یاسر جبرائیلی:

باید جریان مطالبه از مسئولان برای عمل به تذکرات رهبری شکل بگیرد

پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: آن چیزی که امروز باید شکل گرفته و آغاز شود یک مطالبه جدی از سوی جریان انقلابی از مسئولان کشور برای عمل به تذکرات مقام معظم رهبری برای حل مشکلات مردم است.
کد خبر: ۲۷۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ - 10January 2018

باید جریان مطالبه از مسئولان برای عمل به تذکرات رهبری شکل بگیردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رهبر انقلاب با مردم حرف‌هایی داشتند که وعده بیان آن‌ها را هفته گذشته و در دیدار خانواده‌های شهدا داده بودند. ایشان روز گذشته و در دیدار مردم قم سخنان خود را بیان کردند؛ سخنان مهمی که هم ابعاد وقایع اخیر و ریشه‌های آن را مشخص کرد و هم پرده از نقشه شوم دشمنان برداشت. سیدیاسر جبرائیلی، پژوهشگر مسائل سیاسی در گفت‌وگویی وجوه مختلف بیانات مهم رهبر انقلاب را مورد بررسی قرار داده است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه از نظر می‌گذرد.

تحلیل شما از سخنان مهم روز گذشته رهبر انقلاب چیست و ابعاد مختلف آن را چگونه می‌دانید؟

رهبر حکیم انقلاب با تفکیک کسانی که بحق اعتراض داشتند از کسانی که از اعتراضات سوءاستفاده کردند و نیز تفکیک کسانی که فریب خورده بودند، از کسانی که سازمان‌دهنده این قضایا بودند، پیام مهمی را به مسئولان و همچنین بیگانگان صادر کردند.

پیام مهم به مسئولان این بود که اگر مشکل و نقطه ضعفی در ما باشد دشمن قطعا روی آن سرمایه‌گذاری کرده و از این مشکلات سوءاستفاده خواهد کرد؛ مشکلاتی که بخش مهمی از آن‌ها امروز اقتصادی است و راهکار آن‌ها نیز اجرای سیاست‌های بر زمین مانده اقتصاد مقاومتی است. رهبر انقلاب به مردم گفتند که اگر شما می‌بینید من در جلسات عمومی تذکراتی را بیان می‌کنم این تذکرات شاید یک‌دهم اوقات‌تلخی‌ها و تذکرات جلسات خصوصی با مسئولان هم نیست. معنی این سخن این است که رهبر انقلاب مسائل و مشکلات مردم را با اوقات‌تلخی از مسئولان پیگیری می‌کنند و لذا آن چیزی که امروز باید شکل گرفته و آغاز شود یک مطالبه جدی از سوی جریان انقلابی از مسئولان کشور برای عمل به تذکرات مقام معظم رهبری برای حل مشکلات مردم است. در توضیح این نکته باید گفت که رهبری از این مشکلات تعبیر مهمی داشتند، زخمی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، زخم وجود دارد، مشکلات مخصوصا مشکلات اقتصادی است و دشمنان از این مشکلات که درمان هم نمی‌شوند سوءاستفاده می‌کنند و حالا که نتیجه این وضعیت مشخص شده باید هرچه سریع‌تر این مشکلات درمان شوند.

نکته دیگر اینکه رهبری مجددا بر حل معضل واردات تاکید کردند و مشخص است که دولت باید برای رفع مشکلات اقتصادی گام اول را با حل مشکل واردات بردارد.

پیام این سخنان برای دشمنان چه بود؟

پیام رهبر انقلاب به دشمن نیز این بود که اولا خیال نکنید که ایادی شما در داخل در امان خواهند بود و ثانیا مطمئن باشید بابت این خسارت اخیر از شما انتقام گرفته خواهد شد.

این هشدار رهبر انقلاب یادآور انتقامی است که از داعش در جریان حمله به مجلس گرفته شد و معنی آن این است که آمریکا باید یقین داشته باشد که اقداماتش بی‌پاسخ نخواهد ماند. آمریکایی‌ها که در این سخنان به «مگسان روی زخم» تعبیر شدند باید منتظر این انتقام باشند.

مساله دیگر روش اعمال این اقدام بود. ارزیابی شما چیست؟

مساله بعدی درخصوص فضای مجازی بود؛ دشمن توانست هزاران شبکه در این بستر راه‌اندازی و ساماندهی کند و از این مسیر به کشور ضربه بزند و خسارت وارد کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مخاطب این تذکر است و باید برای ساماندهی فضای مجازی برنامه‌ریزی و اقدام کند. بنده قبلا هم به مسئولان این حوزه منتقل کرده بودم که از این مسیر کشور ضربه دیده و خسارت خواهد دید، نمی‌شود بستری را که دشمن فراهم کرده به حال خود رها کرد و نظاره‌گر جولان معاندان بود. اگر این فضا ساماندهی نشود یک آنارشیسم بر این فضا حاکم خواهد شد، کسانی که هیچ رد و نشانی از آن‌ها نیست یا کسانی که هیچ ابایی از دروغگویی ندارند و با این وضعیت هیچ نگرانی‌ای هم بابت پیگیری‌های قانونی و قضایی ندارند در این فضا آزادانه فعالیت می‌کنند و به منافع ملت آسیب می‌زنند. راه‌حل این مساله هم این است که یک بستر امن و باکیفیت در داخل کشور برای ارتباطات فراهم شود تا مردم بتوانند از آن به‌خوبی و با خیال راحت استفاده کنند، در این صورت هم مردم و خانواده‌ها که امروز بحق نگران حضور فرزندان‌شان در این فضا هستند نگرانی نخواهند داشت و هم فرصت آسیب زدن به کشور مانند ماجرا‌های اخیر از دشمنان گرفته خواهد شد. البته رهبری قبلا هم نظر خود را درخصوص این‌گونه مسائل بیان کرده‌اند، زمانی ایشان فرمودند: نمی‌شود سگ هاری را بدون کنترل در جامعه رها کرد؛ لذا این نوع سخن که گفته می‌شود کسی دستش روی دکمه فیلتر برود یا نرود از پایه اشتباه است، فضای مجازی بستری برای استفاده صحیح و سالم می‌تواند باشد و همزمان هم می‌تواند آسیب‌زا باشد، خب با این شرایط چرا ما نباید راه آسیب و سوءاستفاده دشمن را ببندیم؟

برخی می‌خواستند از وقایع اخیر سوءاستفاده کنند. این نکته در سخنان رهبری مشخص بود. ارزیابی شما چیست؟

نکته بعدی درمورد مساله اعتراض بود. برخی علاقه دارند به‌جای مقابله با دشمن و محکوم کردن این خسارات وارده، درخصوص «حق اعتراض» صحبت کنند. مقام معظم رهبری فرمودند: اگر کسی اعتراضی دارد و آن را بیان می‌کند یک مساله است و اینکه عده‌ای از این مساله سوءاستفاده کنند، مساله متفاوتی است. کسی مخالف این نیست که مردم اعتراض کنند و پیگیر حق خود باشند، ولی آن‌هایی که می‌خواهند ماجرا‌های اخیر را به داشتن حق اعتراض تقلیل دهند اولا می‌خواهند دست دشمن در این ماجرا دیده نشود و هم اینکه می‌خواهند از زیر بار مسئولیت خود فرار کنند. کسانی که به تاکیدات و سخنان رهبر انقلاب توجه نکرده‌اند باید به‌جای منحرف کردن مساله به فکر حل آن باشند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما
پربیننده ها