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، تیپ ۱۲ قائم (عج) با هفت گردان رزمی آماده عملیات شد. ابتدا گردان «امام رضا (ع)» از سمنان از جناح چپ دژ اول عراق و گردان «کربلا» شاهرود از جناح راست دژ دوم عراق در مورخ ۲۰ دی ماه ۶۵ عمل کردند که به اهداف خود رسیدند و گردان کربلا با لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) الحاق شد. گردان «موسی بن جعفر (ع)» نیز با عبور از خط گردان امام رضا (ع) وارد پنج ضلعی شد و دژ را پاک‌سازی کرد.

گردان «روح‌الله» از دامغان به فرماندهی «محمد علی مشهد» از بالای نهر «خین» وارد شد، در حالی که ۲ گردان لشکر ۵ نصر هم بنا داشتند از جناح دیگر وارد جزیره «بوارین» شوند، جنگ سختی در داخل جزیره به مدت سه شبانه روز شکل گرفت و در نهایت گردان «امام سجاد (ع)» از گرمسار به فرماندهی «عبدالله شهروی» برای کمک به آزادسازی این جزیره فراخوانده شده و بعد از ۱۴ کیلومتر پیاده‌‌روی وارد عمل شد. تا شب بعد هنوز مقر تیپ دشمن که در جزیره مستقر بود کاملا پاک‌سازی نشده بود و نیروی‌های خودی را مورد آزار قرار می‌دادند.

بنابراین شب بعد، گردان «ذوالفقار» از شاهرود توانست بقایای نیرو‌های دشمن را نابود کند و آن منطقه را کاملا پاک‌سازی کرد، ولی دشمن دست بردار نبود و از جناحین جزیره بوارین را تهدید می‌کرد. نیرو‌های خودی نیز عمدتاً با پاتک‌های سنگین مقابله می‌کردند.

گردان حضرت رسول (ص) که در خط پدافندی «خندق» مستقر بود، گردانی جدید و آموزشی جایگزین آن شد و برای ادامه عملیات فراخوانده شد. این گردان (سه گروهان از شهر‌های سمنان، دامغان، شاهرود) در مورخه ۲۵ دی‌ماه ماموریت یافت در ادامه عملیات سرپلی در جزیره ماهی گرفته و وارد شوند و مسیر تدارکاتی نیرو‌های عراقی به جزیره بوارین را قطع کنند که به حدود ۶۰ درصد از اهداف خود دست پیدا کردند.

در نهایت گردان بازسازی شده سید الشهدا (ع) از شاهرود که در عملیات کربلای ۴ شرکت داشت وارد عمل شده و توانست خود را به جزیره ماهی برساند. بدین ترتیب کل گردان‌های رزمی در عملیات کربلای ۵ وارد عمل شدند و حماسه‌ای به یاد ماندنی از خود به‌جای گذاشتند.

هم زمان با آغاز عملیات، دشمن آشپزخانه تیپ که در هفت تپه بود را مورد بمباران قرار داد که تعداد ۳۱ نفر از عزیزان تدارکات مظلومانه به شهادت رسیدند.

در ادامه عملیات کربلای ۵، چهار گردان پیاده رزمی تیپ ۱۲ قائم (عج) (گردان‌های علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)، ولی‌عصر (عج)، سیدالشهداء (ع) و مالک اشتر) را برای شرکت در تکمیلی عملیات کربلای ۵ و خط پدافندی شلمچه (باغ رضوان) تا پایان اردیبهشت سال ۱۳۶۶ به عهده گرفتند که تمامی گردان‌ها با رشادت فراوان از تمامیت ارضی محافظت کردند و در این راستا تعداد زیادی مجروح و شهید نیز دادند.

نقش جهاد سازندگی استان سمنان در عملیات کربلای ۵

در عملیات کربلای ۵ قرارگاه «حمزه» جهاد با شش گردان مهندسی از جمله سه گردان جهاد استان سمنان به لشکر‌های تحت امر قرارگاه «نجف» سپاه مأمور شدند.

مهم‌ترین کار جهاد در این عملیات احداث جاده خرمشهر به بصره در منطقه «شلمچه» بود که از قدیم وجود داشت، ولی به علت آب افتادن به صورت باتلاق در آمده و قابل شناسایی و استفاده نبود. با توجه به آتش زیاد دشمن، با احداث این جاده که طی آن بیش از ۱۰۰ نفر از جهادگران مجروح، شیمیایی و به شهادت رسیدند. تا راه دسترسی به عقبه نیرو‌های مستقر در خط مقدم برقرار شد و فرماندهان نفس راحتی کشیدند.

تعریض جاده و ساخت جاده‌ای در منطقه مرزی شلمچه در شهرک ولی‌عصر (عج) خرمشهر و ساخت خاکریز از جمله فعالیت‌های جهاد در این عملیات است.

در سی و یکمین سالروز عملیات کربلای ۵ (بیستم دی‌ماه سال ۱۳۶۵) به تمامی ارتشیان، جهادگران، بسیجیان و سپاهیان غیور عرصه نبرد دست مریزاد گفته و به روح تمامی شهدای خطه استان سمنان به‌ویژه ۳۰۸ شهید عملیات کربلای ۵، شهدای هفت تپه (بمباران آشپزخانه) و خط پدافندی باغ رضوان درود و فاتحه نثار می‌کنیم. باشد که رهرو واقعی راه شهیدان باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار