یادداشت/ سید رحیم نعمتی

تسویه‌حساب‌ و سرکوب با شمشیر اجرب

السیف الاجرب نام گارد سلطنتی در حاکمیت آل‌ سعود است که اعضای آن مأموریت حفاظت از مناطق حساس مثل کاخ‌های سلطنتی را به عهده دارند.
کد خبر: ۲۷۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 08January 2018

تسویه‌حساب‌ و سرکوب با شمشیر اجرببه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید رحیم نعمتی در یادداشتی نوشت:

السیف الاجرب نام گارد سلطنتی در حاکمیت آل‌ سعود است که اعضای آن مأموریت حفاظت از مناطق حساس مثل کاخ‌های سلطنتی را به عهده دارند و در رده‌های مختلف نظامی از زبده‌‌‌‌‌ترین نیرو‌‌‌‌ها انتخاب می‌شوند که دوره‌های پیشرفته از جمله چتربازی، مقابله با شورش‌ها، تک‌تیراندازی و استفاده از مواد منفجره را دیده باشند. باید گفت که الاجرب نام شمشیر امام ترکی بن عبدالله آل‌ سعود است که با اتکای به این شمشیر توانسته بود دوره دوم حکومت سعودی‌‌‌‌‌ها را از 1823 تا 1834 تأسیس‌‌‌‌ کند و به همین جهت هم شمشیر اجرب از تصورات این دو سده سعودی‌‌‌‌‌ها شده است. حالا نام این شمشیر به گردان نظامی داده شده که با وجود مهارت و امکانات خاص، نامی از آن نبود تا اینکه دستگیری‌های روز ‌‌‌‌‌شنبه نام این گردان را بر سر زبان‌‌‌‌‌ها انداخته و معلوم شده این گردان تنها به امر محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، است. 

ظاهر ماجرا این است که تعدادی از شاهزادگان سعودی در برابر کاخ پادشاهی الحکم در ریاض جمع شده بودند آن هم در اعتراض به دو چیز؛ اول اینکه فرمان پادشاه در مورد توقف پرداخت قبوض آب و برق آنها از حساب دولت لغو شود و این قبوض مثل سابق توسط دولت پرداخت شود و دوم اینکه جلوی پرداخت جریمه نقدی حکم قصاص یکی از پسرعموهایشان از سوی دولت گرفته نشود. این چیزی است که در بیانیه دادستان کل عربستان ذکر شده و در این بیانیه از بازداشت 11 شاهزاده گفته شده که حاضر به ترک کاخ نشدند و بعد از بازداشت هم روانه کاخ الحائر شده‌اند. تمام این موارد از دلایل بازداشت تا تعداد بازداشتی‌‌‌‌‌ها و حتی اصل ماجرا در همین ابتدای امر مورد سؤال قرار گرفته و منابعی دیگر از نکاتی گفته‌اند که زوایای پنهان قضیه را روشن می‌کند و احتمال سرپوش‌سازی توسط دادستانی آل‌سعود را تقویت می‌کند. اولین نکته مربوط به تعداد بازداشتی‌‌‌‌‌ها است که برخی منابع از دستگیری 27 شاهزاده گفته‌اند و اینکه درگیری‌‌‌‌‌ها میان نیروهای این گردان با شاهزادگانی از خاندان سعود الکبیر بوده است چرا که سعود بن محمد و عبدالعزیز بن سلمان بن محمد از این خاندان به همراه تعدادی دیگر از جمله بازداشتی‌‌‌‌‌ها هستند. علاوه بر این، اخباری در مورد دستور محمد بن سلمان برای دستگیر کردن ترکی بن محمد بن سعود الکبیر و بندر بن محمد بن سعود الکبیر منتشر شده که توسط این گردان و با حمله آنها به کاخ این دو برادر انجام شده است و اعتراض شاهزاده‌‌‌‌‌ها در روز ‌‌‌‌‌شنبه هم مربوط به این موضوع بوده است. 

با توجه به این اخبار است که می‌توان گفت اصل قضیه یک تسویه‌حساب سیاسی درون خاندان آل‌سعود از سوی محمد بن سلمان و با استفاده از گردان السیف الاجرب علیه شاخه‌ای از این خاندان بوده به خصوص اینکه گفته می‌شود او با این کار قصد تملک شرکت‌های المراعی و ماریوت متعلق به سلطان بن محمد بن سعود الکبیر را دارد. المراعی یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی عربستان است که در زمینه‌ تولید و توزیع انواع آبمیوه، فرآورده‌های لبنی، نانوایی، شیر خشک و کشاورزی فعال است و سلطان بن محمد ریاست هیئت مدیره این شرکت را به عهده دارد و به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان بعد از ولید بن طلال حالا با دستگیری برادران سلطان بن محمد قصد وارد آوردن فشار بر او را دارد تا با معامله‌ای و در ازای جان برادرانش بر بخشی از ثروتش چنگ بیندازد. به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان پروژه دست‌اندازی به اموال سلطان بن محمد را از آنجایی کلید زده که نتوانست ولید بن طلال یا ثروتمند‌‌‌‌‌ترین فرد در میان شاهزادگان آل‌سعود را بعد حبس در اوایل نوامبر و تحمل بازجویی‌های سنگین مجبور به چنین معامله‌ای کند و حالا با این پروژه و خبرسازی مثل آنچه در بیانیه دادستانی عربستان آمده، می‌خواهد سلطان بن محمد را مجبور به این کار کند. در واقع، محمد بن سلمان با پیگیری پروژه‌‌‌‌‌هایی از این دست هم چشم طمع به اموال انباشته شده در دست پسرعموهای دور و نزدیک خود دارد و هم اینکه با تسلط بر این اموال، آنها را از انجام هر اقدامی علیه خود ناتوان کند. این روندی است که او از زمان رسیدن به مقام ولیعهدی در ماه ژوئن شروع کرده اما با مطرح شدن السیف الاجرب میزان خشونت روش او روشن شده که برای باج‌گیری از پسرعموهای خود چه نیروی ویژه‌ای را آماده کرده و تا کجا حاضر است از خشونت و سرکوب برای حذف آنها استفاده کند. 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار