بخش اول/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ایران‌هراسی حربه آمریکایی‌ها برای انزوای ایران/ واشنگتن از توسعه ناتو در خاورمیانه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

ارتقا جایگاه منطقه‌ای ایران در منطقه خاورمیانه سبب شده است تا آمریکا با حربه اسلام‌هراسی و خصوصا ایران‌هراسی گام‌های مستمری در جهت انزوای ایران بردارد.
کد خبر: ۲۷۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ - 10January 2018

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از گسترش شوروی و مقابله با آن در سال 1949 بین دولت‌های انگستان، فرانسه (بعدها این کشور از پیمان خارج شد)، بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، ایتالیا، کانادا، پرتغال، دانمارک، ایسلند، نروژ و آمریکا جمعا 12 کشور برقرار شد که در سال‌های بعد تعداد اعضای آن به 28 کشور رسید. هدف از این پیمان که نوعی پیمان دفاعی محسوب می‌شد، تامین امنیت جمعیِ هر یک از اعضا (کاربرد نیروی نظامی) در صورت حمله به یکی از اعضای این پیمان است. همچنین پیش‌بینی‌هایی در جهت همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو در منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شده‌است.

آمریکا بعنوان یکی از اعضای مهم و قدرتمند در این پیمان خواهان آن است تا نقش تعیین‌کننده‌ای در ساختار امنیتی ناتو ایفا کند. رودیکرد کنونی آمریکا در این پیمان توسعه قلمرو ناتو در خاورمیانه است که این برنامه از طریق مقابله با قدرت فزاینده ایران در منطقه، عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل، و حفظ منافع آمریکا و متحدانش در منطقه پیگیری می‌شود، تا بدینوسیله آمریکا نفوذ و سلطه خود را در منطقه افزایش دهد.

آمریکا از توسعه ناتو در خاورمیانه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟/ ایران‌هراسی حربه آمریکایی‌ها برای انزوای ایران

هدف آمریکا از توسعه ناتو در خاور میانه

به نظر می‌رسد آمریکا اهداف مختلفی از توسعه ناتو در خاورمیانه دارد که عبارتند از: افزایش دامنه قدرت و نفوذ بین‌المللی آمریکا و تثبیت برتری این کشور در منطقه، افزایش ضریب امنیتی کشورهای عضو به منظور مبارزه با کشورهای غیر عضو، در دسترس بودن آسان منابع انرژی، نفت، و خطوط انتفال آن (منطقه خلیج فارس و دریای خزر از مناطق مهم نفتی در جهان هستند که آمریکا و هم‌پیمانان او به آن نیازمندند)، مدیریت چالش‌های منطقه به‌طوری‌که نه‌تنها آسیبی به منافع این کشور در منطقه وارد نکند، بلکه بازار فروش تسلیحات گران‌قیمت نظامی در این منطقه کاستی‌های اقتصادی این کشور را تا حدودی جبران کند.

از سویی اهداف ناتو در منطقه منزوی کردن ایران و متحدان آن است، ارتقاء جایگاه منطقه‌ای ایران در منطقه خاورمیانه پس از سرنگونی رژیم بعث و طالبان و تمایل ایران برای به چالش کشیدن آمریکا در منطقه در خصوص تغییر در کیفیت توزیع قدرت و ارزش‌های حاکم در نظام بین‌المللی، سبب شده است تا آمریکا با حربه اسلام‌هراسی و خصوصا ایران‌هراسی گام‌های مستمری در جهت انزوای ایران بردارد. در همین راستا این کشور با ایجاد ترس از ایران در میان کشورهای عرب در صدد ورود ناتو در منطقه است، تا به بهانه حمایت از کشورهای عرب دوست و درخواست این کشورها جهت حمایت از آنان برای مقابله با تهدید ایران، بستر لازم جهت رخنه در منطقه را فراهم کند.

از آنجایی که که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) یک پیمان دفاعی متشکل از کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا است و هدف اصلی آن مقابله با تهدیدات بین‌المللی است، وجود آن در منطقه در مهار این تهدیدها با حفظ منافع امنیتی کشورهای عضو علی‌الخصوص آمریکا در تعارض است که می‌تواند بر منافع امنیتی کشورهای قدرتمند منطقه نظیر ایران پیامدهای منفی داشته باشد.

به طور کلی، حضور ناتو و گسترش این سازمان در خاورمیانه به منظور افزایش و تثبیت هژمونی آمریکا در منطقه خاورمیانه و تعضیف قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران است، تا بدین ترتیب منافع اعضای تشکیل‌دهنده این پیمان به خصوص آمریکا حفظ شود و تهدیدی علیه دوستان متحد آمریکا در منطقه خصوصا اسرائیل وجود نداشته باشد.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها