در مراسم رونمایی از کتاب «چَمروش» عنوان شد؛

تلاش‌های شهید شیرخانی پای پهپاد را به جنگ سوریه باز کرد/ نجات پهپادهای در حال سقوط

کتاب «چمروش» شامل زندگی‌نامه خلبان شهید مدافع حرم کمال شیرخانی به قلم شهلا پناهی لادانی رونمایی شد.
کد خبر: ۲۷۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴ - 13January 2018

تلاش‌های شهید شیرخانی پای پهپاد را به جنگ سوریه باز کرد/ نجات پهیپادهای در حال سقوطبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی از کتاب «چمروش» زندگی‌نامه خلبان شهید مدافع حرم کمال شیرخانی به قلم شهلا پناهی لادانی صبح امروز (شنبه ۲۳ دی ماه) با حضور خانواده شهید شیرخانی و جمعی از همرزمان وی در فرهنگسرای اشراق رونمایی شد.

سرهنگ مسیح محمدی یکی از فرماندهان یگان امام علی (ع) در این مراسم، با بیان اینکه کتاب چمروش زندگی‌نامه یکی از دلاورمردان این یگان است، اظهار داشت: شهید کمال شیرخانی را نمی‌توان در یک یا چند جلسه توصیف کرد.

وی افزود: ایشان در مرحله اول، یک انسان کامل بود. اخلاق حسنه، بزرگترین خصوصیتی بود که همیشه و در سخت‌ترین لحظات و در کشاکش درگیری و نبرد، در شهید شیرخانی دیده می‌شد.

این مسئول یگان امام علی (ع) تصریح کرد: دلسوزی نسبت به نظام، ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب اسلامی از دیگر ویژگی‌های شهید شیرخانی بود. در یکی از ماموریت‌ها در حلب سوریه که برای اولین بار پهپاد به منطقه آوردیم، شهید شیرخانی بیش از یک ماه مشغول رایزنی بود تا مسئولین اجازه به پرواز درآمدن آن را بدهند و تا بتوانیم ماموریتمان را انجام دهیم.

سرهنگ محمدی خاطرنشان کرد: سخت‌گیری‌های مسئولین برای انجام این ماموریت در حالی بود که منطقه‌ای دیگر از سوریه خواستار حضور شهید شیرخانی برای انجام ماموریت بود؛ اما ایشان ایستادند تا ماموریت حلب را به پایان برسانند. ایستادگی وی باعث شد این نوع ماموریت در منطقه جا بیافتد.

وی ادامه داد: شهید شیرخانی یک انسان وارسته به تمام معنا بود که خصوصیات و ویژگی‌های زیادی را در خود گنجانده بود. هیچکس از دست و زبان ایشان ناراحتی نداشت. در حالیکه او در ماموریت هایشان و در دورترین استان‌های بد آب و هوای کشور کار انجام می‌داد و هیچگاه از کمبود‌ها گله نمی‌کرد. تنها گله ایشان درباره جلوگیری مسئولین از انجام ماموریت در حلب سوریه بود.

سرهنگ محمدی گفت: لبخند شیرین شهید کمال تا ابد در اذهان رزمندگان مدافع حرم می‌ماند. مردم بومی سوریه به دلایل مختلفی از ارتش و نیرو‌های نظامی خاطره خوشی نداشتند، اما یکی از معجزات فرزندان روح الله (ره) در سوریه این بود که ذهنیت مردم نسبت به رزمنده‌ها را عوض کردند.

این مسئول گردان امام علی (ع) تاکید کرد: بچه‌های ما با رفتار نیکشان باعث شدند که امروز مردم عراق و سوریه تمام قد پشت جمهوری اسلامی بایستند. این نقطه همان صدور انقلاب و نهضتی بود که حضرت امام خمینی (ره) بشارت آن را داده بود.

سرهنگ علی‌محمد خیری مسئول مستقیم شهید شیرخانی در سوریه، در ادامه این مراسم با بیان اینکه حرف زدن از شهدا به دیلیل آسمانی شدن آن‌ها سخت است، اظهار داشت: شب گذشته وقتی که قصد آمدن به این محفل را داشتم در عالم خواب شهید شیرخانی را دیدم که وقتی جویای حال او شدم به من گفتند «من خودم فردا به این جلسه خواهم آمد».

وی با تاکید بر اینکه شهدای مدافع حرم بر گردن ما حق دارند، گفت: این شهدا امام خود را ندیده اند و فقط برای آن‌ها روایاتی از امامان بر جای مانده. حضور مدافعان حرم با نظر، ولی فقیه و بنا بر فرموده رهبر انقلاب مبنی بر دفاع از ممالک اسلامی بوده است.

خیری افزود: زمانی که در سوریه بودم خبر شهادت آقا کمال را شنیدم. در آن لحظه غبطه خوردم، اما یکه نخوردم، چون ایشان باید شهید می‌شد. با اینکه او ۲۰ سال از من جوان‌تر بود، اما خصوصیاتی داشت که باید به شهادت می‌رسید. امثال کمال شیرخانی باید زودتر شهید می‌شدند.

وی اذعان کرد: شهید شیرخانی در مدت ۱۵ سال هر روز در سرما و گرمای هوا حدود ۲۰ کیلومتر مسافت طولانی منزل تا پادگان را طی می‌کرد گه این ناشی از روحیه مقاوم ایشان بود. انسان برای شهادت باید مایه و جوهره‌ای داشته باشد که ایشان چنین ویژگی‌ای را داشت. او خیلی پر کار بود و اگر کاری را می‌پذیرفت خیالمان نسبت به آن راحت بود که به بهترین شکل انجام داده خواهد شد.

وی با اشاره به تخصص‌های مختلف شهید شیرخانی ادامه داد: شهید کمال تخصص‌های مختلفی را آموزش دیده بود، و وقتی در بحث پهپاد مشغول آموزش شد، خیالمان راحت بود که کارش را درست انجام می‌دهد. هرگاه که می‌خواستیم پرنده‌ای را به پرواز درآوریم ایشان هواپیما را در آسمان هدایت می‌کردند. او اعتماد به نفسش را از دست نمی‌داد. به خاطر ندارم یک بار هم هواپیما را بر زمین زده باشد. ما در مناطقی از مهارت‌های ایشان استفاده می‌کردیم که سایر خلبانان در طول روز ۱۰ هواپیما را بر زمین می‌زدند.

خیری گفت: در شدیدترین حالات، وقتی با شهید شیرخانی شوخی می‌کردیم خنده از لب او نمی‌افتاد. انگار صاحب اصلی کار را ناظر بر اعمال می‌دانست و خیلی با ادب و نزاکت رفتار می‌کرد. هرگاه هواپیمایی نزدیک به سقوط بود، از ایشان درخواست کمک می‌کردیم تا آن هواپیما را نجات دهد. او مرد روز‌های سخت بود و هیچگاه دل کسی را نمی‌رنجاند. با اینکه چندین تخصص داشت از کم اهمیت‌ترین کار‌ها نیز غفلت نمی‌کرد و از یک هسته سیب نهالی می‌ساخت.

در ادامه مراسم شهلا پناهی نویسنده کتاب چمروش اظهار داشت: بعد از اتفاقات سوریه و عراق، بر خودم واجب دانستم تا سرباز مدافع حرم در جبهه فرهنگی باشم و فقط هدفم سربازی حضرت زینب (س) بود و امیدوارم روزی اسم من نیز در این زمره نوشته شود.

وی افزود: اواسط سال ۹۴ پس از جلب توجه‌ام به مظلومیت شهدای نیروی قدس و حساسیت‌های آن‌ها سعی کردم در این راه فعالیت داشته باشم.

پناهی ادامه داد: من در کتاب هایم تلاش می‌کنم به نبوغ شهدای قدس بپردازم. شهدایی که دوره آموزشی ملوانی تا خلبانی را گذرانده اند و بایدنسل جوان بداند رزمندگانی که امروز در سوریه مبارزه می‌کنند فقط یک نفر نیستند بلکه یک فرمانده هستند و می‌توانند در جامعه مثمر ثمر باشند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب چمروش قصه رفاقتی ۱۹ ساله است. قصه‌ای که از پادگانی در اصفهان شروع می‌شود و تا سامرای عراق ادامه پیدا می‌کند.

این نویسنده درباره چگونگی برگزیدن نام این کتاب عنوان کرد: چمروش پرنده‌ای است که محافظ آسمان ایران است. کسانی که بر مزار شهید شیرخانی حضور یابند متوجه خواهند شد که مزار شهید شیرخانی در جایگاهی قرار دارد که مصداق نام چمروش است.

وی تصریح کرد: همچنین علت دیگری که نام این کتاب را چمروش گذاشتیم، ساخته شدن اولین پهپاد به دست شهید کمال شیرخانی بود که چمروش نام داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها