به مناسبت سالگرد عملیات کربلای ۵؛

بمباران بی‌هدف، پاسخ ددمنشانه عراق به شکست بود/ ایران یک قدم به عملیات نهایی خود نزدیکتر شد

رژیم درمانده عراق که از ضربه رزمندگان در عملیات کربلای 5 کاملا گیج شده و هیچ‌گونه واکنشی را نمی‌توانست در جبهه‌ها داشته باشد، همچون گذشته اقدام به بمباران‌های بی‌هدف و ددمنشانه در شهر‌ها کرد و بسیاری از شهر‌های مسکونی را مورد هدف بمب‌های اهدایی شرق و غرب قرار داد.
کد خبر: ۲۷۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰ - 09January 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: ۱۹ دی ماه مصادف با سالگرد عملیات پیروزمند کربلای ۵ است. این عملیات با رمز مبارک «یا زهرا (س)» و در منطقه شلمچه در شرق بصره انجام گرفت که با گرامیداشت یاد شهیدان این عملیات عظیم، به خلاصه‌ای از نتایج آن می‌پردازیم:

فرزندان جان بر کف و ایثارگر اسلام با آفرینش حماسه‌هایی جاودان در منطقه عملیاتی کربلای ۵ یکی از سنگین‌ترین ضربات را در تاریخ جنگ تحمیلی به ماشین جنگی دشمن وارد کردند.

این عملیات یک بار دیگر اوج قدرتمندی و توانایی رزمی قهرمانان سپاه اسلام را به اثبات رساند و نشان داد که فرزندان ملت قادرند در هر موقعیت مکانی و زمانی ضربات سنگین و هولناکی به دشمن وارد سازند. عملیات کربلای ۵ در شرایطی انجام گرفت، که رژیم صدام قصد داشت با تبلیغات گسترده در میان حامیانش نسبت به قدرت مقاومت ارتش عراق در برابر تهاجمات برق آسای رزمندگان اسلام امیدی کاذب ایجاد کند.

در چنین شرایطی عملیات کربلای ۵ با هدف انهدام ماشین جنگی عراق در حد فاصل غرب شلمچه و شرق بصره آغاز شد. دشمن به لحاظ اهمیت نظامی این منطقه بیشترین نیروی نظامی خود را در این منطقه متمرکز کرده بود. این مهم باعث شد که رزمندگان اسلام بخش عمده‌ای از ماشین جنگی عراق را نابود کنند.

بمباران بی‌هدف پاسخ ددمنشانه عراق از شکست بود
آخرین نتایج عملیات پیروزمند کربلای ۵ بدین شرح بوده است:

آزادسازی ۱۵۵ کیلومتر مربع از خاک میهن و سرزمین عراق. تصرف جزایر مهم و استراتژیک بوارین، فیاض، ام الطویل و منطقه حساس شلمچه، شهرک‌های مهم دوعیجی، رودخانه دو عیجی، نهر جاسم و قسمتی از جاده بین المللی شلمچه- بصره.

در این عملیات قوی‌ترین خطوط پدافندی دشمن که با کمک مستشاران خارجی ایجاد شده بود، تا عمق ۹ کیلومتری خاک عراق درهم شکسته شد. دشمن برای مقابله با تهاجم برق آسای رزمندگان اسلام، نیرو‌هایی را به این منطقه اعزام کرده بود، که طی بیش از یک ماه نبرد و یورش پی در پی سپاهیان اسلام ۸۱ تیپ و گردان دشمن، توسط رزمندگان اسلام بطور کامل متلاشی و منهدم شد و ۳۴ تیپ و گردان مستقل نیز به میزان ۵۰ درصد آسیب دید. در جریان عملیات کربلای ۵، ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر، ۱۵۰۰ دستگاه از انواع خودرو، ۲۵۰ قبضه انواع توپ صحرایی و ضد هوایی و ۴۰۰ دستگاه سایر ادوات جنگی و مهندسی ـ رزمی دشمن منهدم و به آتش کشیده شد.

رزمندگان در این عملیات موفق شدند ۲۲۰ دستگاه تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو و ۸۵ قبضه انواع توپ صحرایی و ضد هوایی را به همراه هزاران قبضه سلاح سبک و مهمات آن سالم به غنیمت بگیرند.

پدافند هوشیار توحید در طول عملیات کربلای ۵ موفق شد ۸۰ فروند از هواپیما‌های جنگی دشمن را هدف قرار داده و سرنگون کند که در نوع خود رکورد بی سابقه‌ای است.

دشمن در جریان عملیات کربلای ۵ متحمل شدیدترین تلفات انسانی شد. در این عملیات بیش از ۵۶ هزار تن از نظامیان عراقی کشته و مجروح شدند.

در این عملیات ۳۰ فرمانده تیپ عراقی هلاک و ۲۶ فرمانده تیپ مجروح و از یگان‌های رزمی خارج شدند.

رزمندگان اسلام در این منطقه بیش از دو هزار و ۶۵۵ نظامی عراقی را به اسارت خود در آوردند، که در میان اسرا ۲ فرمانده عالیرتبه با درجه سرتیپی، ۵ فرمانده تیپ، ۲ معاون فرمانده تیپ، ۴۰ افسر ارشد، ۱۴۰ افسر و ۶۰۰ درجه دار عراقی و یک یگان رزمی مختلف ارتش عراق دیده می‌شدند.

این عملیات چنان وضعی در آتش عراق بوجود آورد که اکثر اسرایی که بعد از ۹ ماه از وقوع آن یعنی در عملیات نصر ۸ به اسارت درآمدند اظهار داشتند که «کربلای ۵ یک ضربه بسیار مهلکی بر ارتش عراق وارد آورده به طوریکه با توجه به تلفات این عملیات در رده‌های فرماندهی ارتش بعث هنوز سازماندهی و تشکل نظامی خود را بشکل کامل باز نیافته است.»

چنین عملیات پیروزمندانه و کم سابقه‌ای که با امداد‌های مستقیم الهی به وقوع پیوسته و نتایج فراوانی را به همراه داشت، تمامی رسانه‌های گروهی جهان را به انحراف و تحلیل‌های گوناگون واداشت و هر کدام به بررسی ابعادی از عظمت این حرکت الهی پرداختند. رسانه‌های خارجی در خصوص این عملیات نوشتند: ایران با حمله کربلای ۵ یک قدم به عملیات نهائی خود نزدیکتر شد.

بمباران بی‌هدف پاسخ ددمنشانه عراق از شکست بود
رژیم درمانده عراق نیز که از این ضربه کاملا گیج شده و هیچگونه واکنشی را نمی‌توانست در جبهه‌ها داشته باشد همچون گذشته اقدام به بمباران‌های بی‌هدف و ددمنشانه در شهر‌ها کرد و بسیاری از شهر‌های مسکونی را مورد هدف بمب‌های اهدایی شرق و تشویقی غرب قرار داد و مردم بی گناه را در مدارس، مساجد و خانه‌های خود به خاک و خون کشیده و حتی شهر مذهبی قم و حرم امن اهل بیت (ع) را نیز از هجوم خود مصون نگذاشت.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها