سردار یاوری عنوان کرد؛

افزایش تعامل و انتقال تجربیات پلیس چین و ایران/ آماده‌سازی چند تيم ورزشی مشترک بين پليس دو کشور

معاون تربيت و آموزش ناجا درباره بازدید از دانشگاه امنیت عمومی خلق چین گفت: پليس چين اساساً خواستار آن است که پليس ايران، تجربياتش را در خصوص مبارزه با تروريسم، مواد مخدر و جرایم سايبری به آن‌ها عرضه کند.
کد خبر: ۲۷۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴ - 13January 2018

افزایش تعامل و انتقال تجربیات پلیس چین و ایران/ آماده‌سازی چند تيم ورزشی مشترک بين پليس دو کشوربه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «امیرحسین ياوری» معاون تربیت و آموزش ناجا با اشاره به بازدید خود به همراه هيئت همراه از دانشگاه امنيت عمومی خلق چين و توضیحاتی درباره تاريخچه و موقعیت جغرافیایی این کشور اظهار کرد: وجود نظم و امنیت در همه امور اين کشور با توجه به جمعيت يک ميليارد و چهارصد هزار نفری آن حکايت از وجود برنامه‌ريزی دقيق در این کشور کهن دارد.

وی درباره سفر به این کشور و معرفی دانشگاه امنيت عمومی جمهوری خلق چين گفت: مأموريت اصلی اين دانشگاه با قدمتی بالغ بر 60 سال برقراری امنيت عمومی و تربيت نيروی پليس است که هر ساله از مقطع ليسانس تا فوق دکترا دانشجو می‌پذيرد و دانشجويان در رشته‌هايی مانند: حقوق، نظم و امنيت عمومی، بازجويی جنايی، اطلاعات جنايی، جرم شناسی، امور پليسی بين الملل و مديريت مهاجرت، پزشکی قانونی، مهندسی و مديريت ترافيک، مهندسی امنيت، فناوری سمعی-بصری در امنيت عمومی و امنيت سايبر تحصيل می‌کنند.

سردار یاوری با بیان اینکه دانشگاه امنيت عمومی جمهوری خلق چين حدود 20 مرکز تحقيقاتی دارد، خاطرنشان کرد: سالانه نشريات متعددی نیز در اين دانشگاه منتشر می‌شود.

وی ضمن اشاره به اين مسئله که کشور چين 36 دانشگاه پليس دارد، در خصوص نحوه مديريت آن‌ها افزود: مسئول سياست‌گذاری آموزش در پليس چين؛ مديرکل پرسنلی آموزش است که پستی معادل معاون وزير در ايران محسوب می‌شود؛ دانشگاه‌های پليس در آن کشور تحت نظارت اين مدير کل در 70 درصد امور به طور يکسان عمل می‌کنند.

این مقام عالی رتبه انتظامی با بیان اینکه در این کشور به دانشگاه‌ها براي تعيين قطب آموزشی بر اساس شرايط جغرافيايی تفويض اختيار شده است، اضافه کرد: به طور نمونه دانشگاه پليس سينک کيانگ با مرکزيت اورم چی، قطب آموزش خود را به موضوع تروريست اختصاص داده و شانگهای به بحث سايبر پرداخته، يونان به مبارزه با موادمخدر و پکن نيز قطب امنيت عمومی را بر عهده دارد؛ به عبارتی هر کدام از اين 36 پليس، يک حوزه تخصصی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وي با تاکید بر اینکه رئيس دانشگاه شخصاً نمی‌تواند هيچ قراردادی را منعقد کند، افزود: همه کارهای مربوط به سياست گذاری، هماهنگی، برنامه‌ريزی، ارزيابی بودجه و منابع انسانی به عهده مدير کل پرسنلی است و مسئول دانشگاه پليس برای هر کاری بايد از وی مجوز بگيرد، در غير اين صورت هيچ کاری عملياتي نخواهد شد.

معاون تربيت و آموزش ناجا با اشاره به اینکه در آنجا معاون آموزش با حفظ سمت، جانشين رئيس دانشگاه است و سمت‌هايی مانند معاون هماهنگ کننده و جانشين رئيس دانشگاه پليس وجود ندارد، افزود: در دانشگاه پليس چين، سمت‌هايی همچون معاون آموزش، معاون تحصيلات تکميلی، معاون پژوهش و مديرکل روابط بين الملل وجود دارد و هر يک از معاونان به طور همزمان، چند دانشکده را اداره می‌کنند.

سردار ياوری يکي از نکات حائز اهميت آموزش پليس چين را بازنگری مطالب و محتوای آموزشی دانست که هر 5 سال يک بار اجرا می‌شود و یادآور شد: حتی برخی از رشته‌های درسی حذف و اضافه می‌شود که 60 درصد دروس به مباحث نظری اختصاص دارد و 40 درصد آن نیز عملی ارائه می‌‌شود.

وی با اشاره به اینکه دروس کارورزی براي دانشگاه پليس امنيت عمومي شامل کلانتري، آگاهی، ترافيک و اطلاعات است، گفت: پليس چین باید از بين 5 زبان پيشنهادی يک زبان را در دانشگاه پليس آموزش ببيند، به عنوان مثال دانشجویان در استان سينک کيانگ باید از بین زبان‌های: ازبکی، پشتو، روسی، فارسی و تاجيکی یکی را انتخاب کرده و آموزش ببینند.

اين مقام عالي رتبه انتظامی با بیان اینکه هر ساله 2 هزار و 400 نفر از طريق آزمون ورودی کارشناسی وارد دانشگاه‌های پليس چین می‌شوند، گفت: در حال حاضر 14 هزار دانشجوی تمام وقت و 10 هزار نفر در دوره‌های پاره وقت و کوتاه مدت مشغول به تحصيل هستند و از آنجایی که دانشجويان در صورت استخدام در پليس چين از حقوق مکفی برخوردار می‌شوند، شغل پليس متقاضيان زيادی دارد. به گفته مسئولان پليس چين از هر 100 نفر فقط 2 نفر امکان ورود و تحصيل در اين دانشگاه را پيدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آزمون جامعی در پايان مقطع کارشناسی برگزار می‌شود که دانشجويان در صورت قبولی می‌توانند به عنوان پليس مشغول به کار شوند، گفت: هر داوطلب فقط يک بار حق شرکت در اين آزمون را دارد و عدم احراز نمره قبولی در این آزمون منجر به ترک دانشجو از دانشگاه پليس می‌شود اما از آنجایي که 80 درصد واحدهای درسی آن‌ها حقوق است، مردودان آزمون جامع پليس می‌توانند با گذراندن درس‌های تکميلی رشته حقوق وکیل شوند.

معاون تربيت و آموزش ناجا با بیان اینکه دانشجويان با هزينه خودشان در دانشگاه پليس تحصيل می‌کنند و در دانشگاه‌های پليس چين مقطع کاردانی وجود ندارد، گفت: نيروی پليس چين، درجه‌دار و سرباز ندارد و سربازها تحت امر ارتش هستند، همچنين مرزبانی هم تحت نظارت ارتش و جدای از پليس عمل می‌کند.

سردار ياوری اظهار داشت: از لحاظ درآمد شغلی، بالاترين حقوق در چين به کارکنان ارتش تخصيص يافته و پليس در رده دوم قرار دارد. دسته سوم نيز ساير کارکنان دولتی هستند، علاوه بر وجود نظم و انضباط در پليس چين، نبود استرس شغلی در ميان افسران آن مشهود است.

این مقام عالی رتبه انتظامی اضافه کرد: به نظر می‌رسد آن‌ها در خصوص وقوع جرمی خاص دغدغه و نگرانی ندارند البته شايد اين عدم نگرانی‌شان به دليل استقرار دوربين‌های کنترل در سطح شهر باشد.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد نیروی پلیس چین زن است، گفت: سن بازنشستگی برای افسران زن و مرد به ترتيب از 55 تا 60 سال است و سربازی در چين شامل حال افرادی است که تمايل به استخدام در سازمان‌های دولتی دارند که شغل پليس هم از اين قاعده مستثنی نيست.

معاون تربيت و آموزش ناجا با بیان اینکه اين سفر به درخواست دانشگاه امنيت عمومي چين صورت گرفت و هدف از دعوت آنها را اينگونه اظهار کرد: چينی‌ها بعد از تحولات کمونيسم دنبال درهای باز هستند يعني می‌خواهند کاری کنند که ارتباطشان با دنيا افزایش یابد، بنابراين در تلاشند از کشورهای مختلف استفاده کنند و به دنبال برندسازی هستند. پليس اين کشور نيز از اين مقوله جدا نيست به طوری که مسئولان پليس چين در تمام جلسات خود به اين موضوع اشاره کردند که آمادگی پرورش دانشجوی پليس ايرانی در مقطع ارشد و دکترا را دارند.

وي تصریح کرد: در حال حاضر استراتژی ما اين است که دوره‌هاي کوتاه مدت رفت و برگشتی برگزار شود و در صورت موفقيت آميز بودن دوره‌ها، پس از بررسی و جمع بندی‌های لازم، می‌توان به قرارداد بلند مدت با پليس امنيت عمومی چين فکر کرد.

سردار ياوری در خصوص دستاورد سفر خود گفت: پليس چين اساساً خواستار آن است که پليس ايران، تجربياتش را در خصوص مبارزه با تروريسم، مواد مخدر و جرایم سايبری به آنها عرضه کند و در جستجوی برندسازي و کسب درآمدهای پايدار از طريق آموزش پليس ساير کشورهاست.

وی افزود: به عبارت ديگر می‌توان گفت که پليس چين به دنبال بازار مصرف است به طوری که بعد از هيئت بازديد کننده پليس ايران، ساير پليس‌ها مانند ترکيه، عربستان، لبنان، بلاروس و لهستان در صف انتظار ملاقات بودند.

اين مقام عالی رتبه انتظامی اضافه کرد: پليس ايران نيز شرايط مطلوبی برای نفوذ در بازار مصرف پليس چين دارد و از آماده سازی چند تيم ورزشی مشترک بين پليس ايران و چين در ماه های آتی خبر داد.

وی در مورد واحد درسی تربيت بدنی پليس چين تاکید کرد: ورزش از ضروريات آموزش است که در اين ميان دفاع شخصی، تيراندازی و دو ميدانی از اولويت های اجباری ورزشي به شمار می رود و ساير ورزش ها به صورت فوق برنامه برای دانشجويان پليس در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار