همکاری گسترده تل‌آویو و ریاض علیه تهران

روزنامه رای الیوم گزارش داد که دو مسئول امنیتی رژیم اشغالگر قدس انتقال اطلاعات به مسئولان سعودی درباره ایران را تایید کردند.
کد خبر: ۲۷۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳ - 07January 2018

همکاری گسترده تل‌آویو و ریاض علیه تهرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه رای الیوم در گزارش امروز یکشنبه خود به قلم زهیر اندراوس نوشت: دو مسئول امنیتی تایید کرده‌اند که تل آویو اطلاعاتی را به طور شخصی و نیز سایبری به مسئولان سعودی درباره ایران منتقل کرده است. این دو مسئول همچنین افزوده‌اند که روابط دوجانبه بین تل‌آویو و ریاض روی اصل تبادل منافع متمرکز است.

این نویسنده افزود: گزارش‌های اسرائیلی پشت سر هم منتشر می‌شود که تایید می‌کند روابط «محرمانه» بین اسرائیل و عربستان در حال توسعه و مستحکم شدن است. در این راستا روزنامه جروزالم پست نوشت: اسرائیل اطلاعات لازم را به آل سعود درخصوص مقابله با ایران داده است.

این روزنامه به نقل از دو مسئول ارشد اطلاعاتی سابق اسرائیل نوشت: اطلاعاتی که تل‌آویو به ریاض داده است، به نفع منافع اسرائیل است زیرا این اطلاعات در مقابله با دشمنان مشترک استفاده می‌شود.

به گفته رام بن براک که معاون رئیس موساد و مدیر کل وزارت امور راهبردی اسرائیل بود و یعقوب عمیدرور مشاور امنیت اسبق کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و فرمانده تیپ مطالعات در واحد اطلاعات نظامی اسرائیل (امان)، مبادله اطلاعات بین عربستان و اسرائیل تایید می‌کند که رویکرد روشن و مداوم توسعه روابط دوجانبه بسیار بیش از آنچه به نظر می‌رسد، جدی است.

بن براک تحت عنوان «کجا اسرائیل، عربستان را در اطلاعات خود شرکت می دهد؟» گفت: همکاری اطلاعاتی با عربستان که «گادی ایزنکوت» چندی پیش در مصاحبه با سایت «ایلاف» عربستان آن را برملا کرد، غیرمنتظره نبود زیرا مسئولان سعودی با توسعه نفوذ ایران در منطقه مقابله می‌کنند. این خطرات، برای ما و آن‌ها نگران‌کننده است. وقتی منافع به اندازه کافی بین دوطرف پیوند می‌خورد، طبیعی است که با هم کار کنند و مبنای شراکت با یکدیگر را توسعه دهند.

وی افزود: همکاری اطلاعاتی بین رژیم سعودی و اسرائیل با هدف کمک به سعودی‌ها برای مقابله با خطر ایران انجام می شود و در مقابل، ریاض به تل‌آویو برای بهبود توانمندی خود برای مقابله با خطراتی که در کرانه باختری با آن روبرو است، کمک می‌کند.

این مسئول اسرائیلی فاش کرد: براساس اطلاعاتی که اسرائیل به آل سعود می‌دهد، افراد بازداشت می‌شوند.

وی افزود: وقتی می‌توانیم شخصی را بازداشت کنیم یا به آن‌ها اطلاعاتی بدهیم که به بازداشت فردی کمک می‌کند، اطلاعاتی را جمع می‌کنیم و با یکدیگر علیه مسائل زیاد مربوط به شیعیان (از جانب عربستان) یا مسائل مربوط به عملیات اسرائیل همکاری می‌کنیم. این تلاش‌ها قابل توجه است.

بن براک گفت: مبادله اطلاعات بین اسرائیل و عربستان برپایه اصل تبادل منافع استوار است.

وی درباره چگونگی انتقال اطلاعات به کشورهای دیگر گفت: انتقال اطلاعات حساس، شفاهی و در جلسات رودررو انجام می‌شود اما اطلاعات با حساسیت کمتر از طریق فضای مجازی منتقل می‌شود. دادن اجازه به اسرائیل برای استفاده از آسمان عربستان سطح بسیار پیشرفته‌ای از همکاری را نشان خواهد داد.

از سوی دیگر، روزنامه جروزالم پست به نقل از یعقوب عمیدرور نوشت: اسرائیل بر دادن اطلاعات به طرف‌هایی که با ایران مقابله می‌کنند، پافشاری می‌کند. هر طرفی که با ایران می‌جنگد، بیاید و بگوید که برای جنگ با ایرانی‌ها به چیزی نیاز دارم. آن‌گاه اسرائیل برای کمک به جنگ با دشمنان مشترک خدمت‌رسانی خواهد کرد.

وی افزود: صرف مقابله عربستان با ایران، خود پاداشی است که اسرائیل در مقابل ارایه اطلاعات به ریاض دریافت می‌کند. آنچه برای اسرائیل مهم است، مشارکت عربستان در مقابله با ایران است.

عمیدرور گفت: در حجاز کسانی هستند که معتقد هستند باید روابط با اسرائیل توسعه یابد. فکر می‌کنم که این رویکرد، مرحله شک و تردید را پشت سر گذاشته است. اجازه سعودی‌ها به سایت ایلاف برای مصاحبه با ایزنکوت تحولی بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: سعودی‌ها با عاموس یادلین و دوری گولد مسئولان بلندپایه سابق اسرائیل و خود من (که با ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا، در سال گذشته در واشنگتن ملاقات کردم) دیدار کرده‌اند.

عمیدرور گفت: تصمیم‌گیران در ریاض درک می‌کنند که روابط با اسرائیل نیازمند تغییر است.

وی تصریح کرد: ارتش اسرائیل مشکلی ندارد که به طرف‌هایِ مقابله‌کننده با ایران و داعش اطلاعات بدهد. هر نماینده‌ای در جهان که برای مقابله با ایران بیاید و بگوید که من نیازمند چیزی برای مقابله با ایران هستم، به احتمال زیاد اسرائیل با وی برای مقابله با این دشمن مشترک همکاری خواهد کرد.

عمیدرور گفت: اقدام اسرائیل در دادن اطلاعات به عربستان به این معنا نیست که در مقابل به چیزی نظیر حق پرواز بر فراز آسمان عربستان به سمت ایران را دریافت کرده است.

وی درعین حل گفت: شاید شرطی برای تبادل اطلاعات باشد اما ضرورتا این‌طور نیست.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار