سردار کمالی در نشست خبری:

22 دی‌ماه اولین آزمون سراسری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه برگزار می‌شود

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از برگزاری اولین آزمون سراسری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در روز جمعه 22 دی‌ماه خبر داد.
کد خبر: ۲۷۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ - 09January 2018

22 دی اولین آزمون سراسری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «موسی کمالی» رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز در نشستی خبری اظهار داشت: اولین آزمون سراسری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه روز جمعه 22 دی‌ماه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

وی افزود: برای این آزمون 90 هزار نفر ثبت نام کردند که از میان آن‌ها 50 هزار نفر واجد شرایط هستند و در آزمون شرکت می‌کنند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: امسال 100 هزار نفر، در سال آینده 200 هزار نفر و سال سوم و چهارم تمام کارکنان وظیفه تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند.

سردار کمالی بیان کرد: از میان 100 هزار نفر سهمیه امسال، 47 هزار نفر سهمیه ارتش، 23 هزار نفر سهمیه سپاه، 27 هزار نفر سهمیه ناجا، 2 هزار نفر سهمیه وزارت دفاع و هزار نفر نیز سهمیه ستاد کل نیروهای مسلح است.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: یکی از رسالت‌های مهم سازمان‌های نیروهای مسلح علاوه بر استفاده بهینه از ظرفیت کارکنان وظیفه جهت افزایش توان رزم نیروهای مسلح و تقویت بنیه دفاعی و نیز دفاع از حریم امنیت کشور، تلاش برای توانمندسازی ومهارت آموزی کارکنان وظیفه است.

وی تصریح کرد: بر این اساس طرح بهینه‌سازی اوقات فراغت کارکنان وظیفه و آموزش فنی و حرفه‌ای از سال 1380 در نیروهای مسلح شروع شده و به‌طور متوسط سالانه 25 هزار نفر تحت آموزش مهارت آموزی قرار می‌گرفتند.

سردار کمالی اضافه کرد: در رویکرد جدید خدمت سربازی، بنا است سربازان ضمن دفاع از حریم امنیت کشور، در طول مدت خدمت سربازی، توان‌مندی و مهارت‌های لازم را کسب کنند به نحوی که پس از پایان خدمت سربازی هر یک از آنها حداقل یک توانمندی و مهارت و حداکثر چند توانمندی را به دست آورند.

وی ادامه داد: به همین منظور در خرداد 1396 با تشکیل قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح، عملا برنامه‌ریزی جهت تحقق توانمندسازی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه شروع شده که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صداوسیما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) امضا شده و هماهنگی لازم با تعدادی از وزارتخانه‌ها و سازمان نیز صورت گرفته تا تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه این آزمون در دو نوبت صبح و عصر و در دو حوزه تئوری و عملی برگزار خواهد شد، گفت: این آموزش‌ها نیز در دو محور صورت می‌گیرد که طی آن در مرحله اول آموزش مهارت‌آموزی و فنی و حرفه‌ای در قالب دوره آموزشی است که در سال 96 بنا بود 25 هزار نفر تحت آموزش قرار گیرند که درحال حاضر 32 هزار نفر تحت آموزش قرار دارند و تا پایان امسال به 40 هزار نفر خواهد رسید.

وی درباره محور دوم نیز بیان داشت: در محور دوم اخذ آزمون از کسانی صورت می‌گیرد که به دلیل اشتغال به کار در کارهای تخصصی در نیروهای مسلح عملا دارای تخصص هستند؛ ولی مدرک ندارند، لذا مقرر شده تا از این افراد آزمون گرفته شود و در صورت عدم قبولی برای آنها کلاس‌های فشرده رفع نواقص گذاشته شود.

سردار کمالی با اشاره به اینکه در این آزمون افراد شرکت کننده، تحت آزمونی قرار می‌گیرند که ۷۵ درصد آن عملی و ۲۵ درصد آن تئوری است، اضافه کرد: بنابر این آن دسته از افرادی که امتیاز لازم کسب نکرده‌اند مجددا با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای تحت آموزش قرار گرفته و مجدد در بهمن یا اسفندماه یا در نوبت‌های دیگر که آمادگی داشته باشند از آنها آزمون مهارت گرفته می‌شود و در صورت قبولی گواهی معتبر ملی که اعتبار جهانی نیز دارد به این افراد داده خواهد شد.

وی اظهار داشت: به تمامی رده‌های نیروهای مسلح ابلاغ شده تا امکانات لازم را برای شرکت سربازان در این آزمون‌ها فراهم کنند؛ همچنین هماهنگی‌های لازم نیز با وزارت تعاون، معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان صداوسیما در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره مهارت آموزی سربازان شده است.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره تعداد رشته‌ها و مهارت‌های این آزمون نیز اظهار کرد: در این دوره حدود ۱۰ حرفه مورد نیاز است که از جمله آن حرفه‌های حوزه فنی و مهندسی و همچنین حفاظت فیزیکی است؛ البته از سازمان فنی و حرفه‌ای درخواست کردیم تا موضوع حفاظت فیزیکی را نیز جزو مهارت‌ها و تخصص‌ها دسته‌بندی کند.

وی با بیان اینکه حداقل یک هفته تا ۱۰ روز پس از برگزاری آزمون اسامی برگزیدگان اعلام می‌شود، گفت: پیش‌بینی ما این است که تسهیلاتی هم‌چون در اولویت قرار گرفتن برای امریه، افزایش مرخصی، انتخاب تاریخ اعزام به خدمت و محل خدمت و ... برای این سربازان لحاظ به عنوان تسهیلات تشویقی لحاظ شود؛ همچنین در پایان خدمت برای برگزیدگان با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها رایزنی خواهیم کرد تا امکان استخدام یا حمایت از اشتغال این سربازان فراهم شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه از سال آینده موضوع مهارت‌آموزی به سربازان در سه محور ادامه خواهد یافت، گفت: مرحله نخست مهارت آموزی قبل از اعزام به سربازی است که در این راستا جوانانی که تا پیش از اعزام به سربازی مهارتی را کسب کنند، می‌توانند با یک سری تسهیلات وارد نیروهای مسلح شده و همچنین هماهنگی‌هایی انجام می‌شود تا برای تامین هزینه‌های مالی و آموزشی‌شان وام دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه محور دوم آموزش فنی و حرفه‌ای داخل نیروهای مسلح است، گفت: در محور سوم نیز همانطور که گفته شده پیش‌بینی تسهیلاتی برای دارندگان این گواهی مهارت شده است که جزئیات قطعی آن تا پایان امسال اطلاع رسانی خواهد شد.

سردار کمالی از هماهنگی با وزارت تعاون برای تربیت 2 هزار و 500 مربی به منظور حضور در این طرح‌ها و اعطای مدرک مربیگری به آنان خبر داد و گفت: از سال آینده هزار و 500 نفر در قالب سربازمربی در اختیار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها