همایش مدیران بنیاد حفظ آثار-33/ سرلشکر باقری:

دشمن از طریق فضای مجازی نسل جوان را هدف قرار می‌دهد/ مراکز فرهنگی دفاع مقدس باید مانند راهیان نور اثرگذار باشند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: تمامی جوانان و عموم مردم باید به مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس جذب شوند؛ لازمه این کار شناخت ذائقه و نیاز مردم و جوانان است.
کد خبر: ۲۷۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ - 10January 2018

دشمن از طریق فضای مجازی نسل جوان را هدف قرار می‌دهد/ دین ما نسبت به «دفاع مقدس» ادا نشده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای پنج و شهدای دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: عملیات کربلای پنج بزرگ‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس بود.

وی در ادامه افزود: دفاع مقدس، گنجینه بزرگ و ارزشمندی است و هرچه برای نمایش آن دوران تلاش کنیم، جا دارد و هنوز دین ما نسبت به این گنجینه ادا نشده است.

سرلشکر باقری تصریح کرد: کشورها و ملت‌های دیگر برای اینکه کشورشان قوام پیدا کند، نمادهایی ایجاد می‌کنند که برخی ساختگی است و نمادی از واقعیت نیست. ضمن اینکه برخی از این کشورها، آغازگر جنگ و متهاجم بوده‌اند و جنگشان را رنگ و لعاب می‌دهند و در موزه‌ها و هنرشان نشان می‌دهند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: نیاز نیست چیزی به دفاع مقدس ما اضافه شود و یا در آن اغراق صورت بگیرد؛ چرا که اگر هنر داشته باشیم و درصدی از وقایع دوران دفاع مقدس را استخراج کنیم و به نمایش بگذاریم، غرور ملی، احساسات ملی و ایثار ملی در اوج خود شکل می‌گیرد و ملت و کشور در مقابل حوادث ضمانت می‌شود.

سرلشکر باقری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه گنجینه دفاع مقدس کشور را چندین قرن، مستحکم و پایدار کرده است، تاکید کرد: شما مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئولیت سنگینی بر عهده دارید و هر آنچه تاکنون تلاش کرده‌اید باید به لحاظ کمی و کیفی باید توسعه یابد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در یک رقابت فرهنگی و نرم با جبهه استکبار قرار داریم، گفت: دشمن در جهت اهداف شوم و شیطانی خود تلاش بسیاری می‌کند و زمان را از دست نمی‌دهد؛ لذا در این شرایط ما نباید دچار غفلت و فراموشی شویم.

وی تصریح کرد: دشمن به دنبال این است تا ملت را از پای در آورد و در این رابطه با استفاده از فضای مجازی، نسل جوان را هدف قرار داده است. فضای مجازی تاثیر بسیاری بر زندگی انسان‌ها و جامعه گذاشته است که نمونه آن را در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم؛ لذا مساله فضای مجازی، مساله بسیار مهمی است.

سرلشکر باقری با یادآوری این موضوع که در نبرد آشکار و سنگین فرهنگی در برابر جبهه استکبار به سر می‌بریم، گفت: دشمن در این نبرد نرم، به ملت و جوانان ما رحم نمی‌کند؛ چرا که دستاوردهای استکبار طی 4 دهه اخیر به خطر افتاده است و دشمنان در محور مقاومت شکست‌های بزرگی را متحمل شده‌اند که این به برکت انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های آن بوده است.

سرلشکر باقری در خصوص مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس نیز بیان داشت: باید تمامی جوانان و عموم مردم در این مراکز جذب شوند که لازمه این کار شناخت ذائقه و نیاز جوانان و مردم است.

وی اضافه کرد: مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس باید مانند راهیان نور اثرگذار باشند و حضور جوانان به این مراکز موجب ایجاد و تقویت روحیه انقلابی و جوشش در افراد شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: دفاع مقدس همانند پرچم ایران، نماد کشورمان است. نگاه ملت به دفاع مقدس، نگاه نمادی و قداستی است و ما باید واقعیت‌های رحمانی دفاع مقدس را به جوانان منتقل کنیم؛ انجام این کار سخت اما ارزشمند و بی بدیل است.

وی همچنین با اشاره به بازدیدی که از نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشت، گفت: هر بار که از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنم، پیشرفت‌هایی را نسبت به گذشته احساس می‌کنم که این پیشرفت‌ها، تحول‌ها و نوشوندگی‌ها قابل تقدیر است و خدا را نیز شاکریم.

سردار باقری اخلاص را لازمه انجام کارها دانست و بیان کرد: کاری پیش می‌رود که برای خدا باشد. هر نیت غیرالهی می‌تواند به کار ضربه بزند و باید مراقبت کنیم تا کار برای خدا باشد و اخلاص در عمل، موجب به وجود آمدن برکت‌هایی در کار می‌شود و کار رونق می‌یابد. دفاع مقدس نشانگر، مخزن و معدن تقوای الهی است.

ییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه مردمی کردن فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را ضروری دانست و بر لزوم استفاده از امکانات ملی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: دفاع مقدس متعلق به مردم است و تاکنون در این رابطه دستگاه‌های دولتی و مردمی بسیاری فعالیت و مشارکت داشته‌اند و باید زمینه را برای مشارکت بیشتر به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های بسیار و با عنوان‌های مناسبی منتشر شده است که باید به ارتقای کیفیت آن‌ها نیز توجه شود. افزایش مخاطبان و خوانده شدن کتاب توسط مردم موضوع مهمی است که باید وضعیت به گونه‌ای شود تا کتاب‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بین مردم دست به دست شود.

سرلشکر باقری بر ضرورت استفاده از ظرفیت پیشکسوتان دفاع مقدس در جهت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز تاکید کرد و گفت: پیشکسوتان دفاع مقدس، گنج بزرگی هستند. در دفاع از حرم نیز بخشی از فرماندهان ما پیشکسوتان دفاع مقدس بودند که به امر آموزش و نبرد با تکفیری‌ها پرداختند و برخی در این راه به شهادت رسیدند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: 56 پروژه تحقیقاتی در مورد دفاع مقدس در حال انجام است و در استان‌ها نیز کارهای علمی و تحقیقاتی صورت می‌گیرد که باید آثار این پروژه‌ها و تحقیقات در مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس به نمایش گذاشته شوند. بررسی نقش نیروها و دستگاه‌های مختلف در دفاع مقدس، پروژه‌های بزرگ و ملی هستند.

سردار باقری در خصوص محتوای موزه‌ها گفت: محتوای موزه‌ها باید با دقت و کیفیت آماده شود و تحقیقات زیادی روی آن انجام شده و قابل استدلال باشد. اینکه گفته شد، ایرانی‌ها پلاکی بر گردن رزمندگان می‌انداختند و به میدان جنگ می‌فرستادند، توطئه و دروغ بزرگی بود که ذهن جوانان ما را نیز منحرف کردند؛ چرا که اینگونه نبود و دفاع مقدس محل تفکر، آموزش و انجام عملیات‌های دقیق و متفکرانه نظامی بود. واقعیت‌های دفاع مقدس باید بر اساس اسناد صوتی، تصویری و مکتوب و اسناد زنده‌مان که پیشکوستان هستند، برای مردم بازگو شود.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس یکی از جلوه‌های انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی ثمره تلاش 14 قرن مجاهد ائمه و علمای اسلام است. دفاع مقدس یکی از میوه‌های درخت پرطراوت انقلاب اسلامی است که میوه‌های دیگری نیز دارد که نباید آن‌ها را فراموش کرد. انقلاب اسلامی در تامین امنیت مردم کردستان، خوزستان، تهران و... پیش از آغاز دفاع مقدس و در حین دفاع مقدس در مقابل توطئه‌های گروهک‌ها نقش داشته است. پس از دفاع مقدس، انقلاب اسلامی جبهه مقاومت را حفظ کرد و اگر انقلاب اسلامی نبود امروز رژیم اشغالگر قدس، بخش اعظمی از طرح از نیل تا فرات خود را محقق کرده بود.

وی ادامه داد: این موارد باید برای مردم تبیین شود و در موزه‌های ما به نمایش درآید. امنیتی که امروز در کشور ما حاکم است، حاصل مجاهدت‌های فراوانی است. نقشی که ایران در برقراری امنیت در منطقه غرب آسیا داشته است باید در موزه‌ها به نمایش گذاشته شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با بیان اینکه نشر ارزش‌های دفاع مقدس موجب تضمین آینده کشورمان می‌شود، گفت: ان‌شاالله با تلاش مضاعف نتایج بهتری را در این رابطه شاهد باشیم.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار